tam-tam-tam-tam (Trummor) ---och NU!!!

true_blue

Trådstartare
FEI "gör det igen"!

FEI Press News
23/02/2006

Statement of the FEI Dressage Committee

Following the “Rollkur” Workshop last January and various discussions in the media, the FEI Dressage Committee would like to make a statement as follows:

-The FEI Dressage Committee together with the FEI Veterinary Committee and the FEI Welfare sub-committee took the opportunity to involve and consult a wide number of experts (veterinarians, ethologists, scientists) in order to analyse the “Rollkur” matter. These experts were drawn from all over the world from the most reputable universities and with wide ranging experience. They are certainly not aligned to any method and presented their findings in an open and unbiased way.

The IDRC (International Dressage Riders Club) and the IDTC (International Dressage Trainers Club) representatives were also invited to this workshop.

The meeting sought to find a more scientific term for the practice and agreed that “Hyperflexion of the neck” described the method in a more accurate way.

Currently the scientific presentations are being compiled and will be reported on when available, however it was clear that based on the current evidence, this method is not detrimental once used in a correct manner. It is clear that any training method incorrectly used is not acceptable and that aggressive rding should be prevented and banned.

- The importance of the “Stewarding System” in the warming up arena is clear. The education of the Dressage Stewards based on the FEI Rules and the Steward manual has been implemented and neither the FEI nor the FEI Dressage Committee will tolerate abuse of any kind.

-The FEI Veterinary Committee as well as the FEI Welfare Sub-committee will continue their research on specific training methods including the ”Hyperflexion of the neck”.

- The FEI Dressage Committee would like to emphasize the importance of the articles 401.1 anD 401.3 of the FEI Dressage Rules as well as the Basic Training Scale while warming up or training, resulting in the well being of the horse.

Finally the FEI Dressage Committee would like to reiterate that this workshop was the first step, that the FEI is committed to ensuring the welfare of the horse and would urge both the media and the various elements in the sport of dressage to wait for the formal report before making further comments.

Mariette Withages-Dieltjens
Chairman
FEI Dressage Committee
 
Sv: tam-tam-tam-tam (Trummor) ---och NU!!!

Intressant! Väntar med spänning på hur studierna ska göras, på vilket material och givetvis resultaten! Det är bra att det kommer upp på agendan.
Däremot är det otroligt svårt att forska på. Precis som de skriver, en felaktigt använd metod BLIR skadlig..
 
Sv: tam-tam-tam-tam (Trummor) ---och NU!!!

Jag bara undrar stilla: hur kan en metod som är så inkorrekt (enligt TR och ganska lättbegriplig biomekanik), anses användas korrekt?
 
Sv: tam-tam-tam-tam (Trummor) ---och NU!!!

Det är ju där det blir svårt, att _bevisa_ skador som uppstått pga en viss träningsmetod och att det är värre än de skador som "mainstream" metoder ger i form av rygg och ledskador.
Tvånget kan också diskuteras, är rollkurshästarna mer tvingade än andra?
Jag använder inte metoden och jag försvarar den inte, men jag ser svårigheterna i att förbjuda den. Det förekommer otrevligheter på andra ställen också. Hur bevisa vad som är värst?
 
Sv: tam-tam-tam-tam (Trummor) ---och NU!!!

Jag syftade just på formuleringen "korrekt", för jag är så trött på det uttrycket bland hästfolk. ALLA anser sig själva använda en metod korrekt, om de använder den medvetet. ALLA anser sig tillräckligt skickliga för att använda den, om de gör det medvetet.

Just "hyperflexion of the neck" bryter så tydligt mot TR i frågan om vad som är korrekt form (från LC till GP), därför tycker jag det är märkligt att man anses kunna rida i fel form på ett korrekt sätt.

Som svar på dina kommentarer dock: Jag tycker inte att det faktum att flera dåliga metoder förekommer gör att det dåliga tar ut varandra så det blir okey. Dåligt är dåligt. Sedan kan man ju tvista om vad som är dåligt, och uppenbarligen är inte FEI överens om att just rollkur är dåligt (än, ska kanske tilläggas).
Svårigheten i att bevisa något är vi överens om, men jag tror inte att rollkur utesluter led- eller ryggskador. (Att ryggen kommer upp i vissa fall av halskrullning är kanske en fördel om man jämför med en påtvingat hög form med sänkt rygg, men i båda fallen är hästen på framdelen och sliter på frambenen. En korrekt form uppnås inte av någondera träningsmetod utan den gyllene medelvägen.)
 
Sv: tam-tam-tam-tam (Trummor) ---och NU!!!

skrållan skrev:
Jag syftade just på formuleringen "korrekt", för jag är så trött på det uttrycket bland hästfolk. ALLA anser sig själva använda en metod korrekt, om de använder den medvetet. ALLA anser sig tillräckligt skickliga för att använda den, om de gör det medvetet.

Just "hyperflexion of the neck" bryter så tydligt mot TR i frågan om vad som är korrekt form (från LC till GP), därför tycker jag det är märkligt att man anses kunna rida i fel form på ett korrekt sätt.

Som svar på dina kommentarer dock: Jag tycker inte att det faktum att flera dåliga metoder förekommer gör att det dåliga tar ut varandra så det blir okey. Dåligt är dåligt. Sedan kan man ju tvista om vad som är dåligt, och uppenbarligen är inte FEI överens om att just rollkur är dåligt (än, ska kanske tilläggas).
Svårigheten i att bevisa något är vi överens om, men jag tror inte att rollkur utesluter led- eller ryggskador. (Att ryggen kommer upp i vissa fall av halskrullning är kanske en fördel om man jämför med en påtvingat hög form med sänkt rygg, men i båda fallen är hästen på framdelen och sliter på frambenen. En korrekt form uppnås inte av någondera träningsmetod utan den gyllene medelvägen.)

Håller med dig och jag tror inte en rollkurshäst har mindre/färre skador, men som sagt, hur bevisar man att det är just rollkuren det beror på iom att även "normalt" tränade hästar får skador?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
300
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
620
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 861
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp