Bukefalos 28 år!

Taggtrådsstängsel nästa år

cutty

Trådstartare
Har blivit erbjuden sommarbete, men det är taggtrådsstängsel som finns uppsatt. Arrendatorn till marken har ej för avsikt att byta ut det, då denne har kor.
Vad gäller för mig? OM jag släpper hästar där och det blir kontroll?
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Det är väl inte eventuell kontroll som borde vara ditt bekymmer utan vad som händer med hästarna om de spränger staketet
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Nu kanske det somsagt inte är kontrollen du bör oroa dig över men eftersom det var DET som ts efterfrågade så är det antagligen det ts undrar över. Personligen så tror jag inte att det blir några större påföljder. Det kan vara så att du blir tvungen att flytta hästarna från sommarbetet och då får man väll göre det då.;)
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Mina hästa har under flera år gått med kor med taggtråd. Faktiskt inte haft en enda skada, pga staketet.
Jag menar ej att jag är en förespråkare av taggtråden, men den har funnits i ett antal år, innan den nu blivit förbjuden. Tycker att ett förbud är bra, men detta var ej min fråga.
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

situationen ar lite annorlunda men allt jag hade var taggtrad i mina hagar, hastarna rorde det inte.. och tur eller vad men pa 25 ar hade jag aldrig nagra skador.

forslag till att losa den har situationen ar att inhandla vita plaststolpar och satta innanfor taggtraden 25 cm eller sa, sen dra trad/tape (electric) och ha aggregat ngnstans. Da ar ju inte hastarna direkt PA taggtraden utan har en barrier mellan den och hagen. Om de respekterar electric forstas. Sa nar du sen lamnar hagen/betet tar du bara med dig trad/tape och stolpar Och aggregat forstas. Bast ar ett sant du kan kora pa bilbatteri. Da har bonden sitt taggtrads staket som han vill ha det.

Och som en sidonot, OM en hast springer igenom taggtrad blir det oftast ett jattelaskigt sar av det, MEN ar mkt enklare att reparera an den metaltrad som ar "smooth" (vet inte vad det heter pa svenska), dar den bara "skar" rakt av.
Ar sedan taggraden gammal bryts den garna av, medans den smooth trad sallan bryts... Vi far hoppas att det inte kommer till det men som jag skrev, en sidonot.
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Nu kanske det somsagt inte är kontrollen du bör oroa dig över men eftersom det var DET som ts efterfrågade så är det antagligen det ts undrar över. Personligen så tror jag inte att det blir några större påföljder. Det kan vara så att du blir tvungen att flytta hästarna från sommarbetet och då får man väll göre det då.;)
Ja, man kan ju köra mot rött ljus också tills någon kommer på en eller om det händer en olycka och man skadas eller skadar någon annan:idea: Djurskyddslagen gäller lika mycket som någon annan lag....

Ts: Det är du som är ansvarig för dina djur. Släpper du hästarna i taggtrådshage så är det du som gör dig skyldig till brott. Välj ett annat bete för din och dina hästars skull.
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

... Tycker att ett förbud är bra, men detta var ej min fråga.

Forbud mot vad??? taggtrad ar forbjuden?? for vad for slags djur?? jag menar man maste ju kunna halla djuren inne i hagen/omradet.. Finns ingen ko/tjur som stannar for en ynklig trad av electric.. lol.. knappt de stannar om det ar taggtrad om de bestammer sig for att "stampede"..

OK sa jag ar inte fran Sverige....
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Naturligtvis vet jag att jag är ansvarig för mina djur.

Min fråga var och är vad påföljden blir om min hästar går med olagligt staket.
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Står på jordbruksverkets hemsida. Tror det gäller bara hästar från 2010.
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

och addressen till det ar vad???

a andra sidan om jag vill ha taggtrad i mina hagar har jag det, ingen kan komma och saga vad jag gor pa min mark.. nu har jag inte det har men i alla fall..
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

och addressen till det ar vad???

a andra sidan om jag vill ha taggtrad i mina hagar har jag det, ingen kan komma och saga vad jag gor pa min mark.. nu har jag inte det har men i alla fall..
Jo, det kan man. Håller du djur i sverige så ska du följa de lagar och regler som finns här. Det är inte tillåtet att hålla häst i hagar med taggtrådsstängsel från och med 1 januari 2010 enligt Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning 5 kapitlet, 8 §. Alla föreskrifter om djurhållning finns här: http://www.jordbruksverket.se/amnes.../ldjurskydd.4.6beab0f111fb74e78a78000821.html
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Naturligtvis vet jag att jag är ansvarig för mina djur.

Min fråga var och är vad påföljden blir om min hästar går med olagligt staket.
Du får ett föreläggande om att ordna så att dina hästar inte går i hage med taggtrådsstängsel. Du kan i så fall göra som morholmsarabs beskrev, sätta elstängsel innanför taggtrådsstängslet. Det finns dock flera som påstått att hästar kommit mellan elstängslet och taggtrådsstängslet och då skadat sig etter värre än om det bara funnits taggtråd där. Så jag vågar inte riktigt stå för det rådet. Man kan också sätta distanser (horisontellt) på taggtrådsstolparna och fästa elstängsel på dem istället. Man måste då vara noga med att jorda taggtråden så att den inte riskerar att bli strömförande om en tråd skulle falla ner på taggtråden av en olyckshändelse.

Stängslet måste alltså uppfylla flera krav. Hästarna ska inte gå direkt innanför taggtråd + att taggtråd inte får vara strömförande.
 
Senast ändrad:
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Jag tycker man ofta ser bönder som har sina mjölkkor innanför endast en ynklig eltråd. Nu får man nog ha lite mer styrka i elen på ett sånt stängsel än för (de flesta) hästar, men ändå. Sen vet jag iofs bönder som haft 5-6 metalltrådar till sina köttdjur och där kalvar och kvigor gått ut, men då är det oftast för att stängselt inte varit tillräckligt genomgånget och därför inte haft så mycket el i sig.

Fler och fler bönder går faktiskt över till elstängsel och gör det superba arbetet med att ta bort den farliga taggtråden! Den är inte bara farlig för de tama djuren, utan även för de vilda, som skadas av den långt efter att korna försvunnit från markerna och stängslet glömts bort....
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Forbud mot vad??? taggtrad ar forbjuden?? for vad for slags djur?? jag menar man maste ju kunna halla djuren inne i hagen/omradet.. Finns ingen ko/tjur som stannar for en ynklig trad av electric.. lol.. knappt de stannar om det ar taggtrad om de bestammer sig for att "stampede"..

OK sa jag ar inte fran Sverige....

Vår köttbonde har alla sina djur på eltråd. Någon gång har väl kvigorna varit på rymmen och en o annan kalv men trjurarna brukar snällt stanna i sina hagar med fruarna;)

Jag tycker att det verkas som om nötkreatur funkar bättre på el än vad hästar gör, vi har fler och högre trådar än vad bonden har.....
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Fler och fler bönder går faktiskt över till elstängsel ....

Enligt många bönder som jag känner så är det lättare att hålla nötter inne på elstaket än på taggtråd.
Och så får de bättre betalt för hudarna om de är oskadda.
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Efter 1/1 2010 är det olagligt att ha hästar bakom taggtrådstängsel.

Observera att det även finns regler om hur elstängsel och taggtråd används ihop med minimiavstånd mellan spänningsförande delar och taggtråd m.m.
Läs på dessa regler och sätt upp ett elstängsel några meter innanför taggtrådstängslet, säg 3-4 meter så går det att köra med traktor + betesputs i mellanutrymmet.

Annars är det ju så att det är ytterst oansvarigt att lämna uppe taggtrådstängsel som inte används - så i det fall det inte betas regelbundet av nötdjur så ska taggtråden ovillkorligen tas bort då den annars utgör fara för tex viltlevande djur.

Generellt borde det vara frågan om djurskyddsbrott, vilket kan ge upp till några års fängelse. I ditt skulle jag kunna tänka mig att det kan bli aktuellt med dagsböter på x antal tusenlappar.
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

OK. Jag tackar nej till betet. På tok för dyrt att hägna in...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 845
Senast: Solstig
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 140
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 581
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 989
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp