Tävlingar med covid-19-restriktioner, hur funkar det?

ameo

Trådstartare
Moderator
Efter att tävlandet varit pausat ett tag pga pandemin och dess restriktioner är det nu igång igen.
Jag är nyfiken på hur det fungerar rent praktiskt på tävlingsplatserna? Har sett nån tidningsartikel med flera hundra starter över en helg. Hur löser man det på tävlingsplatsen för att hålla sig inom ramen för antal personer på plats?
Kort sagt, hur gör man rent praktiskt?
Och hur upplever ni som ryttare/medhjälpare att det fungerar?
Kanske finns det någon arrangör här också, som kan berätta?
 
Vi hade tävlingar i helgen. Drygt 20 starter/klass. Gott om plats runt banan. Några som inte borde vara där kom och tittade men i de blev avvisade.
Till nästa tävling ska vi ha band så det blir tydligare vilka som inte får vara där.
 
De tävlingar jag varit på i sommar har haft begränsning i ryttare + 1 medhjälpare. Och uppmaning om att man ska åka hem efter avslutad ritt. Resultat/protokoll har man fått digitalt.
 
Jag var med som medhjälpare för någon helg sedan (varje ryttare fick endast ha med sig EN person) och de kollade vid infarten hur många vi var. Vi fick också färgade klistermärkspluppar att fästa synligt på tröjan; en färg för respektive klass man skulle rida (typ, en ljusblå för 110, gul för 120 osv).
 
Jag tycker att det är ungefär som vanligt. 🤷‍♀️ På min nivå brukar det inte drälla av publik ändå direkt.
Funktionärerna räknas ju inte bland de max 50, och ryttarna räknas ju bara 1 gång även om de startar 7 olika hästar.

Det som stör mig är det bristfälliga storskaliga konsekvenstänket angående smittrisken. Man tänker alltså att det inte ska vara för mycket folk på en fälttävlan, dvs väldigt stora ytor utomhus. Detta löser man genom att dela upp tävlingen på 2 dagar, så blir det inte för mycket folk samtidigt på anläggningen.

Det man verkar ha missat då är att de tävlande (och deras medföljare och hästar) behöver stanna över natten istället för att bara åka dit, tävla och åka hem igen. Dvs folk letar tillfälliga boenden och stallplatser som de inte hade behövt annars, och träffar då människor som de troligen inte träffat annars.

Var på tävling för 2 veckor sedan och vi bodde då över hos ett par vi aldrig träffat förr. Hade hästarna i deras stall, hängde på deras altan, sov i soffan, hade maten i deras kyl osv och umgicks mycket närmare än man normalt gör med sina medtävlare man går banan med.

Samtidigt hade de inte ens servering på tävlingsplatsen, så man fick åka iväg nån annanstans för att äta. 🙄
 
De tävlingar jag varit på i sommar har haft begränsning i ryttare + 1 medhjälpare. Och uppmaning om att man ska åka hem efter avslutad ritt. Resultat/protokoll har man fått digitalt.
Vi gjorde likadant, funkade bra! Hade band till de som fick vara där. Begränsat antal funktionärer och påminde ofta i högtalarna vad som gällde.
 
Jag antar att det är lite lättare att arrangera dressyrtävlingar där startandet drar ut mer på tiden, än hopptävlingar där man samlas mer i klump.

Såg någonstans om zonuppdelningar på tävlingsplatsen, som gjort att man fått det att fungera med antalet personer. Erfarenheter?
 
Sitter just nu och planerar höstens dressyrtävling. Mycket nytt att tänka på i år 😅

Avstånd/avskämrning mellan domare och sekreterare, hur löser vi det enklast
Hur skickar man smidigast protokollen?
Ifall man inte har prisutdelning hur gör vi med hederspriserna? Kan jag få sponsorn skicka dom?
Koll av vaccinationer, de ska ju stämmas av mot TDB? Ska parkeringen kolla behöver de utskrift från TDB

Kan man ha kaffe/te på läktarna med självservering och swishbetalning ?(givetvis handsprit utställt bredvid)
Går det ha förhandsbeställning av take-away i cafeterian?
 
Sitter just nu och planerar höstens dressyrtävling. Mycket nytt att tänka på i år 😅

Avstånd/avskämrning mellan domare och sekreterare, hur löser vi det enklast
Hur skickar man smidigast protokollen?
Ifall man inte har prisutdelning hur gör vi med hederspriserna? Kan jag få sponsorn skicka dom?
Koll av vaccinationer, de ska ju stämmas av mot TDB? Ska parkeringen kolla behöver de utskrift från TDB

Kan man ha kaffe/te på läktarna med självservering och swishbetalning ?(givetvis handsprit utställt bredvid)
Går det ha förhandsbeställning av take-away i cafeterian?
Mellan domare och sekreterare kan man hänga plexiglasskivor, som de har i affärerna.
 
Sitter just nu och planerar höstens dressyrtävling. Mycket nytt att tänka på i år 😅

Avstånd/avskämrning mellan domare och sekreterare, hur löser vi det enklast
Hur skickar man smidigast protokollen?
Ifall man inte har prisutdelning hur gör vi med hederspriserna? Kan jag få sponsorn skicka dom?
Koll av vaccinationer, de ska ju stämmas av mot TDB? Ska parkeringen kolla behöver de utskrift från TDB

Kan man ha kaffe/te på läktarna med självservering och swishbetalning ?(givetvis handsprit utställt bredvid)
Går det ha förhandsbeställning av take-away i cafeterian?
I mitt distrikt rekommenderar vi inte servering för det har blivit kö där ändå. I så fall bör det vara markerat på marken med avstånd.
Ska ni skicka saker, så tänk på att ta höjd för porto i era intäkter.
 
Kan man ha kaffe/te på läktarna med självservering och swishbetalning ?(givetvis handsprit utställt bredvid)
Går det ha förhandsbeställning av take-away i cafeterian?

Spontana tankar kring servering.

Noga med att avstånden hålls och att ingen trängs.
Ha en person ansvarig för att dela ut tex kaffe och låt inte gästerna peta på nånting. Dvs inte självservering. Helst ha allt bakom disk, skyddat.

Då har ni fortfarande kontrollen.
Ju färre personer som rör grejorna ju bättre.

Torka av/desincera termosar(Handtag/tryckplopp etc) och ta-ytor ofta.

Handsprit både för gäster och de som sköter serveringen.
Handskar som byts OFTA. Hanterar man pengar eller kort så byt minst mellan varje gäst.

Om ev smörgåsar eller kaffebröd, plasta in en och en, använd då handskar och mycket handtvätt.

Swish är perfekt.
 
Det som stör mig är det bristfälliga storskaliga konsekvenstänket angående smittrisken. Man tänker alltså att det inte ska vara för mycket folk på en fälttävlan, dvs väldigt stora ytor utomhus. Detta löser man genom att dela upp tävlingen på 2 dagar, så blir det inte för mycket folk samtidigt på anläggningen.

Men varför åker du ut då om det stör dig?

Det är precis som tv-inslaget häromveckan från en badplats, de intervjuade badgäster och i det inslaget var alla ense, hur kunde de vara så dumma att så många åkte så det blev så trångt-och så var de själva där.
 
Själva poängen med att skicka prisutdelning är väl att man vill att ryttarna ska åka hem direkt när de ridit klart och inte vänta på att resultatlistan ska bli klar?

Inte ovanligt att det rids två klasser, eller så är det meeting med uppstallning och de måste ändå passa hästen eller hästarna. Eller också rider de i slutet på sista klassen och hinner inte åka.
Då får sponsorerna reklam, man kan fixa till skylt, eller flagga osv och skicka de som väljer eller inte kan hämta.

KL
Det är urbota superlöjligt när Ullared samtidigt släpper in tusentals inomhus.
 
Ok, tyckte inte det var meckigt alls. Beror väl på hur det ser ut där de ska sitta.
Hur gjorde ni?
Vi har domaren sitter på läktaren och jag tänkte att man ordnar en plexiglasskiva med utrymme mellan skivan och bord så man kan skicka papper mellan sig
 

Liknande trådar

Tävling och vem har råd att tävla?? Att vara tävlingsarrangör har alltid varit kul - men jobbigt. Nu börjar det jobbiga vara det som tyvärr...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: IdaaaSun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp