Förlåt att jag inte svarat på länge, har haft stressigt i skolan..
@Araminta : Javisst känner jag henne, hon studerar på samma institution som jag, några år över mig!
Okej, när börjar din praktik, vet du ännu?
Jag har fått reda på vem min klient är, ringt föräldrarna och kommer att ha första praktiken nästa veckas måndag! Från att ha varit kolugn här ett tag är jag supernervös igen...
men min handledare kommer att vara med under första gången så nog går det säkert bra...hoppas jag!
Den här terminen har vi mest förberett oss inför praktiken genom olika kurser om bl.a. kommunikationsstörningar hos barn och lagar och etiska principer en talterapeut måste följa och liknande. Och så går vi en hemsk statistikkurs som jag inte har någon aning om hur jag ska klara av...matte är helt ok för mig men statistik är något helt annat, det går bara inte in i min hjärna...:P jag började ju studera talterapi för att inte syssla med statistik och sånt!
Vad har ni annat på gång denna termin?
@KarinStarfighter : Okej, tusen tack för de bra tipsen!
Jag har mest problem just med om barnet inte orkar eller vill göra det vi ska göra, vilket jag har märkt när vi inom kursgruppen har övat t.ex. fonemtestet på varandra så att ena är barnet som gör testet och andra är talterapeuten som utför det. Då för att öva har den som är ''barnet'' låtsats vara trött och okoncentrerat så den som är ''talterapeut'' får lära sig att tackla de olika situationerna, och jag är ganska kass på att spontant säga något som skulle få ett barn, som inte vill göra testet längre, att fortsätta. T.ex. när min kompis var ''barnet'' sade hon ''Jag orkar inte mera, är det mycket kvar?'' (vi är i början av fonemtestet), då säger jag ''nej då, inte alls mycket kvar...'' Men det stämmer ju inte, och så kan man ju inte säga. Det var bara det första som flög ur min mun för att jag ville tillfredsställa ''barnet'' och var rädd att det definitivt inte skulle fortsätta om jag sade hur mycket det var kvar. Så sådant har jag lite svårt med. Men dina tips var jättebra!
@Sopheia : Vad kul!
Jobbar du kommunalt eller privat? Med barn, vuxna eller äldre?