Bukefalos 30 år!

Jag känner också igen mig i det du skriver. Jag har enorma spänningar i axlar, nacke och bröstrygg. Det orsakar spänningar i käken också. Men det är svårt ibland att koppla ihop det med spänningar. Jag gör mest övningar för nacke /bröstrygg och det hjälper även mot spänningar i ansiktet. Jag har en rotfylld tand som inte blir riktigt bra, men den har inga synbara fel. Jag pressar tänder också och borde ha en bettskena, men jag tycker att de är så vidriga att ha i munnen så klarar inte av dem... Jag försöker hålla fokus på att slappna av i ryggen. När det är kallt spänner jag mig och får också ont. Att lägga på en värmekudde när jag kommer in kan hjälpa ibland.

Värktabletter upplever jag inte hjälper. Hade hoppats att flourlacken skulle hjälpa mot åtminstone lite smärta, kanske hade för höga förhoppningar där.
Definitivt värst när det blåser! Använder sån där tub, det hjälper. Men är ruskigt obekvämt när man snorar 🫣
Nej vanliga värktabletter hjälper inte, men när det är som allra värst tar jag oxynorm eller diklofenak som jag får mot migränen och det lindrar något. Inte helt men lite. Avskyr de perioderna faktiskt, kommer vanligast när det är kyligt eller vid väderomslag som om kroppen inte hinner med. Upplever det som nervsmärta och inte beroende på muskelspänningar.

Jag använder Sensodyn sen många år, verkar dock inte fungera helt på detta. Pga synliga tandhalsar och långvariga problem med ilningar.
Det var min erfarenhet också. Jag testade det mesta tandläkaren rådde mig till i flera år.....Mitt tandkött blödde också otroligt lätt.....Nu har jag ju gått en massa kurser inom vården i detta i och med att jag jobbar på infektion. Det som finns gemensamt inom detta är att just den mekaniska rengörningen är vad som gör skillnaden. Så jag slutade helt enkelt med tandkräm, är noga att borsta ordentligt med varmt vatten, ibland tar jag lite coccosolja, ibland lite bikarbonat men oftast inget alls. Resultatet blev att mina problem försvann och fläckarna på tänderna försvann. Min tandläkare vet faktiskt inte om det :angel:men har reflekterat över hur fina mina tänder blivit nu för tiden, att dom ser bättre ut än någonsin och att mina små hål jag haft tidigare minskat markant och verkar försvinna :up: Så... jag tänker fortsätta så som jag gör nu. och innan någon skriker att man får dålig andedräkt, nope det handlar om den mekaniska rengörningen och inget annat där men sen också vad man har för bakterier normalt i munnen. Inte för alla men fungerar för mig.:up:

Nej vanliga värktabletter hjälper inte, men när det är som allra värst tar jag oxynorm eller diklofenak som jag får mot migränen och det lindrar något. Inte helt men lite. Avskyr de perioderna faktiskt, kommer vanligast när det är kyligt eller vid väderomslag som om kroppen inte hinner med. Upplever det som nervsmärta och inte beroende på muskelspänningar.

Jag tar 2 Naproxen om dagen för ryggont.
Jag upplever det inte heller som muskelsmärta egentligen, eftersom det sitter i käke och tänder. Men jag kan inget om sekundära smärtor, tycker sånt är svårt.

Jag upplever det inte heller som muskelsmärta egentligen, eftersom det sitter i käke och tänder. Men jag kan inget om sekundära smärtor, tycker sånt är svårt.
Nej jag har ibland ont i musklerna i käken och det känns annorlunda. Det här är ett helt annat slag av smärta. Tror det är därför det är värst när det blåser också! Det på något vis ilar av smärta i käke och tänder, men ilar ont, på nervigt sätt. Inte som när man ens har hål eller liknande i tänderna, inte i närheten av det heller. För mig är det helt olika smärtor.

En bekant har också så där oförklarligt jätteont i tänderna. Hon fick "förklimakteriet " som "diagnos" och uppmaningen att "gilla läget till klimakteriet är över"... Hon är typ 45 så det är ju en stund kvar förmodligen.

På det du skriver tror jag att mer avslappningsövningar absolut är värt att testa!

Jag har sen ett drygt halvår tillbaka problem med värk i tänder och käke. Helt random.
Tandläkaren hittade inget som förklarar smärtan, bara ordentliga erosionsskador och tecken på att jag både gnisslar och pressar tänder. Inget av det nytt. Jag har en skena som jag använder nattetid sen dess och jag har i princip helt slutat med kolsyrad dryck.
Tandläkaren kunde inte säga nått inför framtiden, men bokade in tandhygienist och flourlack.
Hade tid idag, efter 4 månaders väntan, men tandhygienisten blev sjuk. Ny tid 31/8...
Jag får väldigt ont av viss varm mat, soppa, te och så. Jag har också konstaterat att jag får otroligt ont i käken (och olika tänder) efter att jag blivit kall vid promenad. Så försöker hålla kinderna varma. Vilket inte är helt enkelt i vårat klimat. Tandläkaren tittade på mig som om jag var skvatt galen när jag berättade att jag får ont i käken efter promenader 😅
Hade hoppats att flourlacken skulle hjälpa lite, men... 🤷‍♀️

Finns det nån som haft liknande problem eller kan komma med tips på vad jag kan göra? När jag får riktigt ont i käken så är det så illa att jag sluddrar.

Jag har tyvärr inte råd att leta runt bland tandläkare, det är helt enkelt för dyrt. Så försöker hitta egna förslag.
Gör övningar med käken varje dag och sover som sagt med skena redan.
Är det på en eller båda sidor av ansiktet? Är det blixtrande intervallartade smärtor eller mer konstant molande? Anledningen till frågorna är om det kan röra sig om nervsmärta?

Har du sökt vanlig läkare för problemet? Inte helt självklart vem man ska gå till med käkproblem.

(Jag fick ont i käken för typ fyra år sen, kunde inte tugga på ena sidan. Började med tandläkaren som inte var till nån nytta, sökte sen vårdcentral och fick träffa fysio som kunde behandla så att det så småningom försvann helt)

Jag använder Sensodyn sen många år, verkar dock inte fungera helt på detta. Pga synliga tandhalsar och långvariga problem med ilningar.
Jag provade sensodyne för länge sen och fick vansinniga ilningar av den.
Så prova byt. Zendium är min favorit. Använder den eller Gum Paroex gel.

Det var min erfarenhet också. Jag testade det mesta tandläkaren rådde mig till i flera år.....Mitt tandkött blödde också otroligt lätt.....Nu har jag ju gått en massa kurser inom vården i detta i och med att jag jobbar på infektion. Det som finns gemensamt inom detta är att just den mekaniska rengörningen är vad som gör skillnaden. Så jag slutade helt enkelt med tandkräm, är noga att borsta ordentligt med varmt vatten, ibland tar jag lite coccosolja, ibland lite bikarbonat men oftast inget alls. Resultatet blev att mina problem försvann och fläckarna på tänderna försvann. Min tandläkare vet faktiskt inte om det :angel:men har reflekterat över hur fina mina tänder blivit nu för tiden, att dom ser bättre ut än någonsin och att mina små hål jag haft tidigare minskat markant och verkar försvinna :up: Så... jag tänker fortsätta så som jag gör nu. och innan någon skriker att man får dålig andedräkt, nope det handlar om den mekaniska rengörningen och inget annat där men sen också vad man har för bakterier normalt i munnen. Inte för alla men fungerar för mig.:up:
Så du struntar helt i fluor?

Jag har haft rejäla problem med ilningar då jag har känsliga tandhalsar, ett tag fick de skrapa tandsten manuellt för jag klarade inte av ultraljudet (?) som de annars använder, fick ont bland annat av varm dryck, kall dryck eller kallt ute.

Det som hjälpt mig är en tandkräm - Colgate Sensitive Instant Relief - nu är det bara när jag äter glass som jag får ont men det kan jag leva med.

Jag har haft rejäla problem med ilningar då jag har känsliga tandhalsar, ett tag fick de skrapa tandsten manuellt för jag klarade inte av ultraljudet (?) som de annars använder, fick ont bland annat av varm dryck, kall dryck eller kallt ute.

Det som hjälpt mig är en tandkräm - Colgate Sensitive Instant Relief - nu är det bara när jag äter glass som jag får ont men det kan jag leva med.

Colgate funkar inte på mig tyvärr. Testat några men fick återgå till Sensodyne.

Liknande trådar

• cysta i käke
  • aj min axel
  • Aj mina ben
  • Munsår

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Helt knäckt
  • Svensk politik 9

Barn