Vem vill arrangera tävlingar?

Jeps

Trådstartare
och vem har råd att tävla??

Att vara tävlingsarrangör har alltid varit kul - men jobbigt. Nu börjar det jobbiga vara det som tyvärr väger över.
Det senaste är det här.

Jag tycker att boxar ska vara rena, men att byta ut allt spån varje gång betyder mycket jobb för arrangören och kostnader för ryttarna. Att krubbor och vattenkoppar inte får vara tillgängliga för gästande hästar betyder att befintlig uppstallning inte kan användas överhuvudtaget. Vilket leder till att daguppstallning aldrig kommer att kunna erbjudas överhuvudtaget. Jag har i alla fall svårt att se vilken arrangör som kommer att tömma ridskolestallet och skura det inför varje tävling.

Vi har alltid använt det vi har kunnat av befintlig uppstallning för att kunna minska antalet boxar som måste hyras in och i och med det minska kostnaderna för ryttarna.

Här uppe i norr har vi också långa avstånd, det är inte praktiskt med endagarstävlingar. Både för arrangören som får för lite starter och ryttarna som vill rida mer en en dag om man ska köra 30 mil enkel väg.

Det här blev långt men jag kände att jag behövde få ur mig mina tankar.
Jag köper som sagt grundtanken men minskad risk för smittspridning och kontamination, men undrar hur SJV har tänkt sig att det ska fungera i praktiken? Kostnaderna för uppstallning som redan idag är skyhöga kommer inte att minska i och med det här, så vem kommer ha råd att tävla?
 
Sv: Vem vill arrangera tävlingar?

:mad:

Det låter helt sanslöst...

Om det åtminstone fanns ett kryphål såsom "uppstallning på egen risk" men som det ser ut finns inte ens det?!

Måste kika på Ridsportförbundet och se om där finns mer info...
 
Sv: Vem vill arrangera tävlingar?

Jag håller med dig fullständigt! Hur tänkte man här? Självklart är djurskyddet viktigt, men hur stor är risken och hur ofta har det hänt att hästarna har farit illa för att de stått uppstallade i en box där en annan häst stått tidigare utan att man rensat boxen helt? Visst kan det finnas bakterier i en sådan box och även läkemedelsrester. Men de fallen bör man ju begränsa genom krav på att hästarna inte får stallas upp i stallar där hästar visat symtom på smittsamma sjukdomar eller har medicinerats. Har man verkligen vägt nyttan mot nackdelarna här?
/Lady_S
 
Sv: Vem vill arrangera tävlingar?

Jag håller också med dig:mad:
Klart att stallen ska hållas så rena som möjligt- Men skura inför varenda tävling?:cool:
Hur ska det fungera i praktiken?
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 152
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
4 927
Senast: Hedinn
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 472
Senast: AW
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 846
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp