Bukefalos 28 år!

Tävlings-strul, vad händer?

Snuffsan

Trådstartare
Igår på lokaltävling var det efter bangång hemma-ryttare kvar på banan, de diskuterade en sväng med sin tränare. Dörrarna vid både in och utsläpp var öppna, inga funktionärer på plats, varken vid dörrar eller med flaggningen. Då kallade man in första ryttaren (min dotter). Jag ville inte släppa in henne eftersom banan inte var klar och väntade därför.

Då kallade man igen. Jag stod vid insläppet och hörde att man kallade, men banan var fortfarande inte tom på folk. Tredje gången hade ryttarna visserligen gått ut, men funktionärerna stod i en klump och snackade med den nämnde tränaren och båda dörrarna var öppna. Då sa speakern, "XX finns tydligen inte här ....då får vi ta in...eeehhh..." Kände att det var läge att låta dottern rida in då. Hon satte full gas och när hon kom vid det första hindret gick hemmatränaren (som nu pratade i sin mobil) rakt ut i vägen för henne. Hon fick tvärnita och dra sin ponny åt sidan 3m framför hindret för att inte rida på honom. Rejält skakad vägrade de sedan snabbt ut sig. Stoppet då han var i vägen räknades dessutom.... :mad:

Vad hade hänt om hon fortsatt vänta i stället för att rida in? Hade hon blivit uteslutan? Funktionärerna var ju inte på plats. Banan var inte klar. Insläppet var obemannat, dörren var visserligen öppen, men hon som hade hand om insläppet var ute på banan och sprang. Borde jag gått in på banan och pekat på att dörrarna var öppna och ingen var på plats i stället för att släppa in henne?

Vad domaren höll på med kan man ju undra. :smirk:
 
Men gud det var det värsta jag hört :mad:

Jag blir arg bara av att läsa det.

Stoppet då han var i vägen räknades dessutom....
-skakar på huvudet-

Tyvärr har jag inge kloka svar på vad man gör, jag blev bara upprörd :smirk:
 
Hon hade säkert fått rida om om jag hade lagt in en protest, eftersom alla tyckte att det här var för jäkligt. Men eftersom dottern var ganska skakad och ponnyn var sur såg jag ingen ide med att de skulle in på banan igen.

Det är mer vad som händer om man inte rider in när man är kallad?
 
Jo, jag förstod din fråga.

Det var egentligen den jag svarade på. fast jag var tvungen att häpnas över "mannen" först Lite snurrigt :smirk:

Om man har varit där och visat papper och så händer väl inget, men om man inte kommer alls får man väl en prick. Eller det kanske man får ändå..?

Sen har jag läst i några ryttaremddelanden att om man inte kommer till start måste man betala en straffavgift, men det kanske inte är allmänt.

Okej, nu spekulerade jag bara lite! ;)
 
Rider du inte in blir du utesluten, är banan in färdig så är det lite lättare för oss vuxna att gestikulera till domaren än för ett barn, därför ska domaren vara extra uppmärksam att att är klart innan klassen drar igång.

Det stoppet hon fick för att funktionären var ivägen ska INTE räknas, jag fattade det som det var på första hindret (?) och isåfall hade jag gett ny startsignal och låtit ekipaget starta om helt och rytit åt banpersonalen som inte kan hålla sig urvägen.
 
Helt otroligt!! Om det händer igen så kliv in på banan, påkalla domarens uppmärksamhet och be alla att flytta sig.
Då kanske domaren skäms lite iaf.
 
Bedrövligt! Jag såg nå't i samma stil på ponnytävling igår. Banpersonal (barn) som, i sin iver att plocka upp en riven bom, sprang precis bakom hindret efter. Ryttaren tordes ju inte hoppa när det var folk där hon skulle landa, så det blev ju ett stopp såklart.
Att flickan som hade brått att fixa hindret inte tänkte sig för kan jag väl på något sätt förstå, men att inte någon vuxen på banan (vet jag i o f s inte om det fanns, jag såg inte till någon) har ansvar för hur banpersonalen agerar tycker jag är skräp, och att hon dessutom fick stoppet räknat i resultatet är ännu värre.
 
Verkligen kass !

Jag tycker att domaren borde ha ögonen på banan och SE att det fanns folk kvar ! Det skall inte vara ungarna föräldrar som skall se till att det är "rent" på banan innan man vågar släppa in barnet. Fast du kanske borde knallat in och ryat lite åt dem som var kvar. Hur hade de förresten tänkt starta henne om det inte fanns någon vid startflaggen ? Klart dåligt.

Men som domaren skriver. Kommer man inte till start så blir man utesluten....
 
Startflagga är inte man behöver använda, det är endast till för domartornet att kunna se lättare för manuell tidtagning och inte till för ryttarna.
 
Startflagga finns inte alltid. Elektronisk tidtagning så ger man ofta startsignal utan att flaggaren är med.
 
Jag trodde flaggan var där för både domare och ryttare - alltid lär man sig något nytt. Jag har nog faktiskt aldrig varit på en tävling utan start-flagg....
 
Flaggan är som sagt bara till för domartornet. Därför "ska" inte protester om ryttare som startat utan startsignal då de tittat på flaggen (som varit höjd) bli godkända. Men det har väl hänt ändå. Sen har jag varit på en tävling där överdomaren på pin tji sa åt flaggarna att de skulle höja flaggen direkt när ekipagen kom in på banan, för de har ju som sagt inget med startsignalen att göra. Många föll på det. Distriktets utbildningsansvarige, storhetsvansinne månne?
Ha en bra dag!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sent i går kväll, precis när min sambo och jag skulle gå och lägga oss, så hörde vi helt plötsligt vad som lät som barnskrik. Det lät...
2
Svar
36
· Visningar
3 245
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag har "hittat" ett fint litet ställe vid en sjö. En plats med sol hela dagen på en undanskymt ställe där jag skulle vilja sola och...
Svar
9
· Visningar
1 813
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 010
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp