Tåligt "mjukt" bett

Jeps

Trådstartare
Unghästen går just nu bäst på Beris Comfort men han tuggar på det. Det i medium har ändå hållit ett par månader men nu börjar det vara gropar i det. Köpte i helgen ett thin soft. Det vara bara att kasta efter första gången. Har provat att sätta på latex men det tuggar han sönder på en en gång och verkar mer besvärad med det.
Munnen är kollad och det är inget konstigt. Vet som kollade är väldigt duktig.
Han har innan gått på bombers happy tounge men det blir för skarpt.

Finns det något som liknar beris comfort, men som är lite tåligare? Något annat förslag?
 
Fungerar han inte på ett vanligt rakt?

Annars kan jag rekommendera bombers cable. Metall på slitytor men med en flexibel kabel som ger samma känsla som böjliga bett.

Men om han tuggar så mycket lär tänderna ta stryk. Provat bettlyftare?
 
Fungerar han inte på ett vanligt rakt?

Annars kan jag rekommendera bombers cable. Metall på slitytor men med en flexibel kabel som ger samma känsla som böjliga bett.

Men om han tuggar så mycket lär tänderna ta stryk. Provat bettlyftare?
Vanligt rakt gillas inte alls. Blir bättre i ridningen om han får flytta runt bettet. Var bättre med rörliga ringar än fasta så tror inte bettlyftare kommer falla i smaken.
 
Fick upp reklam om gelbett som ska vara tåligare, kolla winderen.com. Jag har inte testat själv dock.
 
Har nu beställt ett bett från Winderen så får vi se. Var ett års garanti så vågade chansa.
 
Har du provat? Vi är flera i stallet som haft det till hästar som sörplar i sig mjuka syntetbett på löpande band. Mitt kostade 250kr också så helt klart ett billigt alternativ jämfört med många andra märkesbett
Har provat läderbett på andra hästar och de tuggades sönder på en gång.
Men du får gärna visa hur det ser ut :)
 
Provat att höja bettet ett hack på tränset? På den unghästen jag lånar gav det effekt omedelbart, dvs på stallgången. När bettet hamnar ett hål för långt ner tuggar han och flyttar runt/upp det med tungan. När jag provade att höja ett hål, trots att det såg ut att ligga där det ska, stängde han mun direkt och blev nöjd. En tanke bara...
 
Har nu provat bettet från Winderen ett par gånger. Jag har det som heter flexi. Det är jämförbart i tjocklek och hårdhet med beris comfort medium.
Än finns det inte en repa i det trots goda försök från herr häst. :up:
Så här länge en HISS alltså.
 
Det tror jag aldrig skulle hålla.
Nu slutade det med att jag beställde ett från Winderen. Det har inte en repa än.

Hur går det med winderen-bettet?
Jag köpte ett beris comfort thin soft till min häst, och hon är jättefin i hoppningen på det. Men några repor blir det ju varje gång...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 799
Senast: Ace
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Lipperta
·
Utrustning Bett till häst med orolig mun som krullar ihop sig, "vinglar" och biter i vanliga tränsbett av stål? Novabett med bettringar fungerar...
2
Svar
21
· Visningar
3 180
Senast: sthu
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 008
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp