Tålamod Tålamod Tålamod

M

mizz_perfect

Det är något som behövdes igår kväll. När jag kom till hagen längst bort för att ta in shettisarna stod de och väntade. De var helt uppskruvade och rädda för allt som rörde sig. Jag kom max 2 meter nära dem sen bar det väg i galopp. Så hör har de ALDRIG gjort förut. Jag misstänker att någon/något har skrämt dem ordentligt medans de var ute i hagen. Jag höll på i ca 1,5 timme för att få in dem men det gick inte alls. Det slutade med att jag fick hämta en stor hink med havre. Tillslut gick de iallafall nära hinken och jag fick tag i dem efter ett tag.

Jag har ingen aning om vad som kan ha hänt, eftersom de annars är väldigt sällskapliga av sig och jämt kommer fram för att hälsa. Det har aldrig varit något problem med att fånga dem.

När vi väl kom in kollade jag igenom benen och sånnt. Ena hästen stod och skakade men hade inga skador vad jag såg. Det var inte ett dugg kallt ute så kan skakade inte av kyla!
De kom inte ens fram i boxen utan var skygga båda två.

Rådjur finns nere i hagen men de har aldrig blivit skrämda av dem förut.

Någon som kan ha en aning om vad som kan ha hänt?? Nu på morgonen var de som vanligt igen. Så jag fattar inte vad det var som vad fel igår kväll!!! :confused:
 
misstänker at någon kan ha "skojat med dom". Det var ju fredagskväll i går. Hur ligger hagen till? Mycket folk som rör sej i närheten?

Något liknande hände en kompis. Hon hadde en häst som har jätterespekt för strömtråd och inte brutit ut seg på dom 10 årena hon haft henne. Går inte över om den hänger ner på marken ens! Men plutsligt i 4-tiden på en fredagsnatt kom hun kutande ner på min gård. Hadde kutad ner hagen och var jätteopprörd. Men det är ju möjligt at det kan vara några andra djur som har skrämt. Björnlukt känner dom ju på lång avstånd.
 
Kan det inte vara så att det råkat komma älgar i närheten av hagen som skrämt hästarna? :confused: Våra hästar har oxå varit väldigt nervösa ibland (ytterst sällan) när de ska in och då har vi trott det varit älgar i närhet.. :confused: De oxå i vanliga fall mkt lätta att få in - bara man ropar så kommer de gladeligen..
 
ja det kan det ju ha varit... men hagen ligger ganska ödsligt ganska långt i från skogen och det är sällan folk som går ned dit då det är en lång väg dit och hagen ligger mellan en å och en stor åker.

De kan ju ha blivit skrämda av rådjur likagärna trots att de aldrig brytt sig innan. det hade börjat skymma så de kanske inte hörde dem på en gång.

Något fel var det iallafall...
 
Det där känner jag igen.En av hästarna kanske inte hade lust och gå in,.och på så sätt fick dom andra med sig.Eller må hända våra fina älgar som strövar omkring våra hagar och skrämmer skiten ur våra fyrfotade vänner. :devil: :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 790
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
402
Senast: Harrysen
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 702
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp