Bukefalos 28 år!

Tagga hund träning eller vintervila ?

Ceero

Trådstartare
Kunde inte hitta någon liknande tråd, rätta mig gärna om den ligger fel nu ;)
Hur brukar ni göra med era hundar när snön kommer, det blir mörkt galet tidigt...Själv brukar jag ha svårt att hitta motivationen, så varför inte en tråd med taggningar ? :D
Men brukar ni som jag få svårt att hitta motivationen och köra på vintervila, eller vad kör ni när all snön är ivägen för att träna ute. (oftast)..
Själv brukar jag köra agility, men när det inte går så blir det freestyle träning första halvan av vintern, tills man tröttnat på det och övergår motvilligt till vintervila...:/
Men detta året ska det bli ändring på, ska nämligen starta i en agility tävling i januari, så ska försöka inte inte lägga det på hyllan..Hitills ser det ganska grönt ut, men man vet ju aldirg hur länge det håller ? :angel:
Men förutom taggningar, vad och hur tränar ni under vinterhalvåret med snö och liknande ? :)
 
Sv: Tagga hund träning eller vintervila ?

Vintern är ju underbar! :bump:
Vi klättrar runt i snön, kastar snöboll, åker pulka och fjantar oss :D Tyvärr har jag inte möjlighet att träna inomhus annat än i köket osv, men det finns ju alltid plogade parkeringsplatser (de brukar dessutom vara bra upplysta) och många brukshundklubbar verkar ju vara duktiga på att hålla sina träningsplaner snöfria också.

M.a.o. ser jag ingen anledning till vintervila. Snarare så att vi håller igång mer än någonsin på vintern, vilket alltid syns på unga dåren...
Såhär såg min unga dåre ut i september 2010: (och den här bilden fotades mest för att hon just då råkade se "icke-tjock" ut :angel:)
Hej_W.jpg


Några månader (och mycket snö) senare:
49977_1298292004.jpg


:D
 
Senast ändrad:
Sv: Tagga hund träning eller vintervila ?

Red_chili: Jag som brukar deffa på våren.. kanske ska göra som dina hundar o börja redan på vintern :P

TS
Jag tränar på en fotbollsplan när mitt hem, dåligt belyst och jäkla geggig men jag hoppas på att genomföra första lydnadstävlingen i sommar så det e bara och köra på :D När det inte finns motivation och det är mörkt ute så tränar jag trix hemma i soffan det brukar få både mig o Triss på bra humör!
 
Sv: Tagga hund träning eller vintervila ?

Vintern är våran högsäsong så all annan träning är inför vintern eller nertrappning så vi är i full fart! :D Nu när det äntligen har lugnat sig lite på makens jobb så kommer det att bli jakt 2-3 dagar i veckan så där emellan blir det mest lugna promenader och lite vardagslydnands träning. Men lek i snön är uppskattat av både hund, mig och barnen! :D Jag har även varit lite inne på att om det blir rejält med snö även i år så ska jag åka skidor med honom och låta honom dra. Skidföreningen som lägger spår skulle nämligen även lägga ett "hundspår" där man kunde åka så, i elljus! :idea:
 
Sv: Tagga hund träning eller vintervila ?

Ingen vintervila här inte:bump:

Förutom agilityn kör vi på som vanligt, träna går det att göra på upplogade ställen eller inne i huset;)

Vintern är härlig! Lek med snöbollar och gå långa häliga promenader:laugh:

Sen det allra bästa med vinter är ju att man kan åka längdskidor med hundarna:love:
 
Sv: Tagga hund träning eller vintervila ?

Senaste våren så hade jag en extremt skendräktig dåre som inte ville röra sig en millimeter, och nu har jag dessutom massor av roliga tävlingar planerade till våren, så tja... :D Jag försöker hålla mina hundar i toppform året runt, men just på vintern är det lättare för oss än under andra årstider, så då passar jag på!
 
Sv: Tagga hund träning eller vintervila ?

hehe.. skendräktig är inte så kul! hur kommer det sig att du tränar mer på vintern än andra årstider? för att det är roligt i snön eller har du nån magisk plan? eller är det för att tävla på sommaren? jag som inte kan din typ av hund tänker oxå fördomsfullt att de måste ju frysa på vintern trotts täcken? Min lille kotte vill inte träna om hon fryser :S
 
Sv: Tagga hund träning eller vintervila ?

Senaste våren hindrades vi som sagt var av skendräktighet, under sommaren är det alltid så galet varmt att jag inte orkar röra mig och på hösten regnar det ofta massor och är kallt och blött :D
Mina fryser inte nämnvärt så länge vi håller igång, men jag har på fleecetäcken när det är runt nollgradigt och när det är ca 10 minus. Är det ännu kallare får de tjockare täcken. Jag kan inte binda upp en och träna något med den andra osv om det inte är varma, soliga vinterdagar, men jag kan tex släppa tanten lös så hon får strosa runt och träna lydnad eller annat med unga dåren, eller så tar jag ut dem en och en.

Sedan tränar vi mest fysiskt hela tiden. Blir 10-15 min lydnadsträning per hund de dagar vi tränar (som max varannan dag, tränar vi oftare så tröttnar de lätt). Däremot går vi minst 5km per dag och så får de springa lösa och leka en stund varje dag också. Nu funderar jag också på att fixa dragsele till min unga :D
 
Sv: Tagga hund träning eller vintervila ?

Här kör vi på året runt och tar vila när det behövs för hunden istället. Jag säger bara prisa gud för inomhushall. :love:
 
Sv: Tagga hund träning eller vintervila ?

Här kör vi på året runt och tar vila när det behövs för hunden istället. Jag säger bara prisa gud för inomhushall. :love:

Ja, inomhushallar, Halleluja!

När det är som kallast så sitter vi hemma med klickern och filar på detaljträning. Just nu fjärren :)
 
Sv: Tagga hund träning eller vintervila ?

Lite har vi väl dragit ner, men de senaste månadernas "vi tränar lite mindre än vanligt" har inneburit 2 agilitysamträningar/vecka, 2 timmars motion per dag och freestyleträning där vi finslipat saker på hemmaplan 2-3 ggr/vecka. Så inte jättelugnt i alla fall med andra ord.

Motionen består främst av promenader men även jogging- och cykelturer. När det är mer snö ger ju djup snö perfekt extra träning, skidor istället för jogging och det är roligare även för mig att vara ute!

Agilityn har jag sån tur att klubben har en innelokal där det trots viss platsbrist ändå går att träna på ett bra sätt med kortare kombinationer. Sen hyr vi ett ridhus 1½ timme/vecka med organiserade träningar.
 
Sv: Tagga hund träning eller vintervila ?

Oj, här är man seg på att svara, men tack för alla svar :D
Hoppa/leka/träna i djup snö går inte, då han lätt får ledverk och blir halt (efter ett tag), men leker och stojar när det inte är för mycket gör vi ;). Agilityn finns det något ridhus till, men det är så dumt att alla dagarna dom bokat är exakt dom dagarna jag rider, så kört där, annars skulle jag varit med :(.
Men nu kör vi på så länge som möjligt innan snön kommer, annars kan man ju göra så här, lite "påhittigt".
vinteragility_180847427.jpg

Så länge det inte är för halt..Detta året när snön kommer ska man försöka hålla sig på upplogade vägar åtminstone, helt klart..hehe.
Kommer inte på mycket mer, vissa grejer kan man träna inomhus (inte för att det är särskilt mycket, men man måste ju göra sitt bästa). :)
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
919
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 648
Senast: IngelaH
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
1 897
Senast: Marje
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 786
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp