Bukefalos 28 år!

Tama änder?

K

Kat

Jag är fasligt förtjust i gräsänder.

Har alltid tänkt att jag skulle ha några ankor som struttade omkring på gården, men nu börjar jag fundera på änder istället.

Kan man ha änder som husdjur?
Finns det andägg att få tag på så man kan prägla dem?

Visst är det kul att (leka pensionär och) mata änderna i parken. Men det är lite långt dit dagligdags.
 
Sv: Tama änder?

Gräsänder får man inte ha, eftersom det enligt svensk djurskyddslag är olagligt att hålla ferala djur i fångenskap. Det finns ju inget som hindrar dig att skapa en trevlig livsmiljö för änder och ta hand om dem som om de vore tama, bara du inte håller dem i fångenskap.

Annars finns det säkert någon ankras du faller för, det finns ju så många charmiga.
 
Sv: Tama änder?

Så synd.

Skulle jag inte få stänga in dem på nätterna så tar säkert räven dem, så det törs jag nog inte.
 
Sv: Tama änder?

Myskankor är fula - men jättetrevliga och charmiga!

Köp vanliga ankor annars. Vi har vanliga blandrasankor i stallet - jag är försteskötare på dem! - och de är världens roligaste och charmigaste och mest puckade men ändå finaste djur ... *s*
:love:
Jag kan vara på hur dåligt humör som helst, men när Anitra och de andra i regeringen kommer marscherande och tjoar KVAKKK så blir jag alltid lika fnittrig .... Och så är den dagen också räddad!

:banana:
 
Sv: Tama änder?

Blekingeankor ser ut som stora, feta gräsänder. Väldigt trevliga dessutom. Kan vara svåra att få tag på, ställ dig i kö på ungar till våren.
 
Sv: Tama änder?

Har ni katter också?
Hur går ankor av olika slag ihop med dem?
 
Sv: Tama änder?

Ja. Katterna rör inte ankorna, för de är så pass stora. Ankor har också ganska skarpa näbbar! Däremot får du nog passa dem lite i början när de är småttingar.

:banana:
 
Sv: Tama änder?

Det beror på när det kommer någon och äter upp den ... *suck* Omloppstiden i ankgården är tyvärr ganska rask om man har otur! Men jag tror att om ingen äter upp dem kan de säkert bli 5-6 år gamla eller så.

Jag skulle gärna sätta ut en bild på en av mina favoritankor, men jag får inte står det i reglerna nedan. Synd ... :(

:banana:
 
Sv: Tama änder?

Vi har haft gräsänder, de var jättetrevliga på alla sätt och vis, men de är för "vilda", så när gässen flyttade så flyttade änderna också. De kom tillbaka ett par år, men i våras kom det inga änder :cry:

De gick fritt på gården, dock var de instängda när de hade ällingar eftersom kråkorna tar ällingarna annars (dvs stor gård med fruktnät över). En sak som de dock behöver är damm, eftersom de badar.

Jag hade skaffar myskänder istället, jättetrevliga ankor, som dessutom äter mördarsniglar :idea:

//E
 
Sv: Tama änder?

Jag har en anka som ser ut som en gräsand =)

Hon är av rasen rougenanka (res. för stavfel)

Här är hon, Emil Anka :love:
emil_orig_SE.jpg


Måste tillägga att den här rasen värper GRÖNA ägga :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tama änder?

Skaffa löpankor!! :love:
Helt underbara ankor som ser ut som vandrande pet-flaskor.. :)
 
Sv: Tama änder?

Sofiplopp skrev:
Ja. Katterna rör inte ankorna, för de är så pass stora.

Jag vet en katt som gjorde det men som nog aldrig kommer göra det igen.... Hon heter Majsan och hon e helt svart med en vit fläck i pannan och när hon skulle på mårten gås så Knippsade han av henne halva svansen. Majsan for iväg i ett gehu och när stallägaren äntligen fått tag i katten så åkte denne till veterinär och sydde ihop såret och katten fick antibiotika.
 
Sv: Tama änder?

Sofiplopp skrev:
Jag kan vara på hur dåligt humör som helst, men när Anitra och de andra i regeringen kommer marscherande och tjoar KVAKKK så blir jag alltid lika fnittrig .... Och så är den dagen också räddad!

:banana:
VAAAAA? Har ho avancerat till REGERINGEN redan - hon måste ha talanger i sängkammaren den kvinnan: Kvack Kvack ;)
 
Sv: Tama änder?

Kat skrev:
Jag är fasligt förtjust i gräsänder.

Har alltid tänkt att jag skulle ha några ankor som struttade omkring på gården, men nu börjar jag fundera på änder istället.
Jag har också alltid gillat gräsänder, även om jag också tycker om andra fåglar. Jag har tänkt mig att jag skulle ha några änder, som förhoppningsvis trivdes hos mig, om jag skaffade ett hus på lämplig plats.

Mandarinänder ser visserligen litet annorlunda ut, men dem borde man väl få hålla, även om det har funnits enstaka vilda exemplar i Sverige.

Om man kan köpa änder, vet jag inte, men jag har sett annonser för påfåglar och andra hönsfåglar. Dessutom lär det förekomma att man kan köpa vilda skogsfåglar för utsättning på ens jaktmarker, så det kanske finns gräsänder också, även om man alltså måste släppa dem fria.
 
Sv: Tama änder?

rekommenderar också löpänder, finns i många olika färgkombinationer. JAg tycker de är jä'ttesöta, den lägger de fina ägg som man kan baka jättegod sockerkaka på :love:

Jag har en tråd här nånstans med bilder på löpänder, om du är nyfiken på hur de kan se ut kan du ju leta rätt på den...
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 797
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 491
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 871
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 748
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp