Det kontantlösa samhället

Förutsatt att du är kund hos banken, vilket innebär en affärsrelation som (så vitt jag vet) inte går att få gratis och inte om man inte är folkbokförd i Sverige.

Men Bank-id är väl ändå långt ner på listan över anledningar till att man behöver ett bankkonto!

Eftersom man måste vara folkbokförd i Sverige för att få Bank-ID så är det redan bestämt att Bank-ID är endast till för personer som bor i Sverige. Alltså är det inte meningen att utlandsboende ska ha det.
 
Eftersom man måste vara folkbokförd i Sverige för att få Bank-ID så är det redan bestämt att Bank-ID är endast till för personer som bor i Sverige. Alltså är det inte meningen att utlandsboende ska ha det.

Vilket var min poäng med att vi inte kan ha det som enda rimligt fungerande metod att göra myndighetsärenden!

Svenska medborgare måste på ett hyfsat kostnadseffektivt sätt kunna sköta sina ärenden med svenska myndigheter, oavsett var de är skrivna.
 
Jo jag skrev ju det.
VoLte, voice over Lte (4G).
Och fler kommer ju att ha det med tiden.
Det är ju meningslöst att köpa en telefon som inte går att ringa med när den inte ens går att använda som surfplatta.

Och det är idag meningslöst att ha en telefon utan 2g för bruk i de stora delar av landet som bara har täckning via 2g. (Rör man sig bara i tätbefolkade områden behöver man ju inte bry sig.)
 
Vilket var min poäng med att vi inte kan ha det som enda rimligt fungerande metod att göra myndighetsärenden!

Svenska medborgare måste på ett hyfsat kostnadseffektivt sätt kunna sköta sina ärenden med svenska myndigheter, oavsett var de är skrivna.

Det finns nåt som heter Foreign eID. Det gäller i flertalet länder. T.ex. om man ska logga in på Försäkringskassan.
 
Och det är idag meningslöst att ha en telefon utan 2g för bruk i de stora delar av landet som bara har täckning via 2g. (Rör man sig bara i tätbefolkade områden behöver man ju inte bry sig.)
Det är som en mosaik även i tätbefolkade områden.
Vissa operatörer fungerar här och andra där.
Och det är verkligen inte som man gissar.
Jag rör mig mellan Uppsala och Nyköping kring Mälardalen och samtliga operatörer har sina egna vita hål som jag kan hamna i.
 
Och det är idag meningslöst att ha en telefon utan 2g för bruk i de stora delar av landet som bara har täckning via 2g. (Rör man sig bara i tätbefolkade områden behöver man ju inte bry sig.)
Snart är det meningslöst att ha en telefon med 2G för nätet släcks. Helt avvecklat slutet av 2025. 3G släcks redan 2024.

2G-celler kan täcka 35 km radie.
4G och 5G kan täcka 5-6 km radie som max.

Det kommer att bli betydligt sämre täckning i lands- och glesbygd. Det bör ha gjorts en utredning gällande säkerhet för människor som löst problemet, men jag har inte hittat nån än. Operatörerna har lovat att täckningen inte ska försämras men räknar man på det är det svårt att se att de investeringarna hinner göras på 2 år….
 
Senast ändrad:
Varför har ni inte Svenska Pass?
Är inte det en del av kriterierna för att fortfarande Svensk även om man bor i ett annat land?

Darfor att Svenska UD har lagt ner passhantering overallt i USA utom pa New York's konsulat och pa ambassaden i Washington DC.
Vi kunde tidigare skaffa Svenska pass i San Francisco, Seattle, Texas, New York, Washington DC, och jag tror det gick att fa pass i Minnesota ocksa. Numera gar det bara i New York och Washington DC, vilket innebar en resa for Maken och mig pa 45 timmar och 500 Svenska mil, eller en dyr flygbiljett och hotell vart 5:te ar.

Vi ar fortfarande Svenska medborgare vare sig vi har Svenska pass eller inte ...

Det finns nåt som heter Foreign eID. Det gäller i flertalet länder. T.ex. om man ska logga in på Försäkringskassan.

Men inte om man bor utanfor EU.
 
Darfor att Svenska UD har lagt ner passhantering overallt i USA utom pa New York's konsulat och pa ambassaden i Washington DC.
Vi kunde tidigare skaffa Svenska pass i San Francisco, Seattle, Texas, och jag tror det gick att fa pass i Minnesota ocksa. Numera gar det bara i New York och Washington DC, vilket innebar en resa for Maken och mig pa 45 timmar och 500 Svenska mil, eller en dyr flygbiljett och hotell vart 5:te ar.
Men samtidigt så är det ju ett val som ni har gjort att inte bo i Sverige.
Jag antar att ni har dubbla medborgarskap och amerikanska pass.
Det är naturligtvis bökigt att upprätthålla ett medborgarskap som man egentligen inte använder till vardags.
Men det är ju fortfarande ett eget val.
Er situation blir ju då helt jämförbar med andra amerikaner som har intressen i ett annat land.
Vilket ju inte är ovanligt.
 
Men samtidigt så är det ju ett val som ni har gjort att inte bo i Sverige.
Jag antar att ni har dubbla medborgarskap och amerikanska pass.
Det är naturligtvis bökigt att upprätthålla ett medborgarskap som man egentligen inte använder till vardags.
Men det är ju fortfarande ett eget val.
Er situation blir ju då helt jämförbar med andra amerikaner som har intressen i ett annat land.
Vilket ju inte är ovanligt.

Nar vi flyttade hit kunde vi skaffa pass i Seattle eller San Francisco ... Hur ar det vart val att inte kunna ha Svenskt pass? Dessutom har passet ingenting att gora med att uppratthalla ett medborgarskap, Svenska medborgare ar vi med eller utan pass!

Dessutom gor Svenska myndigheter det svart att fa tillgang till de medel vi fortfarande har i Svensk bank ... for att inte tala om att vi har Svensk pension, nagot vi tjanat in under arbete i Sverige och som vi har ratt till.
 
Senast ändrad:
Alltså det är extremt tydligt vad man behöver ha för att kunna få BankID.
Inom alla affärsöverenskommelser så måste man ju vara just överens.
Vilket i det här fallet innebär att man måste leverera sin del för att få tillgång till tjänsten.
Jag kan nog tycka att krav på svenskt pass eller internationellt idkort är fullständigt rimligt.

https://www.bankid.com/privat/skaffa-bankid
Det tycker jag också, men jag vet inte riktigt vad det har med mitt inlägg att göra? Jag skrev om fall där banken krävt att utlandssvenskar skulle infinna sig personligen på bankkontoret för att kunna skaffa BankID, det känns för mig inte som ett rimligt krav. För mig, med Icabanken, var det bara att logga in på internetbanken och fylla i ett formulär samt bifoga en kopia av mitt pass. Att det krävs ett giltigt ID har jag överhuvudtaget aldrig kritiserat, det känns som en självklarhet.
Ja det är ju bankerna som ger ut BankID så det fungerar ju inte utan en bank som är ansluten till tjänsten.
Jag var otydlig, jag menade att jag inte förstår mig på de som väljer att avsluta sitt svenska bankkonto.
Det har en längre tid varit bedrövligt för alla svenskar.
Under en ganska så lång period var det i princip omöjligt att få ett pass p.g.a. handläggningstiderna. Vi var alla då gisslan i vårt land utan att kunna passera gränsen.
Jag har därför inget pass i dagsläget utan skaffade i stället ett internationellt idkort för att klara det viktigaste. Med det kan jag åtminstonde resa inom EU och så fungerar det där det behövs för vissa tjänster.
https://www.tn.se/inrikes/15371/lang-vantan-pa-pass-kan-vara-lagbrott/
Jag vet att det strulade i Sverige förra sommaren p.g.a efterdyningarna av pandemin, men i fallet med utlandssvenskarna handlar det alltså inte om tillfälligt överbelastade system - det handlar om ett system som är och har varit bristfälligt i många år och där UD inte verkar särskilt intresserade av att göra några förbättringar. För en del utlandssvenskar i UK har det inneburit att de tvingats leva i landet olagligt, eftersom det krävs ett giltigt pass för att få settled status men Sverige inte kunnat hjälpa dem att ordna ett giltigt pass inom en rimlig tidsram.
Det havererade passystemet är dock inte en orsak till att behålla kontanter som betalningsmedel.

Jag vill kunna slippa kontanter och anser att affärsidkare, även butiker, också skall kunna göra det valet.
Hur ser du på det?
Kontantlöst samhälle kräver ju dock en tjänst av typen Swish som fungerar för alla.
Jag förstår lockelsen i att ha det kontantfritt för enskilda näringsidkare, men jag tror att det blir vanskligt om det dras för långt så att hela samhället plötsligt är helt beroende av teknik och uppkopplingar av olika slag. Jag vet inte riktigt vad lösningen är, kanske att det skulle gå att betala på båda sätt på de "viktigaste" ställena (typ mataffärer, apotek, bensinmackar, hotell/vandrarhem, kollektivtrafik) medan andra, mindre aktörer fick välja mer själva. Men jag förstår att det vore en omöjlighet i praktiken - vem bestämmer vilka ställen som är "viktiga", hur drabbar det aktörerna, osv...

Men Bank-id är väl ändå långt ner på listan över anledningar till att man behöver ett bankkonto!

Eftersom man måste vara folkbokförd i Sverige för att få Bank-ID så är det redan bestämt att Bank-ID är endast till för personer som bor i Sverige. Alltså är det inte meningen att utlandsboende ska ha det.
Vilket var min poäng med att vi inte kan ha det som enda rimligt fungerande metod att göra myndighetsärenden!

Svenska medborgare måste på ett hyfsat kostnadseffektivt sätt kunna sköta sina ärenden med svenska myndigheter, oavsett var de är skrivna.
Rättelse: Man behöver inte vara folkbokförd i Sverige för att få Bank-ID, det räcker med att man har ett svenskt bankkonto, ett svenskt personnummer samt en svensk legitimation av något slag. Jag har inte varit folkbokförd i Sverige på flera år och hade inga problem att skaffa BankID förra året. Min upplevelse är att hur svårt det är att skaffa snarare beror på den specifika banken än någonting annat.
 
Nar vi flyttade hit kunde vi skaffa pass i Seattle eller San Francisco ... Hur ar det vart val att inte kunna ha Svenskt pass? Dessutom har passet ingenting att gora med att uppratthalla ett medborgarskap, Svenska medborgare ar vi med eller utan pass!

Dessutom gor Svenska myndigheter det svart att fa tillgang till de medel vi fortfarande har i Svensk bank ... for att inte tala om att vi har Svensk pension, nagot vi tjanat in under arbete i Sverige och som vi har ratt till.
Ja som boende utomlands så är ni inte en del av det av det svenska samhället på så vis att ni har rätt till samhällsservice på er bostadsort eller inom rimligt avstånd.
För att kunna använda ert svenska medborgarskap så måste ni ju se till att kunna styrka det med ett pass.
Det ansvaret vilar på er själva.

Det finns många ickesvenskar som också har rätt till pension från Sverige, men det är ju något som de själva får se till att hantera.
Utan ett svenskt pass så hamnar ni i samma avdelning som dessa vad gäller administrationen.
Vet ni hur svårt det är att få tillbaka sitt Svenska pass när ni inte har något giltigt Svenskt pass samtidigt som ni inte är skrivna i Sverige?
Det är en jätteapparat även om man befinner sig i Sverige.
 
Ja som boende utomlands så är ni inte en del av det av det svenska samhället på så vis att ni har rätt till samhällsservice på er bostadsort eller inom rimligt avstånd.
För att kunna använda ert svenska medborgarskap så måste ni ju se till att kunna styrka det med ett pass.
Det ansvaret vilar på er själva.

Det finns många ickesvenskar som också har rätt till pension från Sverige, men det är ju något som de själva får se till att hantera.
Utan ett svenskt pass så hamnar ni i samma avdelning som dessa vad gäller administrationen.
Vet ni hur svårt det är att få tillbaka sitt Svenska pass när ni inte har något giltigt Svenskt pass samtidigt som ni inte är skrivna i Sverige?
Det är en jätteapparat även om man befinner sig i Sverige.

Ingen har begart sammhalls service pa bostadsorten, bara att fa fortsatta med en mer vettig service ... liksom andra lander (det ar manga!) som har konsulat med pass service utspritt lite har och var i USA.
 
Jag skrev om fall där banken krävt att utlandssvenskar skulle infinna sig personligen på bankkontoret för att kunna skaffa BankID
Det kravet ser inte ut att finnas om man har rätt identitetshandlingar och en svensk bank som ger ut BankID enligt vad jag kan utläsa ur den länkade informationen.
Däremot så verkar vissa vägar att få BankID bara vara öppna för personer som är skrivna i Sverige.


Jag var otydlig, jag menade att jag inte förstår mig på de som väljer att avsluta sitt svenska bankkonto.
Aha, det håller jag verkligen med om.
Det är bra att ha en plats att landa svenska pengar på.

Det har strulat med alla pass i många år med en paus under pandemin.
Systemet är under all kritik för alla.
Så ja, det är ett problem med pass i Sverige.
Redan 2016 så kunde det vara trassligt att skaffa pass.
https://www.vagabond.se/nyhet/langa-vantetider-for-pass-i-sodra-sverige
https://www.vasterastidning.se/nyheter/langa-vantetider-for-att-fa-pass/199341
Det hankade sig fram och pandemin fick det att fullständigt falla ihop.
 

Nä, ForeignID går bara att få i ett fåtal länder, alla inom EU. Däremot kommer FrejaID lösa väldigt många av tillgänglighetsproblemen när det rullar ut på lite bredare front, både vad det gäller utlandsboende och människor som av olika anledningar inte kan hantera det "vanliga" digitala samhället.

(Jag har för mig att FrejaID redan är en etablerad lösning på många tjänster på EU-nivå, där svenskt Bank-ID inte funkar. Mitt it-säkerhetsfolk hävdar att det också är betydligt säkrare än den än så länge rätt tveksamma säkerheten hos Bank-ID.)
 
Jag vet inte riktigt vad lösningen är, kanske att det skulle gå att betala på båda sätt på de "viktigaste" ställena (typ mataffärer, apotek, bensinmackar, hotell/vandrarhem, kollektivtrafik) medan andra, mindre aktörer fick välja mer själva.
Jag tror att kort med en lösning som även fungerar när uppkopplingen är borta och strömmen har gått kommer att bli framtiden.
Betalkort har funnits i över 50 år så det är ju inga nymodigheter.
 
Nä, ForeignID går bara att få i ett fåtal länder, alla inom EU. Däremot kommer FrejaID lösa väldigt många av tillgänglighetsproblemen när det rullar ut på lite bredare front, både vad det gäller utlandsboende och människor som av olika anledningar inte kan hantera det "vanliga" digitala samhället.

(Jag har för mig att FrejaID redan är en etablerad lösning på många tjänster på EU-nivå, där svenskt Bank-ID inte funkar. Mitt it-säkerhetsfolk hävdar att det också är betydligt säkrare än den än så länge rätt tveksamma säkerheten hos Bank-ID.)
Jag råkade på en EU-tjänst som accepterade FrejaID, men inte BankID, så det är nog korrekt. Vad gäller säkerheten kan jag dock inte uttala mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
985
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp