Tandskada och försäkringar

Nebraska

Trådstartare
Jag har råkat ut för en tandskada( "hundar och hästar orsakar väldigt mycket" som ett försäkringsbolag sa).
Nu är det så att jag har två olycksfallsförsäkringar med där tandskada ingår.
Hur går jag tillväga med bäst med anmälan?
Jag har frågat hos bolagen med får inget klockrent svar tycker jag.
Det kommer bli en dyr behandling och jag vill inte hamna mitt emellan två stolar så att säga.
Båda ersätter upp till 25 000. Ska jag anmäla till båda, eller bara det ena?
 
Anmäl skadan till båda bolagen, men meddela båda bolagen att du även anmält skadan till det andra bolaget. Olycksfallsförsäkringar och liknande personförsäkringar brukar man kunna ha dubbla och få ersättning från båda. Maken fick ersättning från sin diabetes från två olika bolag, som exempel.

Tillägg: Slog mig nu att det när det gällde maken så handlade det ju om medicinsk invaliditet/diagnosersättning, vet inte om det kan vara annorlunda när det är en "vanlig skada".
 
@Nebraska

Anmäl till båda. Just för själva behandlingen och kostnader runt skadan kan du bara få ut från ena men om du får bestående skador brukar man kunna få ut från båda.

Läs igenom villkoren. Det är sällan försäkringar är exakt identiska. Vissa ersätter kanske inte inkomstbortfall eller bara till en viss summa osv.

Sen väljer du den som är mest fördelaktig ekonomiskt för dig.

Speca alla kostnader du har haft/kommer att få och så ringer du och frågar bolagen specifikt hur de ersätter dessa.

Om dom verkligen är likadana så kolla hur man går till väga med skadan. En gissning är att man kanske måste ha ett godkännande innan från försäkringsbolaget vid vissa typer av ingrepp.

Välj då den som har enklast skadehantering.
 
Anmäl skadan till båda bolagen, men meddela båda bolagen att du även anmält skadan till det andra bolaget. Olycksfallsförsäkringar och liknande personförsäkringar brukar man kunna ha dubbla och få ersättning från båda. Maken fick ersättning från sin diabetes från två olika bolag, som exempel.

Tillägg: Slog mig nu att det när det gällde maken så handlade det ju om medicinsk invaliditet/diagnosersättning, vet inte om det kan vara annorlunda när det är en "vanlig skada".
Man går ju inte i "vinst" med försäkringar? Det får ersättning för är tandläkarräkningarna. Det kommer jag ju inte få ut dubbelt för väl?
Det jag oroa mig för att jag kommer hamna i tvist mellan två försäkringsbolag vem som ska ta kostnaden?
Samtidigt vet jag inte om det kommer räcka med de 25 000 som varje bolag täcker. Därför bör jag ändå anmäla till båda?
 
Man går ju inte i "vinst" med försäkringar? Det får ersättning för är tandläkarräkningarna. Det kommer jag ju inte få ut dubbelt för väl?
Det jag oroa mig för att jag kommer hamna i tvist mellan två försäkringsbolag vem som ska ta kostnaden?
Samtidigt vet jag inte om det kommer räcka med de 25 000 som varje bolag täcker. Därför bör jag ändå anmäla till båda?

Ja, det var det som slog mig efter att jag tänkt efter en minut till, att det nog bara handlar om att ersätta kostnader. Tora kom ju med ett bra svar, hennes upplägg låter vettigt. :)

Någon tvist tror jag inte du behöver oroa dig för, men dubbelkolla villkoren om något av bolagen har någon form av reservation i händelse av dubbelförsäkring.
 
Man går ju inte i "vinst" med försäkringar? Det får ersättning för är tandläkarräkningarna. Det kommer jag ju inte få ut dubbelt för väl?
Det jag oroa mig för att jag kommer hamna i tvist mellan två försäkringsbolag vem som ska ta kostnaden?
Samtidigt vet jag inte om det kommer räcka med de 25 000 som varje bolag täcker. Därför bör jag ändå anmäla till båda?
Du kan använda dig av båda men inte till samma saker. Jag har flera olycksfallförsäkringar. Och jag har använt dom lite olika. En täckte tex inte mina 5 år gamla glasögon fullt ut men det gjorde den andra.

Först skall du ta och prata med din tandläkare vad som måste göras och hur mycket det kommer att kosta. Det brukar då finnas lite olika nivåer beroende på vilken metod man använder och vilka material man väljer.

Sen vänder du dig till dina försäkringsbolag. Ibland kan man få ut mer pengar även om det finns en gräns som i ditt fall.

Sen är frågan också hur olyckan hände. Finns det någon motpart som kan ha en ansvarsförsäkring?

Sen om du får kvarvarande men så kan du få ut pengar från båda försäkringarna och då ha råd att fixa till det ordentligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
945
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104
Kropp & Själ Jag ska skicka in kvitton för sjukhusbesök till mitt försäkringsbolag (de ersätter sånt så det vet jag) men jag har två försäkringar, en...
Svar
4
· Visningar
739
Senast: BernT
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 089
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp