Bukefalos 28 år!

Tävlingskalendern

Lejonelle

Trådstartare
Hur tänker ni när ni planerar tävlingssäsongen inom den/de sport/er ni håller på med? Tänker ni ut allt i förväg? Kollar utbudet, anmäler och gör en plan som ni sedan håller er till? Eller tar ni en tävling i taget, ser hur det går, och funderar på nästa? Eller åker ni mest på hemmaklubbens och grannklubbens tävlingar?

Behöver lite input...
 
Hur tänker ni när ni planerar tävlingssäsongen inom den/de sport/er ni håller på med? Tänker ni ut allt i förväg? Kollar utbudet, anmäler och gör en plan som ni sedan håller er till? Eller tar ni en tävling i taget, ser hur det går, och funderar på nästa? Eller åker ni mest på hemmaklubbens och grannklubbens tävlingar?

Behöver lite input...

När det gäller lure coursingen, då planerar jag allt så fort årets tävlingskalender kommer ut och anpassar sedan resten efter det. I år är det totalt 9 tävlingar i Sverige, så i år planerade jag in de 5 närmsta plus några till i "reserv" om det skulle hända något som gör att jag inte kan vara med på någon av de planerade. När det är kval till EM så räknas nämligen hundens 5 bästa resultat, därav att jag vill vara med på minst 5 tävlingar med min Aysu.

När det gäller rallylydnaden, då tränar jag, planerar in en tävling när jag börjar känna mig tävlingsklar, tävlar där och anmäler till en tävling till när jag vet hur den gått. Först när jag känner mig helt säker på hur hunden fungerar på sådana tävlingar och har stenkoll på hur vi ligger till träningsmässigt vågar jag planera flera tävlingar direkt.

Jag har inget emot att resa långt för tävlingar om det behövs. När det gäller lure coursing så ser jag allt under 50 mils enkel resa som nära. När det gäller rallylydnaden har jag ju tur, jag bor i Stockholm och här finns det många klubbar att tävla på. Därför kan jag välja att tävla på mina favoritklubbar, men att åka mer än 1-1½ tim enkel väg är någon slags gräns för mig där.
 
Jag kollar tävlingar när jag känner mig startklar. Så det är när som helst under tävlingssäsongen. Åker inte hur långt som helst utan försöker hålla mig inom Skåne eller precis över gränsen till de andra länen.
 
Jag jobbar oregelbundet och mycket beror på det. Nu "tävlar" jag inom jakt/retrieverprov som inte finns prov i överflöd, så jag får rätta mig efter provdatumen i mångt och mycket. Åker på inofficiella prov så ofta jag har råd för att skaffa rutin i provsituation, man får åka och tävla för att träna i princip för det är omöjligt att efterlikna på träning med hundratals hundar, människor och lika många skott.

Åker inte gärna mer än en eller i nödfall två timmar bort om det inte är ett större arrangemang så man kan göra en helg av det :-)
 
Hur tänker ni när ni planerar tävlingssäsongen inom den/de sport/er ni håller på med? Tänker ni ut allt i förväg? Kollar utbudet, anmäler och gör en plan som ni sedan håller er till? Eller tar ni en tävling i taget, ser hur det går, och funderar på nästa? Eller åker ni mest på hemmaklubbens och grannklubbens tävlingar?

Behöver lite input...
Kvalperioden till SM styr lite, jag har inte råd att satsa varje år, så i år prioriterar jag att gå ut hårt fram till kvalgränsen i juli. Inte för att jag tror det kommer att gå vägen, men jag hade grämt mig om jag tävlade på båda sidor gränsen och det gick jättebra ;)

Det är ont om tävlingar och alltid överanmält så vill man tävla i min gren/klass så gäller det att anmäla till allt och vara beredd att åka långt... Hittils är jag anmäld till skåne-gävle-skåne-kungsbacka-gotland...
 
Det är lite olika beroende på vilken gren :)!

Jag tävlar i 3 grenar (till hösten ev 4 ;) ) med min nuvarande tävlingshund, varav 2 är med SM-satsning (bruksspår och lydnad) och en är mest för hunden tycker det är kul (agility). Bruksspåret är också svårast att komma med i (mängder med anmälningar och ofta bortlottningar) så det får gå först i prioriteringen när man försöker få ihop tävlingskalendern för året ;) . Sen kommer lydnad och sist agility.

Jag brukar kolla ett halvår i stöten i SBKtävling, kolla vilka helger som passar för att tävla vad och lägga dessa i kundkorgen så jag har koll på dem. Jag tävlar över hela mellersta och södra Sverige, men håller mig oftast i område max 3-4 timmars bilresa hemifrån (detta gäller spårtävlingar, lydnadstävlingar brukar jag vanligtvis inte åka längre än 1-2 timmar bort, men det händer att det blir längre där med). Har köpt en husvagn i år för att kunna anmäla till tävlingar längre bort och kunna åka dagen innan.

Agilitytävlingar blir de min man anmäler till (han tävlar huvudsakligen agility) om det är på helger då jag inte tävlar spår eller lydnad :) .
 
Våra prov är ofta långt iväg, så vi vet oftast ganska långt i förväg vart vi ska och när vi ska åka, för det blir en hel helgs prov av det.

Så provkalendern kommer ut vid denna tiden och då planerar vi in hösten.
 
Tack för alla tänkvärda svar!
Jag har anmält lite på måfå till tävlingar i närområdet som passar mig i tiden, först med hanen och nu är det snart dags för tikens första start. Vi är inte riktigt klara för tävling men jag får lägga i en växel till.

Eftersom båda mina hundar gör sin första tävlingssäsong tänker jag att de helst ska följas åt så jag kan tävla båda på samma tävling och jag ska försöka vara ute så mycket jag orkar och har råd med den här sommaren, så vi får lite rutin. Så får vi se hur långt vi kommer på det.

Sen funderar jag på om jag ska bredda mig på fler sporter eller fokusera på en eller två. Det har jag inte riktigt bestämt. Men i så fall är det Lydnad som ligger närmast till hands att lägga till, och i så fall lägga den första starten efter sommaren.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 794
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 352
Senast: geting
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 958
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp