tävlingsutfodring

ludda

Trådstartare
Har ett bekymmer med "tävlingsutfodring" som jeg har grublet på en stund..
Bakgrunnsinfo :Høyet vi har inneholder mye energi(7,9 pr. kg) men veldig lite proteiner (12g pr kg).:cry:
Bruker også ensilage(stor rundball) med bedre verdier(8,1MJ,59g f prot. pr kg ts),men dette har kun 45% tørrstoff.altså må de spise mye..
Når man reiser på tävling i t.eks 3 dager er det ikke så enkelt å ta med seg SÅ store mengder ensilage,så hva gjør man? Tar med høy i stedet..Og kommer grovt i underskudd på proteiner under tävlingsdagene..
Nu til frågor:
Vil hestens prestasjoner kunne minskes som følge av for lite proteiner under tävlingsdagene?
Hvis man prøver å kompensere opp for dette (i samsvar med underskuddet) ved å øke proteininntaket,(feks soya som hesten bruker fra før)Kan dette gi uheldige effekter?
Hur gjør ni andra ?
Spør om jeg har uttrykt meg uklart,så kan jeg prøve å forklare bedre;)
 
Sv: tävlingsutfodring

I Sverige finns det två sorters inplastat stråfoder från Krafft som är väldigt smidigt att ta med sig. Det ena är hackad lusern med lite melass i, det andra är hackad lusern + hackat hö och lite melass.

Lusernen är ju suverän för att lyfta upp proteinhalten. Jag ger normalt mina hästar lusern och betfor som kraftfoder. Lusernhacket är dessutom lätt att ta med på tävling, det tar väldigt lite plats.

Jag tycker mig ha märkt att hästarna snabbt reagerar tempramentsmässigt på förändringar i proteinhalten, så jag skulle inte vilja gå ner på en lägre halt för tävling (om inte hästen är hispig och man vill ha den lugnare).
 
Sv: tävlingsutfodring

Ja,vi har vel noe sånt vi også, men jeg må vel da gi litt av det hele tiden,er jo ikke særlig heldig med brått foderbyte midt under en tävling..:(
Luserne er dessuten fryktelig dyrt ,nesten 9 kr kg:angel:
Men må man så må man..:crazy:
 
Sv: tävlingsutfodring

9 kronor kilot!!! Det är DYRT! Vad synd, lusern hade varit perfekt annars. Men det är ju som att mata hästen med guld! :eek:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 029
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 158
Senast: mandalaki
·
Hästvård Jeg har en 17 år gammel kaldblodshingst som aldri har vært alvorlig syk. Han snørrer iblandt, ved f.eks. ekstreme værskifter i...
Svar
2
· Visningar
1 010
Senast: StallLojo
·
K
Foder & Strö Da hesten min har begynt å synke litte inn i flankene o.l. vil jeg få han litt rundere. Har fått tips om lucerne. Handlet dette i...
Svar
3
· Visningar
901
Senast: KorsmoLappen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp