Tandborstning på hundar

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Petula
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 468
Sv: Tandborstning på hundar

Så borde det ju vara, men tyvärr har hundägare generellt inte någon bra koll på sina hundars tänder. Det gäller alla raser. Hunden "tillåter" inte att man tittar, man ser inte de stora sjoken av tandsten för att man helt enkelt tror att det är tand. Eller så tänker man inte alls på att titta. Att hundar luktar illa ur munnen tror många är ett normaltillstånd, i synnerhet hos gamla hundar.

delvis kl

Att borsta hundens tänder regelbundet behövs inte på alla hundar. Vissa hundar har ingen tendens att bilda tandsten och kan gå livet igenom med Pepsodentsmile. Men de flesta får varierande grad av plack och tandsten som kan leda till tandköttsinflammation och parodontit. Att borsta tänderna är ett bra sätt att motverka detta och hålla koll.

Märgben, tuggben, tandstensfoder etc har en viss effekt, men på en riktig tandstensproducent hjälper det inte. Märgben kan aldrig komma åt under tandköttskanten på samma sätt som en tandborste och det är där tandstenen är som farligast.

Nä tyvärr är det så. Var hundvakt för ett tag sedan och de frågade om jag kunde skrapa lite i fram på tänderna.
När jag kollade i bak så var det tjockt med tandsten, jag orkade inte få bort en enda liten bit.
Men som tur var lyssnade de på mig :D och åkte in till vet och tog bort allt.

Och det är som du säger, vissa får jättelätt tandsten och det får just denna hunden jag skrev om. Och då äter han ändå mycket ben mm..
Än och då har jag haft tur med bra tänder..iallafall på hundarna ;)

KL

Jag borstar aldrig mina hundars tänder sedan jag började BARFa. På de hundarna jag hade innan hände det någon gång ibland och båda hade lite tandsten. Sedan jag började BARFa har jag blivit överöst med beröm för deras hud, päls och tänder av vettar och annat hundfolk som av någon anledning tittat dem i munnen (ex tandvisningar). De har inte en tendens till plack, luktar ingenting i munnen...förutom när de äter skit :D

Jag borstar inte tänderna på mina labbar, hanen är 8år och har aldrig haft tendens till tandsten eller dålig andedräkt, valpen är bara 6månader och har precis fått sina permanenta tänder. Än så länge har hon ingen tandsten heller. Men skulle hon få det då får det åtgärdas med hjälp av veterinär.
Båda hundarna får tuggben och såhär långt har det räckt på den gamle, får se om vi har likadan tur med den lilla råttan:)

/LL
som dock borstar sina egna gaddar, gillar inte tuggben nå vidare:D.

Jag borstar inte tänderna på mina labbar, hanen är 8år och har aldrig haft tendens till tandsten eller dålig andedräkt, valpen är bara 6månader och har precis fått sina permanenta tänder. Än så länge har hon ingen tandsten heller. Men skulle hon få det då får det åtgärdas med hjälp av veterinär.
Båda hundarna får tuggben och såhär långt har det räckt på den gamle, får se om vi har likadan tur med den lilla råttan:)

/LL
som dock borstar sina egna gaddar, gillar inte tuggben nå vidare:D
.

Va? Det finns ju inget godare än ett flottigt, slafsigt märgben :love:

:D

Jag borstar aldrig tänderna på mina hundar, och ingen av dom har tandsten. Kollar tänderna så ofta som jag tänker på det, minst någon gång i vecan. Ibland kan dom få typ beläggningar på dom stora huggtänderna, då skrapar jag bort det med en tandskrapa.
Fri tillgång på märgben, färska märgben då och då samt hudben ibland håller tänderna fina.

jag borstar med eltandborste på min tax, tidigare har jag fått använda tandstensskrapa på henne eftersom det var så mycket tandsten när jag fick henne (omplacering).
borstar nån gång i månaden så att inte placken hinner bli tandsten.

på min unghund har jag väl inte direkt borstat tänderna, om jag har gjort det har jag tagit en mjuk borste.
de får både märgben och råhudsben att tugga på..

Liknande trådar

Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några... 2
Svar
27
· Visningar
2 262
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
854
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
545
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka