tandborstning

turbofling

Trådstartare
Emilia (1,5 ar) har alltid varit svar att borsta tänderna pa, men nu gar det nästan omöjligt. Tidigare har vi kunnat "lura" och locka sa vi kunnat borsta men nu fungerar inget av det vi kan komma pa. Hon skriker, biter ihop munnen och slänger sig at alla möjliga hall.

Har ni ngr smarta tips pa hur vi ska göra, för tänderna maste ju borstas?

Sv: tandborstning

Provat eltandborste med barnhuvud till? Barn brukar tycka det är jätte spännande och lite roligt eftersom det vibrerar.

Som jag har fått höra handlar det nu i början mest om att få in en vana snarare än att verkligen borsta för borstandets skull. Jag har en gosse på två som är och alltid har varit galet svårt att borsta tänderna på. Vissa dagar har vi i perioder fått hoppa över det för att det verkligen inte går. Sedan är det ofta tvång, men inte så stora protester nu för tiden. Förklarar att han måste och berömmer efteråt. Vill inte att han ska förknippa det för mycket med något negativt heller.

Det har varit mycket protester vid nagelklippning också, där kunde vi ju dock inte låta bli. Då fick det bli med tvång, två personer behövdes. Nu går det mycket bättre, han gillar det fortfarande inte men går ofta med på det ändå. Så i ditt läge skulle jag försöka övertala och framförallt inte ge upp, till sist ger hon med sig, inga idag, kanske inte den här veckan, men till sist. Det är säkerligen ingen fara även om hon inte borstar tänderna under den tiden det tar för denna period hon går igenom går över. :)

Vi gjorde det till bus. Först ska man gapa stort då skriker man "aaaaah" som ett monster sen biter vi ihop och låter "iiiiiih". Borstar snabbt och så mycket som möjligt men bråkar inte. Nu får han även borsta själv också.

jag har alltid "sett" Karius och Baktus springa runt i munnen på dem. När de biter ihop så tar man tag i dem å tittar till snabbt och utropar "men GUD vilket HUS de har byggt!!!!!" Eller så ser man hur de springer förbi. Å så är man lite äcklad samtidigt. Har funkat utmärkt på mina barn, ingen av dem har velat ha två små gubbar kvar i munnen :p, funkar fortfarande på 5 åringen som ännu inte avslöjat bluffen.... Så när han säger att han inte vill borsta tänderna, ja då bara suckar man "så då får väl Karius och Baktus bygga sig ett hus då...
(för att göra sagan mer trovärdig kan man läsa boken om just Karius och Baktus, de ser hemsk rysliga ut i den. :D

Pedagogiskt eller inte. Barnen har rena tänder utan bråk och krångel. Det är självklart inte alltid man måste dra upp de här gubbarna, men det blir samtidigt en lekstund vid tandborstningen. Barnen vet väl egentligen att de inte finns, men det är roligt när mamma och pappa leker låtsaslekar med dem. :)

Fungerade inte på min bror när han var liten för det var ju synd om tandtrollen som blev bortborstade :rofl:

Jättegullig lek men jag tvivlar att den hjälper på en 1½-åring...

Om hon får borsta själv då?

E´s borstning går i perioder, ibland kan vi borsta varandras tänder och ibland vill hon inte bli borstad utan ska borsta själv och vissa dagar är det NEJ. Jag tror inte på någon form av tvång på en 1½ åring så det blir lite hur som..

har ni testat med 2 tandborstar? elias har en egen han får borsta själv och greja med och så ahr vi en som vi kan borsta med medan han pillar med sin...

En sådan har Isak men han tyckte det var läskigt när den är på.
Däremot är det roligt att borsta med hunden:)

Tror inte mitt barn kommer bli eltandborstbarn hon heller, hon gråter så fort vi använder våra här hemma :o Så eltandborste får man använda på kvällarna när hon sover.

har ni testat att låta henne borsta själv och sen tar ni över det sista? Man kan också låta barnen borsta ens egna tänder eller så kan barnet ligga i ens knä när man borstar, det är väldigt bra för då ser man tänderna så ordentligt. Men jag tror på variation (varför inte borsta tänderna i duschen?) och så långt det är möjligt undvika att göra det till en maktkamp.

Jag håller med cala. Hur många andra fighter har du att tampas med? vissa barn funkar att tvinga, andra blir som tjuren Ferdinand och ger sig inte. om Jag skulle tvinga sam skulle det sluta med blamarken och rivsår och ändå inga rena tänder. det räcker för mig att ta den fighten när vi t ex ska hem från var promenad, något som de senaste två åren jämt slutar i bråk av varierande grad.

Om små barn tycker något är obehagligt, typ tandborstning eller att tvätta håret etc, så har de svårt med tidsbegreppet om när det obehagliga går över.

Ett sätt är att "förhandla", för att de ska lära sig att det obehagliga tar slut och oftast klarar de då att står ut, eller behärska sig.

En sång som de känner igen ex Blinka lilla stjärna, kan man använda. Eller att man räknar på fingrarna eller ger fingrarna ett namn.

Tricket är att förhandla sig fram att man borstar tänderna under tiden sången pågår, eller under tiden man räknar/namnger fingrarna. Då VET barnen när tandborstningen är över och man brukar kunna borsta även om de små protesterar.

Man måste börja tålmodigt och långsamt.
Berätta för barnen att vi borstar medans med vi sjunger "första raden på sången".
Sedan måste man sluta borsta, oavsett om det inte blev bra eller om man endast fick borsta en enda tand.

När barnen klara detta, och tycker att det blir uthärdligt och kanske till och med kul för att de själva lär sig när tandborstningen tar slut, så lockar man fram en ny överenskommelse att borsta tänderna medans man sjunger två meningar från sången.

Osv, osv.

Till slut kommer man kunna utöka till flera sånger under borstningen för att tänderna ska bli riktigt rena.

Vilket bra konkret tips, det later som om det kanske skulle kunna funka pa min trearing ocksa! Men absolut inte nar han var 1.5.

Eltandborste ar kanon tycker jag (om inte barnet ar radd) for det gar mycket snabbare och ar mer effektivt. 30 sek borstning med eltandborste kan racka...

Svarar flera

Sangen och karius och bactus är hon nog lite för liten för att första men jag sparar tipsen till hon blir större.

Tva tandborstar gar inte heller sa bra, da ska hon bara byta hela tiden.
Borsta själv är det som gar bäst men jag är rädd att det inte blir rent da. Men som ni skriver sa är det kanske inte sa viktigt att det blir jättebra borstat nu.
Emilia är just nu väldigt bestämd med vad hon vill och inte vill, sa det känns som vi skulle kunna ha konflikter om allt.

Jag brukade/brukar också ha problem ibland och då brukar jag förhandla lite "Mamma borstar lite först så får Lucas borsta själv sen" (förutsätter att barnet vill borsta själv och att det förstår visst tal men då jag "alltid" har gjort så så antar jag att det fungerat även när Lucas var riktigt liten).

Ibland går det bättre och ibland går det sämre. Är han riktigt kinkig (tex väldigt trött) så hoppar jag över tandborstningen. Vill inte bråka om det i onödan. För det mesta så är han väldigt duktig nu för tiden och gapar tom så att jag kan borsta tänderna på insidan.

Även om barnet är för liten för att förstå sångtexten så brukar det vara ett bra distraktionsmoment att sjunga favoritvisan.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
851
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 731
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 704
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 388
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka