Bukefalos 28 år!

Taggtrådsstängsel nästa år

Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Haha ahaaaa så kan det går när man är trött och läser ;)
Jag är ju så van att folk jämt snackar skit om arabers psyke så antog att det var menat så :/ sorry...
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Jag får för mig att jag har hört att även järntråd kommer att bli förbjudet i framtiden för hästar. Men är inte säker alls på att det stämmer. Jag har sett x antar fölungar hoppa genom taggtråd och skada sig illa. Även kalvar. Och några unghästar. Minst en har fått avlivas. Jag har aldrig och kommer aldrig ha taggtråd till något djur. Någonsin. Försäkringarna gäller dessutom inte om du har taggtrådsstängsel. Hästförsäkringarna lltså.
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

***Delvis knapplån, svaret riktas även till moholmarabs***

I Sverige så är det automatiskt en nödvärnsitation om någon efter tillsägelse inte lämnar tomten eller bostaden, skillnaden mellan sverige och staterna är att här måste man försöka prata med en inkräktare innan man tillgriper våld.

Här kan man läsa om nödvärn:
http://www.enkelsak.com/pri/Nodvarn_nod_och_excess.html

I texten kan man bl a läsa detta:
Sammanfattningsvis så skall fyra förutsättningar vara uppfyllda för att nödsituation skall föreligga.

1. Faran hotar något som skyddas av rättsordningen.
2. Faran skall vara nära förestående.
3. Nödhandlingen skall vara nödvändig.
4. Skadan som hotar skall vara väsentligt allvarligare än den skada som nödhandlingen orsakar.



Vilket för mig innebär att det bör dömas som "icke försvarbart våld" om man skjuter någon som går in på ens tomt.
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

I norrland förekommer knappast taggtråd ens till nöt. El fungerar lika bra.
Om det är så att du numera bor i sverige kanske du borde kolla lite vad som gäller!
PL
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Att hota med att skjuta inkräktare är inte lagligt.. låter lite insnöat att vara såhär rädd för främlingar?
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

jag har tyvärr fått säga upp min hage jag med . jag hade 3,5 hektar till 2 hästar men kan inte ha dom för denna lag , hade betet utanför min dörr nu måste jag leta annat bete . :cry:


vist är lagen bra , men inte för mig jag vill gärna ha koll på mina hästar dygnet runt . det vill säkert alla .


lagen är bra . :p
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

och vem har bestamt det?? har inte hastar gatt i traggtrad lika lange som det har funnits (mitten pa 1800talet)?
Ja och jag tycker att det är på tiden med lite utveckling.
Förbudet borde kommit för många år sen.
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Att vi inte har taggtråd här i sverige är för att skadorna ifall hästarna får det runt benen är förödande. Det skapar onödigt lidande.

Att vi inte får bygga stall för nära huset är en helt annan fråga, det går inte att jämföra eftersom djuren i inte lider.

Att den ena regeln är dum innebär inte att den andra är ok.

Taggtrådsförbudet är bra, och det kom för att det behövdes. Det är fler djur som skadar sig på taggtråd så pass illa att de behöver avlivas än det finns hästar som skadar sig utanför hagen. Och framför allt så innebär taggtråd ett långt lidande innan ägaren hittar hästen, jämfört med om hästen blir ex påkörd. Då är det någon som märker det direkt och ofta behöver inte hästen lida onödigt länge.

Sedan går det att korrigera hagen på ett sådant sätt att hästen inte kommer ut, plank, dubbla staket, höga staket, starkare el/väl jordat osv.

Taggtråd är inte enda lösningen.
Vad händer om du köper en häst som är van att inte gå på taggtråd och van att spränga staket?

och vem har bestamt det?? har inte hastar gatt i traggtrad lika lange som det har funnits (mitten pa 1800talet)? Visst det har sakert varit skador (har inte stats pa det) men hur manga hastar har nte sprungit igenom electric trad/tape och rakt ut pa en vag och krockat??

OK sa jag har taggtrad, men satter electric tape innanfor, da ar inte hasten i taggtrad ar den?? Jag hade lillhasten springa rakt igenom traden just i kvall (temp hage), Tack och lov bor jag langt fran allman vag..

Jag forstar att folk varnar om djuren (alla sorter) men ibland kan de faktiskt ga till overdrift.. Kom nu ihag att jag ser alla dessa regler fran "utsidan".. och tycker de flesta ar helt lojliga..

Ett annat example ar att man numer far inte bygga ett stall narmare an 50 meter fran ett bonings hus.. Det ar om man till example river en gammal ladugard och planerar stall dar. Men nej det far man inte.. Det luktar ju.....som om hastmanniskor skulle bry sig om det?? OT men jag var tvungen att skriva det.
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Att vi inte får bygga stall för nära huset är en helt annan fråga, .....

Jag är dessutom övertygad om att det inte är så.
Eftersom man får bygga bostäder och stall i samma hus.

Det måste vara andras hus än de egna som det handlar om.
Och därför ett missförstånd.
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Mycket möjligt jag har inte koll på reglerna men jag tänkte också det.
Jag förstår helt om man inte får bygga stall för nära någon annans hus. För grannsämjan och grannfriden!
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

KL

påtal om allemans rätten.
vi har skidspår genom våra sommarhagar :D

och skidåkarna har mage att klaga när vi rider i deras söta skidspår i våran hage ^^, (har ingen paddock.)
stör de för mycket är det väl bara att ta bort grindhandtagen... :devil:

joggare/orienterare har vi riktigt gott om :o
de vill att vi håller oss till vårat sönderridna aptråkiga ridspår ½h långt.

men de kan inte hålla sig i hela det gigantiska naturreservatet eller på sina 5km/1mil/2mil/5mil anlagda slingor. :cool:

utan ska komma tyst i mörkret och springa upp i häcken på hästarna så hästarna flyger iväg för att lämna kommentaren "tål inte hästarna detta bör de inte vara ute på vägen"

:devil::devil:

OT..
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Det beror helt på omständigheterna, om någon inkräktar i din bostad så har du rätt att använda våld för att avlägsna vederbörande därifrån.

I Sverige, liksom de flesta länder i världen, så är våld som regel förbjudet.

Dock finns det vissa undantag från detta, tex så har du rätt att bruka våld för att gripa någon som du ertappar på bar gärning om det ingår fängelsestraff i straffskalan (vilket är de allra flesta brott) för det aktuella brottet eller om det rör sig om efterlysta brottslingar - dessa människor må gripas av alla och envar som det står i lagtexten.

För ett sådant medborgarrättsligt gripande gäller att våldsanvändingen ska vara proportionell mot nyttan, detta gäller även vid tex nödsitutioner då du kanske måste använda ett visst mått av våld för ta någons telefon för att kunna påkalla hjälp.

Det finns även vissa lagar som medger våldsanvändning i tjänsteutövning, exempel på detta är då polislagen, skyddslagen (gäller på och invid skyddsobjekt) och lagen om kriminalvård i anstalt för att nämna några av de vanligaste. Även där gäller att våldet ska vara proportionellt mot nyttan och man ska då sträva efter en "lägsta nivå" på våldsanvändningen.

Denna proportionalitetsprincip gäller inte i samma utsträckning vid nödvärn - där gäller det att våldsanvändningen inte är uppenbart oförsvarlig vilket är en viktig distinktion.

Jag vet tex ett autentiskt fall där en kvinna besökte en man i dennes bostad - mannen uppmanade kvinnan att "gå därifrån" vilket kvinnan vägrade varvid mannen i fråga golvade kvinnan med ett knytnävslag i ansiktet och därefter satte sig grensle över henne och överöste henne med knytnävslag i ansiktet till dess att han inte orkade slå längre. Rätten ansåg att mannen hade handlat i nödvärn... rätten ansåg det inte ens vara fråga om påtaglig nödvärnsexcess.

Vad hade kvinnan (som fö var 1,55 och klent byggd) gjort för att det hela skulle betraktas på detta viset av rätten ? Jo, hon hade helt enkelt inte avlägsnat sig från mannens bostad då han hade framfört att hon skulle "försvinna därifrån".

Kvinnan dömdes till dagsböter för hemfridsbrott och mannen gick fri.

Är då situationen en annan med en stupfull norrländsk skogshuggare som inkräktare och som kanske har en glasflaska i handen som kan betraktas som vapen så är visserligen kanske i det läget frågan om nödvärnsexcess att skjuta vederbörande - men det är långt ifrån någon självklarhet att rätten skulle döma dig för mord eller ens vållande till annans död om du det läget skjuter ihjäl vederbörande.

Som sagt var så är det alltid att betrakta som nödvärn om du befinner dig i någons bostad där du är oönskad - det är därför som såväl polis som dörrknackare ska kunna uppvisa tjänstelegetimation när dom kommer på hembesök.

Det här är gammla principer som härrör från medeltiden, när det gäller någons bostad så är ett nej alltid ett nej.
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Forbud mot vad??? taggtrad ar forbjuden?? for vad for slags djur?? jag menar man maste ju kunna halla djuren inne i hagen/omradet.. Finns ingen ko/tjur som stannar for en ynklig trad av electric.. lol.. knappt de stannar om det ar taggtrad om de bestammer sig for att "stampede"..

OK sa jag ar inte fran Sverige....

(Har inte läst hela tråden.)

Vi har haft jätteproblem med att våra kor gått ut när vi haft taggtråd. Nu har vi el, och dom går inte i närheten!
Det är tillochmed så att dom börjat tro att taggtråden är eltråd i den enda hagen vi har kvar det i.

Men förbudet gäller inte nöt.
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Ja fast frågan är ju, Vill vi ingripa???
Det var ju nyligen på tapeten om den mannen som ingrep när en yngre man anföll en äldre kvinna i henne sbil (tror jag det var?).

Mannen använde våld för att få angirparen att sluta men domstolen ansåg att mannen använt övervåld och denna fick betala till gärningsmannen!

Jag förstår principen... att det inte använda övervåld. Men samtidigt blir det så otroligt fel i mina ögon när en gärningsman får pengar för att någon försökte stoppa honom...
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Har du verkligen belägg för den ovanstående "berättelsen"?

Och varför måste det vara en norrländsk skogshuggare??? Vad har de gjort dig?
:S


Sedan är det inte så som du påstår, att du får göra vad du vill om någon kommer in i ditt hus.

Du får använda det våld som behövs, men inte övervåld!
 
Sv: Taggtrådsstängsel nästa år

Måste betvivla din historia, om rätten ansåg att det gick till som du beskriver så vore det en rättsskandal utan like. .
PL
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 795
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 477
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 510
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp