Bukefalos 28 år!

Sv: Tandsten

Min hund far till exempel tandsten bland annat för att skägget ofta hamnar i munnen när han till eempel slickar sig om munnen eller äter eller sa. Pa sa sätt är tänderna ständigt utsatta för smuts och bakterier och tandsten bildas lättare.

Jag burkar skrapa tandsten lite da och da samt ge dentastix. Funkar super eftersom han later mig skrapa överallt, till och med tänderna längst där bak.
 
Sv: Tandsten

Jag uppdaterar tråden då det kanske kan vara intressant för andra:)

Lillen har varit hos veterinären som inte tyckte att tandstenen var så allvarlig att något behövde göras nu utan vi skulle ta det om ett år, ingen tandsten under tandköttskanten utan "bara" på tänderna.

Så..då gjorde jag vad jag har funderat på ett tag, jag bytte till den maten min andra hund åt.
Min andra hund hade ingen tandsten ens när han dog.

Jag håller fortfarande på och blandar så han har ätit av den nya maten ca en vecka och han har nu bara skuggor kvar av tandstenen
:bump::banana::bump:

När han fick den nya maten insåg jag att det lät annorlunda när han tuggade, den nya maten är hårdare och det var förmodligen precis vad han behöver.
Det ska bli intressant att se om ett år då nästa tand och vaccination besök är och hur han ser ut då.
 
Sv: Tandsten

Vad är det för matsorter du pratar om? Jag kanske också skulle prova att byta och se om det blir bättre.
 
Sv: Tandsten

Vad är det för matsorter du pratar om? Jag kanske också skulle prova att byta och se om det blir bättre.

Tidigare gav jag Carrier kyckling och ris och nu ger jag Nutranuggets (som också är kyckling och ris) det är ju alltid lite vanskligt att hålla på och byta foder med tanke på allergier som kan uppstå om man byter proteinkälla, men jag tänkte att eftersom båda innehåller kyckling och inte annat kött så kunde det vara värt att testa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 178
Senast: Takire
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 492
Hundhälsa Var i veckan hos veterinären för tandstensborttagning, och läget var värre än vad jag trott:cry: Hon hade extremt mycket tandsten, alla...
Svar
19
· Visningar
6 615
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hittade ingen bra rubrik, men har ett litet lyxproblem... Min valp på ca 6 månader, väljer att inte tugga ben/större godisbitar, utan...
Svar
18
· Visningar
12 553
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp