mylisen

Trådstartare
ja som rubriken säger....det regnar från vårt stalltak.
alltså: har ett kallstall med GOD ventilation, plåt-tak som är helt.
mitt problem är att det tydligen blir fuktigt på nåt vis i taket ändå.
så det droppar från det ner på hästarna.
stallet är egentligen ett skjul som vi byggt boxar i så det är inte tätt för fem öre.
väggarna torra, hästarna torra, luften torr och bra....det är bara vattendroppar i taket som "regnar" ner.
blir mer om det är regnigt ute men det regnar inte in om ni förstår vad jag menar.
nån som har nåt tips på hur sjutton man blir av med det?

Sv: takregn

Man behöver isolera plåttaket på insidan, vad jag förstår.
Det kommer alltid att bildas varm fuktig luft i ett stall (andedräkt, avdunstning etc., som stiger och kondenserar på undersidan av plåttaket för att det är kallt.
Enda som hjälper är väl att hindra den varma fuktiga luften från att komma inpå den kalla ytan. Det är lite svårare att hindra kondensen från att droppa ner, men det kanske finns tricks till det också. :)

Någon annan får gärna upplysa om vad som är det enklaste sättet att isolera plåttak invändigt, jag har inte den blekaste aning.

Hur stort är stallet, dvs hur stor takyta handlar det om?

nu ska vi se, en box är 5*4 och den andra är nog lika stor och så en liten gång mellan på ca 1,50
och så tak på det då

Hmm, så stallet har en yta på drygt 45 kvadratmeter... Och antagligen är det ett vanligt åstak?

Droppandet är säkert ganska årstidsbundet, men inte är det mindre störande för det när det kommer igång... Skall fråga killen om han vet några enkla sätt att åtgärda det. :)

Vi kom fram till att det enklaste att göra för dig är att bota symptomen tills vidare. Köp en lättpresenning och rigga upp den under taket så att hästarna slipper droppet överallt i alla fall. Det kommer ju fortfarande att droppa vid väggen där presenningen tar slut, men hästarna kan komma undan i alla fall.

Du behöver en stege som räcker till taknocken på insidan, två lättpresenningar i samma storlek som takhalvorna (eller en för hela taket men det blir bökigt att hantera), och spik att fästa presenningen med.
Fäst först presenningen i taknocken (träbalken som sitter högst upp under taket) och sedan på valfritt ställe längre ner där taket övergår till vägg. Så har du ett "innertak" av presenning som förhoppningsvis skonar dina hästar från kondensdroppet.
Om det mot förmodan skulle börja kondensera på presenningen istället så får man planera om, men jag tror inte att det gör det.

Två saker är viktiga (kanske helt självklart men vi tar det i alla fall):
1. Om det är frågan om ett åstak, så får du inte vara lat och bara lägga presenningen flackt ovanför hästarna om det skulle visa sig vara enklare, för visserligen slipper dina hästar regnet en stund men jag tror inte att de uppskattar störtfloden när kondens som samlats ovanpå presenningen väger sönder den och kommer ner i ett plask. :crazy:
2. Dra presenningarna från taknocken längs med undersidan av taket nästan till väggen, men bara nästan. Den kondens som bildas får helst droppa ner från presenningen en bit ifrån väggen, men den skall inte få rinna hela vägen till väggen så den rinner ner för och sugs in i väggen. Då har du rötproblem i väggen till nästa.

Lycka till och ramla inte ner! :laugh:

En grej till:

Presenningen kan fästas med enbart spik i taknocken men vill du ha det garanterat hållbart så använd trälister eller små plankor som du spikar fast presenningen med, det tenderar att rispa sig mindre än endast spik.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver hjälp att sortera i mitt huvud. Det blir långt - ber om ursäkt redan i förväg. en firma är hos mig för att bygga tillbaka... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 394
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 812
Senast: majha
·
Anläggning Då vi måste bygga antingen garage eller nytt stall går tankarna kors och tvärs. Förra året bygde vi isolerat hönshus (9,5+4,5) och trots...
Svar
1
· Visningar
1 289
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi håller som bäst på att renovera vår gamla ladugård. I den del som vi ska inreda stall finns det idag ett gjutet betonggolv, i två...
Svar
6
· Visningar
5 121
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka