Taktfel i ökad trav

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 5 993
M

missan

Funderar lite över detta med taktfel i ökad trav. Har förstått att det ofta beror på att hästen sätter ned bakbenet före det diagonala frambenet, vilket gör att det frambenet blir kvar i marken längre. Dvs hästen mer eller mindre rullar över frambenet.

Men hur kommer det sig egentligen att det blir så här? Är det bakbenet som är för "slött" (otränat) och därför sätts ned tidigare?

Inträffar det oftast på båda eller ena bendiagonalen?

missan *nördar loss i kvällstimmen* :banana:

Sv: Taktfel i ökad trav

Taktfel är väl mer att att hästen tappar travtaken rätt tydligt... Typ börjar galoppera eller halta rätt rejält..

Då är ganska många hästar halta! ;) Vilket ben isf, bakbenet eller frambenet i den otaktmässiga diagonalen?

Nja. att man kan se på bild att bak landar något före är för att det bär- som det ska göra i ökad samlad trav.
Fram är inte längre stund i marken utan hinner lyfta iom att den är lätt fram.

Man kallar inte detta för taktmiss, utan det här naturligt när man börjar skärskåda bildsekvenser

Det du pratar om låter inte som ökad trav utan slängtrav, där hästen kan slå i sko fram t o m för att frambenet inte hinner undan? Då springer den på bogarna i obalans så fram hinner inte undan. Men det är inte det som är "ökad trav".

Verkar vara lite förvirring om vad som menas, och även jag får gardera mig för ev. missuppfattning vad du har för bild i huvudet, men rent generellt så tänker jag det lättare borde kunna uppstå taktmissar om hästen inte lärt sig skjuta på jämnt bak (med bärighet). För om hästen inte skjuter jämnt bakifrån är det också större risk att den fastnar på en bog, upplever jag = den diagonalen sabbad.

KL

Jag tänker för mig den här bilden, här pratar man ju inte hälta eller galoppinslag. Hur kan det se ut såhär när det i rörelse inte syns? (eller gör det det, har inte kollat så noga!) Den är ju iaf fyrtaktig.

Hmm ok tack för alla funderingar. Jag har läst om detta fenomen lite varstans på "klassisk-dressyr-sidor" typ, att detta skulle inträffa som ett resultat av fel träning. Minns inte var jag läst det dock så det är ju inte till vidare hjälp..

Axel- menar du att en "korrekt" ökad trav kan innebära att hästen sätter i bakbenet före det diagonala frambenet, men att de båda lyfts samtidigt?

Totola -ungefär så menar jag nog, att den skjuter ojämnt! Men hästen borde väl kunna skjuta ojämnt och ändå behålla sin diagonala fotförflyttning (eller tänker jag galet nu)?

Anledningen till min fråga är att jag kollade på en film då jag tävlar och i slowmotion ser jag att min häst ej är taktren i sin ena diagonal (han sätter i bakbenet före det diag. frambenet) -dålig träning /hälta/etc eller vad kan det bero på?

På den bilden ser det ut som att hästen har för lite bogfrihet och är ivägen för sig själv som någon skrev.

missan: Ja hästar kan vara väldigt taktsäkra i traven så de där små skillnaderna inte syns även om de skjuter/bär ojämnt.
Om man går till sig själv så även om hästen inte är helt rakriktad så kan man ju ändå uppleva väldigt tydlig tvåtakt i traven.
Men när dom ska länga såpass blir det mer blottande om hästen inte är helt rakriktad, eller som sagt har för mycket vikt kvar på en eller båda bogar. Antingen för att ett bakben inte riktigt gör sitt jobb så diagonalen blir sabbad eller för att hästen överlag hade behövt bättre form/bärighet i längningen.
Jag tränar inte längningar själv (än iallafall, pållen har gjort det spontant vid något tillfälle så det kommer väl så småningom) så det är mest spekulationer utifrån det jag sett och hur jag upplever att hästarna fungerar i allmänhet i olika lägen.

Det som händer är att traven är mer ökad än hästen klarar av att balansera sig jämt. Jag tycker nog att hästen i en bra trav alltid ska sätta ner diagonalerna samtidigt, men ge illusion av att den sätter i före bak för att den vinklar mer och är snabbare i bak och har större gest fram.

ofta har de stor gest bak -bakåt, men är hämmad fram pga för mkt vikt på bogarna...

Om de sätter i fram före bak, kommer det bli en "rullande" rörelse där fram lämnar marken efter.. Det är tydligt i bildsekvenser av hela steget! Då man säger att hästen är lite "rullig" i traven kommer taktmissarna ofta om man pressar hastigheten/ökningen mer.

Med taktmiss menar iaf jag att hästen tappar tvåtakten och börjar fuska med ena diagonalen, alltså tar i mer med starka sidan och tappar renheten i steget. Eller så slår den över i galopp.

Men oftast är de lydiga och håller traven, men framtungt med vikt fram och som på bilden, en för lätt bakdel som rör sig för "lätt" och inte vinklar under kroppen nog mkt.

Riktigt bra hästar kan ha gest fram även om de har dålig bärighet... Ganska svårt att se vad som är vad många gånger!!

*kl*
ett ypperligt exempel på detta är det kommande frimärket på JB och Briar. Ökad trav som helt och hållet tappat både bärighet och tvåtakt, men som ändå premieras pga flashiga framben.

Det ska iaf föreställa det:angel:
790651.gif

Jag utgår ifrån att någon "kunnig" godkänt ett foto som förebild.
Men hur i all sin dar har denne "kunnige" resonerat?:confused:

Jag har även gjort antagandet att Herr Brink fått godkänna bildvalet.

Tror helt enkelt inte att de ser. Eller bryr sig.

Ja Briars ökningar har ju aldrig varit en höjdare, han harvar ridbanan med bakbenen. Det är en vacker
häst och det är roligt att Brink och Briar hamnat på frimärke, men varför i allsin dar väljer man att avbilda
hästen när den utför en rörelse så felaktigt?

Märkligt val av bild. Undrade just vad de pusslade med, ser ingen ökning genom hela kroppen, bakbenen är ju hmm... inte riktigt vad man önskade sig. visserligen häftigt framben, men ändå. på frimärke och med så känt ekipage, borde väl framgå med bättre exempel? håller med ironwill, Briars ökningar är inte alltid helt hundra, han skulle nog vara trevligare på frimärke i nått annat moment.

KL
Men just den ökade traven var ju Briars akilleshäl. Lite synd att de valde just detta på frimärket. tex Briar i passage hade varit ett bättre val tycker jag.

För mig finns de flera typer av taktfel. Hälta och balansrubbning (att hästen helt enkelt tappar balansen eller är obalanserad överlag) är två av dem och dessa syns ju i så fall inte enbart i den ökade traven.

Med taktfel i en ökning menar jag dock generellt att hästen inte skjuter på jämnt med båda bakbenen. Detta beror på en svaghet i ena bak som kommer av att hästen är 1. oliksidig och har ett svagare bakben 2. att hästen har ont eller 3. att hästen inte orkar.

Så tänker jag ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 301
Senast: Centaur
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 332
Senast: Jealle
·
Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Helan
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar... 2
Svar
21
· Visningar
2 652
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka