Tandproblem

falukorw

Trådstartare
Har en bekant vars 3-åriga dvärgschnauzers tandhalsar är blottade på alla tänderna i fram. Två i nederkäken sitter dessutom löst. Jag har alltid trott att det är tandsten som orsakar tandlossning men så verkar det inte vara i detta fallet då han endast har minimalt med tandsten. Vad finns det mer som kan orsaka detta? Om jag bara skulle titta i munne på honom skulle jag tro att det var en hund som var 10 och inte 3, så illa är det. Nog för att dvärgschnauzrarna brukar ha problem med tänderna men inte så här tidigt!

Ägaren ska ringa till veterinären på måndag, men undrar om någon av er vet om någon sjukdom eller nåt sånt också kan ge dåliga tänder?
 
Sv: Tandproblem

Har en bekant vars 3-åriga dvärgschnauzers tandhalsar är blottade på alla tänderna i fram. Två i nederkäken sitter dessutom löst. Jag har alltid trott att det är tandsten som orsakar tandlossning men så verkar det inte vara i detta fallet då han endast har minimalt med tandsten. Vad finns det mer som kan orsaka detta? Om jag bara skulle titta i munne på honom skulle jag tro att det var en hund som var 10 och inte 3, så illa är det. Nog för att dvärgschnauzrarna brukar ha problem med tänderna men inte så här tidigt!

Ägaren ska ringa till veterinären på måndag, men undrar om någon av er vet om någon sjukdom eller nåt sånt också kan ge dåliga tänder?

Om jag inte missminner mig så sade vet när jag ultraljudade min dv.schnauzers tandsten att hunden kan få tandköttsinflammation utan att få tandsten också. Kan det vara så?
 
Sv: Tandproblem

Men då borde väl tandköttet vara rött och irriterat? Det här ser jätte fint ut... Men visst kanske det är det iaf...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 957
Senast: LenaH
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 473
Senast: Safir
·
Hundhälsa Nu fick det vara nog. Jag har gråtit hela dagen, och sitter nu med en klump i halsen och tårarna på gång igen. Fan, fan, fan.... Så här...
2
Svar
26
· Visningar
4 161
Senast: Bejbie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp