MaRomer

Trådstartare
Ska nog bygga stall i sommar och då är det en gammal ladugård. Min högsta häst är ca 152 i mkh. Jag har räknat ut att takhöjden då måste vara minst 235 cm. Men visst är det taket och ej bjälkarna?



Kan man då ändra placering på bjälkarna så att de sitter vid varje boxvägg? Det vill säga att hästarna står ej under dem i boxen eller i gången. (Placeringen ändras bara om det går)
- Eller mäter man tak höjden dvs ej bjälkarna?

Kom ej in på djm:s hemsida.
 
Sv: Takhöjd

Det ska vara till lägsta dvs balkarna räknas in.... om jag nu tolkat det helt rätt? Hade önskat att det var till innertaket för då hade vårt ladugårdstak klarat sig lätt..
 
Sv: Takhöjd

ok. vad händer nu om balkarna siter ovanför boxväggarna? Så har vi i mitt gamla stall och vi fick det godkännt.
 
Sv: Takhöjd

1,5 x mankhöjd, dock lägst 2,2 m.

Takhöjden räknas från lägsta punkt, i ditt fall bjälkarna. Du kan göra så att bjäljarna hamnar utanför boxen då får du lite mer höjd att röra dig på men det är inte alltid det går att flytta utan att riskera att taket rasar in.
 
Sv: Takhöjd

1,5 x mankhöjd, dock lägst 2,2 m.

Takhöjden räknas från lägsta punkt, i ditt fall bjälkarna. Du kan göra så att bjäljarna hamnar utanför boxen då får du lite mer höjd att röra dig på men det är inte alltid det går att flytta utan att riskera att taket rasar in.

Givetvis kollar vi upp att de går flytta. Men gäller det bara i boxarna å ej i gången? Trodde höjden gällde i hela stallet.

Har redan räknat ut takhöjden genom den formeln. Dock har vi ej mätt takhöjden i ladugården ännnu.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 542
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 286
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 513
Senast: Pilot
·
Anläggning Äntligen dags att börja fundera på att inreda vårt mini-stall på 6x7 m.🙂 Det är alltså en befintlig byggnad.Utrymmet där 2 st hästar ska...
Svar
12
· Visningar
1 746
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp