Chockartad händelse. Hur hade ni reagerat?

Manza

Trådstartare
Sent i går kväll, precis när min sambo och jag skulle gå och lägga oss, så hörde vi helt plötsligt vad som lät som barnskrik. Det lät inte som ett missnöjt barn som inte fått som det ville, eller som vaknat mitt i natten, utan det lät direkt obehagligt. Så jag, iklädd bara trosor och t-shit, öppnade ytterdörren för att se om jag kunde avgöra varifrån det kom. Då hördes det tydligt att det var en ung flicka som skrek ungefär ”nej nej, snälla sluta, jag vill inte, släpp! Mamma, mamma!” upprepat och förtvivlat på våningen över oss. Det lät som att hon försökte fly undan någon som höll henne fast. Där någonstans fick jag tunnelsyn, sprang in i lägenheten och slet åt mig min morgonrock och kastade mig sedan, barfota, uppför trappan. En av ytterdörrarna där var inte helt stängd, utan bara tilldragen, så jag bankade till ett par gånger och slet sedan upp den.

I hallen i lägenheten stod en man och kämpade med och höll i en flicka i 12-årsåldern och jag röt något i stil med att ”vad är det som händer?”. Han säger då att ”vi är på väg till psykakuten”. I bakgrunden i hallen dyker vad jag uppfattar som mamman och ett syskon upp. Flickan är förtvivlad, kämpar emot och skriker. Men utifrån situationen är det uppenbart är det inte handlar om en våldtäkt eller misshandel, vilket jag först var helt övertygad om. Och då släpper vad som måste ha varit ett enormt adrenalinpåslag, för jag blir helt plötsligt medveten om att mitt hjärta slår otroligt fort och hårt, och jag blir helt knäsvag. Vid det här laget har min sambo hunnit ikapp mig, och jag frågar bara om det är något alls vi kan hjälpa dem med. Pappan förklarar då att de har jobbat med flickan i flera timmar, men att de har tagit beslutet att åka in med henne. Vi går ner till oss, och i hallen klarar jag inte av att stå upp – benen bär mig inte. Sedan börjar jag gråta.

I efterhand är jag så otroligt glad att jag fått bevis på hur jag reagerar i en sådan här situation. Flickans panik och förtvivlan gjorde att jag var helt övertygad när jag sprang uppför trappan att det handlade om att avbryta en pågående våldtäkt eller misshandel. Nu var det tack och lov inte så, men det gjorde det inte mindre verkligt i stunden. Jag är glad att min instinkt är att agera, för det var inte en enda annan granne som reagerade. Alla andra dörrar förblev stängda. Klockan var visserligen närmare midnatt, men det var lördag och det är ett vanligt hyreshus i Stockholms innerstad, med andra ord relativt lyhört och många boende i varierande åldrar.

Nu hoppas jag bara att flickan fick den hjälp hon behövde, och att familjen klarar sig bra. För vad som var chockartat för mig måste ju helt säkert ha varit ännu värre för dem. Har ni varit med om något liknande? Hur reagerade/agerade ni? Hur tror ni att ni skulle reagera?

Jag känner att jag får ökad puls bara av att skriva om det här, för det var en rejält obehaglig upplevelse. Så det är är lika mycket för att få ur mig det hela som för att diskutera ämnet!
 
Skitbra av dig att agera!! :bow:
Kanske kan du knacka på och höra hur det har gått?
OK, det kanske är att "lägga sig i" men jag tror jag hade gjort det faktiskt.
Så länge inte intentionen är att döma eller snoka kanske det vore bra så du inte behöver undra?
 
Skitbra av dig att agera!! :bow:
Kanske kan du knacka på och höra hur det har gått?
OK, det kanske är att "lägga sig i" men jag tror jag hade gjort det faktiskt.
Så länge inte intentionen är att döma eller snoka kanske det vore bra så du inte behöver undra?
Jag och min sambo har pratat om att göra det, just för att det blev så dramatiskt. Jag tänker nu i efterhand att pappan hanterade situationen väldigt bra, han var lugn och verkade inte alls ta illa upp över att jag (vi) "la oss i". Det känns som att han lika gärna kunde ha blivit fly förbannad.
 
Men @Manza du är så fin och bra jämt! :heart Förstår att det var otroligt obehagligt och en riktig chock så det är inte konstigt alls att du reagerade så starkt.

Att gå ned och prata med dem i efterhand låter som en jättebra idé tycker jag, då kan du förklara också att du var rädd att nån blev utsatt för nåt.

Kram! :heart
 
Tack hörni, jag kände väldigt starkt efteråt att jag var glad för att jag reagerade som jag gjorde. Men det känns väldigt skönt att också få det bekräftat utifrån såhär! Fy sjutton alltså, flickan lät verkligen förtvivlad.
 
Men @Manza du är så fin och bra jämt! :heart Förstår att det var otroligt obehagligt och en riktig chock så det är inte konstigt alls att du reagerade så starkt.

Att gå ned och prata med dem i efterhand låter som en jättebra idé tycker jag, då kan du förklara också att du var rädd att nån blev utsatt för nåt.

Kram! :heart
Gulle, tack! jag blev nog lite chockad över min egen reaktion också. Typ fight or flight? FIGHT!!!

Bör jag kanske vänta någon dag med att gå upp och knacka på? Jag tänker så att familjen får en chans att landa lite också.
 
@Manza När jag har min sömnproblem vaknar jag ju ofta skrikandes som om jag blev mördad eller nåt. Är aldrig nån granne som kommer och kollar att jag lever. I förorten kan ingen höra dig skrika tydligen :meh::p.
 
Gulle, tack! jag blev nog lite chockad över min egen reaktion också. Typ fight or flight? FIGHT!!!
Helt rätt reaktion tycker jag! :up:
Bör jag kanske vänta någon dag med att gå upp och knacka på? Jag tänker så att familjen får en chans att landa lite också.
Absolut, jag hade givit det några dagar och sen gått dit. Förklarat varför jag reagerade och att jag hoppas att allt är okej med dem och flickan. Stackars familjen och stackars tjej alltså :(.
 
@Manza När jag har min sömnproblem vaknar jag ju ofta skrikandes som om jag blev mördad eller nåt. Är aldrig nån granne som kommer och kollar att jag lever. I förorten kan ingen höra dig skrika tydligen :meh::p.
Det verkade ju som sagt inte som att någon annan reagerade i det här fallet heller... Och då snackar vi ändå 12-åring som låter som att hon sent på kvällen/natten blir kvarhållen mot sin vilja i en lägenhet.
 
Helt rätt reaktion tycker jag! :up:

Absolut, jag hade givit det några dagar och sen gått dit. Förklarat varför jag reagerade och att jag hoppas att allt är okej med dem och flickan. Stackars familjen och stackars tjej alltså :(.
Ja verkligen, supertufft för dem :(
 
@Manza Ja, jag fattar inte hur folk är funtade faktiskt. Jag förstår inte hur man kan höra nåt liknande och känna sig ok med att bara sitta hemma och inte göra nåt. Det existerar liksom inte i min värld.

Bra att du gick dit :).
 
Gulle, tack! jag blev nog lite chockad över min egen reaktion också. Typ fight or flight? FIGHT!!!

Bör jag kanske vänta någon dag med att gå upp och knacka på? Jag tänker så att familjen får en chans att landa lite också.


Mycket modigt och imponerande att du sprang dit - beröm till dig!

Tycker inte det är konstigt att få en efterreaktion med gråt heller, du måste ju på något sätt processa händelsen rent fysiskt. Jättefint och starkt gjort!
 
@Manza Du har precis det civilcourage jag önskar att alla hade. Det förvånar mig inte att alla andra dörrar förblev stängda. Jag är jättestolt över dig.:heart

Jag tycker att du skall kontakta familjen när det känns rätt för dig. Du behöver bara fråga om allt går bra med dem.
 
@Manza Ja, jag fattar inte hur folk är funtade faktiskt. Jag förstår inte hur man kan höra nåt liknande och känna sig ok med att bara sitta hemma och inte göra nåt. Det existerar liksom inte i min värld.

Bra att du gick dit :).
Det handlar säkert till viss del om att det där kollektiva tänket om att "någon annan gör säkert något", och att man inte vill riskera att ha misstolkat situationen och därmed hamna i en pinsam situation. Och jag har säkert vid något tillfälle också velat över om en händelse kräver ingripande. Men det här var något helt annat, mitt tunnelseende och adrenalinpåslag känns som bevis för det. Jag tänkte liksom inte, det handlade bara om att avbryta och rädda flickan! (som ju inte behövde räddas, tur det!)
 
Mycket modigt och imponerande att du sprang dit - beröm till dig!

Tycker inte det är konstigt att få en efterreaktion med gråt heller, du måste ju på något sätt processa händelsen rent fysiskt. Jättefint och starkt gjort!
Tack så mycket :) Egentligen krävs inget beröm, jag hade gjort samma sak ändå, men det känns fint att höra att man har gjort något bra!
 
@Manza Du har precis det civilcourage jag önskar att alla hade. Det förvånar mig inte att alla andra dörrar förblev stängda. Jag är jättestolt över dig.:heart

Jag tycker att du skall kontakta familjen när det känns rätt för dig. Du behöver bara fråga om allt går bra med dem.
Tack, det var snällt sagt! Och ja, vi kommer att gå upp till familjen :)
 
Det handlar säkert till viss del om att det där kollektiva tänket om att "någon annan gör säkert något", och att man inte vill riskera att ha misstolkat situationen och därmed hamna i en pinsam situation.
Absolut! Men för min del så bara kan jag inte låta bli att göra nåt. Skulle liksom älta det i evigheter efteråt och vara orolig att nån råkat ut för nåt.
 
Har ni varit med om något liknande? Hur reagerade/agerade ni? Hur tror ni att ni skulle reagera?
Jag har varit med om att ett grannbarn ropade på hjälp. Första gången kunde jag inte ta reda på vilken lägenhet det var men andra gången hittade jag rätt lägenhet och ringde polisen. Jag ringde anonymt men när jag sa vilket namn som stod på dörren så sa polisen i växeln bara "vi skickar en bil!", det kom en som stod utanför lägenhetsdörren och lyssnade och knackade på dörren ett tag, tror han gick in med nyckel, lät så iallafall.
Uppenbarligen var det något som hänt för dagarna efteråt var luften tjock som smör och mamman höll sig undan. Jag hörde barnen prata lite om det där.
Sen slutade de att ha fester flera ggr i veckan ...

När jag förstod att det hände något dåligt och att ett barn behövde hjälp :( så fick jag hjärtklappning och kroppen kändes upprörd, hade nog hjärtklappning ett bra tag. Är rätt länge sen nu så minns inte så bra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 423
Senast: Snurrfian
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 725
Senast: Singoalla
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 264
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp