Bukefalos 28 år!

Fraise

Trådstartare
Nu har våran valp bytt en hel del tänder men dom gamla hörntänderna sitter fortfarande kvar fast dom nya har kommit upp, någon som vet om det tar längre tid för dom att ramla av eller om vi behöver åka till vet. och dra bort dom?
 
Sv: Tandbyte

Det är inte ovanligt att hörntänderna sitter kvar, fastän den nya tanden brutit igenom. Trots att de sitter stenhårt brukar de i regel lossna självmant, det gäller bara att ha lite is i magen. Ge hunden trossar att tugga på så bruker det lösa sig av sig själv....

Mvh,
Duvan
 
Sv: Tandbyte

I vissa raser förekommer det att inte mjölkhörntänderna släpper. Detta gäller speciellt i överkäken. Detta beror oftast på en genetisk defekt där rötterna på mjölkhörntänderna är mkt långa, och alltså måste man ta hjälp av en veterinär för att ta bort dessa.
 
Sv: Tandbyte

Det tog lång tid innan dom lossnade på min valp också. Tror hon var iallafall 6-7 månader. Vänta du ett tag till så lossnar dom nog, Filippas satt stenhårt bredvid dom nya tills dom helt plötsligt bara ramlade ut!
 
Sv: Tandbyte

Vilken ras är det? Och hur gamal är dein valp?
På vissa raser är det så vanligt att det inte är någon mening att vänta för länge, för då kan dom få bett fel!
Men ligger dom nya hörntänderna rätt i munnen, då kan du vänta tills hunden är nästan 1 år!
 
Sv: Tandbyte

Tack för alla svar. Våran hund är en Amstaff och han är ca6,5 månad gammal. Jag träffade på min vet. häromdagen och han sa att det var bara att vänta, han drar aldrig ut några tänder före 10 månader ålder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
3 188
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
860
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
572
Senast: Myrten
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
908
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp