Tandextraktion eller rotfyllning

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare horsemanship
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 5 267
H

horsemanship

Ni som har erfarenhet av skadade tänder på hundar, vet ni om extraktion eller rotfyllning är bäst och vilket som är billigast. Hunden är 7 år och har slagit av båda sina canintänder i överkäken.

Var i kontakt med Ultuna djursjukhus och de ville ju som alltid inte uttala sig över telefon vare sig om priser eller vad som är bäst för hunden och kan inte erbjuda mig tid förrän mitt i sommaren. Det enda de sa var att jag får räkna med 5000-10 000 i vilket fall.
Kontaktade en privatklinik och de sa att de kan göra extraktioner, men inte rotfyllningar, och de kan ge mig tid snarast, men då kommer de dra bort hans tänder och då är de ju borta för alltid.

Tycker synd om hunden att han ska behöva vänta i över en månad med ont i munnen, men om rotfyllning är bättre kanske det är värt det. Åsikter mottages tacksamt (och det är klart jag förstår att det är helt beroende av skadans omfattning mm, men era personliga erfarenheter är av värde).

Sv: Tandextraktion eller rotfyllning

Två av mina hundar har lyckats med det här; den ena slog av en rejäl bit av sin övre hörntand när en lucka till hundhuset kärvade och fastnade i stängt läge. Hunden var 7 år vid tillfället. Hans tand rotfylldes, det är ungefär ett år sedan nu och det har hållit väldigt fint hittills, trots att han gnager på märgben ganska ofta (får färska märgben 1-2 ggr/vecka).

Den andra var vår "gamling" (9 1/2 år) som för nån månad sedan bet sönder sin ena övre hörntand på ett märgben. Han har sedan gammalt en del emaljskador på just övre hörntänderna och jag har oroat mig för att han skulle skada dem och nu hände det alltså. Det var en rejäl bit som gick av, kanske 2/3 av den synliga delen av tanden. Även han fick en rotfyllning.

Vi har turen att ha en veterinärklinik i stan som har en humantandläkare som kommer lite då och då. Vi har fått vänta ett par veckor på att få tid, men hundarna har fått äta Rimadyl under tiden så det har gått rätt bra.

Själv föredrar jag nog att de rotfyller än att de drar ut tanden, även om jag iofs tror att hundarna klarar sig bra utan tanden, men tja... det känns som ett större ingrepp att dra ut just hörntänder eftersom de har rejält djupa rötter.

Gamlingen har även, i unga år, skadat en incisiv i nederkäken, den drogs helt enkelt ut, samma sak hände en av unghundarna förra året när han fångade en boll på gräsmattan, precis där det går en sten i dagen - det var inget bra år för oss vad gäller tänder förra året... :( Även han fick sin incisiv utdragen. Men som sagt, just hörntänder tycker jag känns bättre att laga, sen finns det förstås en risk att lagningen inte håller men jag vet inte hur stor den risken är.

Vad gäller kostnaden så har jag faktiskt ingen aning om vilket som är billigast, men rent spontant skulle jag tro att en extraktion är billigare, men det kanske inte skiljer så mycket... Vi betalade lite drygt femtusen för senaste lagningen varav försäkringsbolaget betalade ca. tretusen. Det jag vet skiljer är att en extraktion hade vilken veterinär som helst på kliniken kunnat göra, medan en rotfyllning ju fick göras av tandläkaren och därmed fick vi alltså vänta några veckor.

Vet inte om det här var till nån större hjälp... ;)

KL Sen är det ju så att pulpan har en förmåga att granulera igen o många hundar kan klara sig bra utan vare sig extraktion eller rotfyllning.
PL

Min ena hund saknar 5 st tänder bak i munnen och hon klarar sig jättebra i alla fall. Äter mer eller mindre bara torrfoder och hon klarar av att tugga som alla andra hundar.

Jag hade dragit ut tänderna som är skadade faktiskt. Hade inte chansat på att hunden inte hade ont genom att låta de gå obehandlade. Och eftersom jag själv gjort en rotfyllning på en tand jag fick avsparkad så rekommenderar jag inte att göra det. Den tanden fick jag rotfylla 3 ggr innan det blev ok och än idag känner jag av den ibland.

I de flesta fall är det billigare och "enklare" att extrahera en skadad tand, men just caninetänderna vill man gärna spara eftersom de har större betydelse för bettet och funktionen än flertalet kindtänder.

Är skadan akut? Då har man goda chanser att lyckas med en rotfyllning. Om det däremot har gått en tid så är risken stor att pulpan blivit inflammerad och att förändringar finns runt roten. Att rotfylla i det läget är bara att lägga locket på och risken är stor för komplikationer. I vissa lägen är tanden helt enkelt bortom all räddning, även om den "på ytan" kan se fin ut. En röntgen får avgöra.

Går det att laga skulle jag ha gjort det, men minsta tveksamhet på röntgen - extraktion.

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
851
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 106
Senast: Åsa A
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började... 2 3
Svar
46
· Visningar
9 896
Senast: Fraegd
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med... 2
Svar
24
· Visningar
6 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka