Sv: Tandborstning på hundar
Nä tyvärr är det så. Var hundvakt för ett tag sedan och de frågade om jag kunde skrapa lite i fram på tänderna.
När jag kollade i bak så var det tjockt med tandsten, jag orkade inte få bort en enda liten bit.
Men som tur var lyssnade de på mig
och åkte in till vet och tog bort allt.
Och det är som du säger, vissa får jättelätt tandsten och det får just denna hunden jag skrev om. Och då äter han ändå mycket ben mm..
Än och då har jag haft tur med bra tänder..iallafall på hundarna
Så borde det ju vara, men tyvärr har hundägare generellt inte någon bra koll på sina hundars tänder. Det gäller alla raser. Hunden "tillåter" inte att man tittar, man ser inte de stora sjoken av tandsten för att man helt enkelt tror att det är tand. Eller så tänker man inte alls på att titta. Att hundar luktar illa ur munnen tror många är ett normaltillstånd, i synnerhet hos gamla hundar.
delvis kl
Att borsta hundens tänder regelbundet behövs inte på alla hundar. Vissa hundar har ingen tendens att bilda tandsten och kan gå livet igenom med Pepsodentsmile. Men de flesta får varierande grad av plack och tandsten som kan leda till tandköttsinflammation och parodontit. Att borsta tänderna är ett bra sätt att motverka detta och hålla koll.
Märgben, tuggben, tandstensfoder etc har en viss effekt, men på en riktig tandstensproducent hjälper det inte. Märgben kan aldrig komma åt under tandköttskanten på samma sätt som en tandborste och det är där tandstenen är som farligast.
Nä tyvärr är det så. Var hundvakt för ett tag sedan och de frågade om jag kunde skrapa lite i fram på tänderna.
När jag kollade i bak så var det tjockt med tandsten, jag orkade inte få bort en enda liten bit.
Men som tur var lyssnade de på mig
Och det är som du säger, vissa får jättelätt tandsten och det får just denna hunden jag skrev om. Och då äter han ändå mycket ben mm..
Än och då har jag haft tur med bra tänder..iallafall på hundarna