Tåg: Hund i hytt?

Lycanthrope

Trådstartare
En gång när jag skulle åka tåg med hundarna fick jag inte boka hytt för att man bara fick ha hund i en sittvagn. Fick alltså åka hela natten i vanlig vagn med en idiot som misshandlade sitt tangentbord när jag var trött=:rage:

Men det måste väl gå på något tåg att boka hytt/kupé där man får ha hund?
Vi vill ha en egen hytt givetvis.
Vi är 2 vuxna och 2 hundar som ska åka luleå-göteborg ungefär.
Behöver inte vara en hytt med säng, går bra med sittplatser, bara vi får vara ifred!

Någon som har koll på detta? :o

Sv: Tåg: Hund i hytt?

Jag gissar att det är SJ som kör sträckan. Deras hemsida säger:
Är det tillåtet att ta med sig husdjur på tåget?

Ja, i avdelningen Djur tillåtet.

Dagtåg

Välj "Djur tillåtet" som platsegenskap om du bokar här på hemsidan. Djurtillåten avdelning finns i 2 klass på de allra flesta tågen.

Nattåg

De flesta av våra nattåg har en sittvagn med Djurtillåten avdelning. Välj "Djur tillåtet" som platsegenskap om du bokar här på hemsidan.

Ledar- och assistanshundar

Ledar- och servicehundar är tillåtna i samtliga utrymmen ombord på tåget.

Obs! På anslutande länstrafiksträckor kan SJ inte garantera att sällskapsdjur kan tas med. För ytterligare information hänvisar vi till respektive länstrafikbolag.

har de inte även vissa kupé er om man bokar hela?
så funkar det i alla fall med tågen på kontinenten.

Jo, på nattågen (svenska) finns en djurhytt, med 4 sittplatser. Inga bäddplatser där djur är tillåtna om inte reglerna ändrats senaste året. Vilket de borde, inse hur många det är som blir tvungna att välja bilen istället för tåg för att man inte kan sova vettigt.... *surar*

Jo, på nattågen (svenska) finns en djurhytt, med 4 sittplatser. Inga bäddplatser där djur är tillåtna om inte reglerna ändrats senaste året. Vilket de borde, inse hur många det är som blir tvungna att välja bilen istället för tåg för att man inte kan sova vettigt.... *surar*

har bara erfarenhet från de tyska biltågen, där får du ta med dig jycken om du bokar hell kupé

Man ser till att boka sina sittplatser i djurkupén. Vagn 33 och platserna är 73-76. När jag åker med min hund ser jag till att hamna där och så bokar jag en ungdomsbiljett åt hunden. Då är iaf 2 av platserna bokade av mig och risken att det blir fler i samma kupé minskar då det bara finns 2 platser lediga. Så vore jag er och vill ha hela kupén själva så skulle jag boka 2 ungdomsbiljetter åt hundarna.

Detta gäller då mellan Luleå och Stockholm, vidare mot Göteborg har jag ingen koll (men det tåget går väl mot Göteborg, eller en bit till efter Sthlm iaf).

Tillägg: Kollade SJ nu och bokar man tåget som går från Luleå kl 16.35 så är det inga byten och då får ni ha kupén själva hela resan :)

Senast ändrad:

Oj, vad jag har diskuterat med SJ om detta. Jag åker flera gånger per år sträckan Stockholm - Bastuträsk och tillbaka med två barn och hund. Det tar cirka 10 timmar och vi åker alltid nattåg. Det är inte det roligaste jag vet att sova sittande i 80 mil, ofta trångt och ibland med andra hundar nära inpå.

Att boka ligg- eller sovvagn när man har hund går inte. SJ påstår att de prövat detta på Norrlandstågen och att det inte är lönsamt. Det finns alltså inget alternativ till sittvagnen. Det bästa tipset är att vara ute i god tid och försöka boka samtliga platser i den inglasade före detta rökkupén. Då får man åtminstone vara i fred.

Jag sk*ter i om jag får sova sittandes, det gör mig absolut inget!
Bara vi får vara ifreeeeeeeed!

Men det ska då, enligt ett par av er, iaf finnas en kupé med 4 platser som man kan boka, där man får ha djur? Vi köper ju ändå alltid ungdomsbiljett till hundarna så det blir ju 4 biljetter.

Yes, det stämmer. Du kanske behöver ringa och boka för att vara säker på att få dessa platser, men det är det förmodligen värt. Jag brukar lyckas boka dem på nätet när jag är ute i god tid. Har hittills alltid bokat en vuxenbiljett och två barnbiljetter (som ju kostar fem spänn styck eller nåt) men varje gång tänker jag att jag ska boka en barnbiljett åt hunden också, så att vi helt säkert får vara för oss själva.

SJ är enligt mig knäppa som inte har någon liggvagn med djur tillåtet. Åker tåg några ggr varje år mellan Västerås-Luleå med hund och det är inte roligt att bli tvungen att sitta hela resan!

Men vad gör man inte för dom små liven...

Vilken felläsning jag gjorde, tolkade det så att man var tvungen att ha hunden i en sittvagn (kändes svårt att knöla ner en exempelvis en Berner Sennen)!:D

Det är helt vansinnigt att de inte kan avsätta enstaka ligg- eller sovvagnar till pälsdjur. De tillåter ju assistans- och servicehundar så det måste väl vara smidigare att ha ett par "djurkupéer" istället för att behöva sanera efter tex. ledarhund (om de nu gör det, vilket jag hoppas).

Det är helt vansinnigt att de inte kan avsätta enstaka ligg- eller sovvagnar till pälsdjur. De tillåter ju assistans- och servicehundar så det måste väl vara smidigare att ha ett par "djurkupéer" istället för att behöva sanera efter tex. ledarhund (om de nu gör det, vilket jag hoppas).

Någon gång när jag satt inklämd i en halv vagn med två burar katter tre stora hundar och en liten började jag fundera på varför det egentligen finns djurvagn. Borde det inte vara smidigare att ha allergivagnar där man inte får gå in om man har djur hemma, bär starka parfymer, med nötter o.s.v. Varför ska djurmänniskor anpassa sig till förbannelse när de flesta faktiskt inte är allergiska och det dessutom finns värre allergier att oroa sig för. Jag tycker hela tankesättet är bakvänt på något vis.

Någon gång när jag satt inklämd i en halv vagn med två burar katter tre stora hundar och en liten började jag fundera på varför det egentligen finns djurvagn. Borde det inte vara smidigare att ha allergivagnar där man inte får gå in om man har djur hemma, bär starka parfymer, med nötter o.s.v. Varför ska djurmänniskor anpassa sig till förbannelse när de flesta faktiskt inte är allergiska och det dessutom finns värre allergier att oroa sig för. Jag tycker hela tankesättet är bakvänt på något vis.

Allergikerna har inte valt att vara allergiska.
Djurägarna har valt att vara djurägare.

Enkelt, inte sant?

Men för att spinna vidare på det hela. Ledarhundar är tillåtna överallt. Allergikerna reagerar ju knappast mindre på ledarhundar än "hobbyhundar" så jag tycker nog allt att Myelins resonemang har en viss poäng.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 469
Senast: Icfafn
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra... 2
Svar
20
· Visningar
16 703
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 149
Senast: Nominous
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer... 2
Svar
32
· Visningar
9 687
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet