Bukefalos 28 år!

Sv: Tandsten

Jag fattar det och människor äter ganska mycket sött ock sliskigt som
gör att bakterierna trivs alldeles utmärkt i munnen.
Att hundar skall behöva få tandsten tycker jag är ganska onödigt.
 
Sv: Tandsten

Jag fattar det och människor äter ganska mycket sött ock sliskigt som
gör att bakterierna trivs alldeles utmärkt i munnen.
Att hundar skall behöva få tandsten tycker jag är ganska onödigt.

"Ska behöva få", hur menar du då? Allt handlar ju om att förebygga, vilket t ex Plaque Off sägs göra, genom rätt kost, tuggben osv.
 
Sv: Tandsten

Jag fattar det och människor äter ganska mycket sött ock sliskigt som
gör att bakterierna trivs alldeles utmärkt i munnen.
Att hundar skall behöva få tandsten tycker jag är ganska onödigt.

Ja man kan tycka att det är onödigt, min hund äter hundmat och tuggben ibland hundgodis men inget sött och sliskigt så varför får han tandsten?
Jo precis som för många människor antar jag, det handlar inte om att de äter dåligt utan det är salivens sammansättning som avgör om man får tandsten eller inte.
 
Sv: Tandsten

Nu skall jag inte orda så mycket om det här och visa mig på styva linan
alltför mycket eftersom jag inte har någon direkt uppdaterad "egenhunderfarenhet"
men givetvis har du delvis rätt angående salivens sammansättning men det är också foderrelaterat.
Jag kan tänka mig att torrfoder tex har en förmåga att gegga till sig och fastna mellan tänderna.
Det "halkar" inte undan lika lätt.
Rätta mig gärna om jag har fel för avsikten med mina inlägg är
att få lära mig mer nu när jag idag skall hämta min valp.
 
Sv: Tandsten

Jag har aldrig sett torrfoder som geggat fast sig mellan tänderna, men sen finns det givetvis både bra och dåliga torrfoder. Ett bra foder underlättar tandhälsan och med rätt förutsättningar så kan man undvika tandsten. Vet man med sig att ens hund har lätt för att få det så kan man t ex ge Plaque-Off, ordentligt med tuggben, borsta tänderna försiktigt ett par gånger i veckan osv.

Jag ger (eller gav snarare, måste köpa ny burk! :p) Plaque-Off i förebyggande syfte och hundarna har alltid något hårt att tugga på. Den lille har haft problem med tandsten i hela sitt liv innan han kom till mig och det har faktiskt blivit bättre. Min valp som snart är 7 månader har än så länge jättefina tänder och jag håller tummarna för att det fortsätter så!
 
Sv: Tandsten

Så det bästa för att hålla borta tandstenen är att borsta tänderna på hunden en gång i veckan?
En av mina hundar ska sövas och bli tillfixad i munnen imorgon. Jag är så himla nervös för det. Jag avskyr när de ska sövas. :(
Hunden vägrar äta tuggben och liknande så det är väl bara att ta tag i tandborstningen.
 
Sv: Tandsten

Vägrar den alla sorters tuggben, även märgben och liknande? Ja, man kan borsta tänderna på hunden, hur ofta det behövs beror nog på hur tänderna ser ut och hur lätt hunden får tandsten. Använder du produkten som nämnts i tråden så mjukas det upp och är lättare att få bort.

Hoppas allt går bra för din vovve!
 
Sv: Tandsten

Ja, hon vägrar alla sorters tuggben. :(
Hon har så liten mun dessutom så det är svårt att komma åt ordentligt.

Tack!
 
Sv: Tandsten

Ja, hon vägrar alla sorters tuggben. :(
Hon har så liten mun dessutom så det är svårt att komma åt ordentligt.

Tack!

Ah, vad synd. Vad gillar hon för godis i övrigt? Leverpastej? Blodpudding? Bacon? Använd en barntandborste så kanske du kommer åt bättre, tror att det även finns tandkräm utvecklat för just hundar om jag inte minns fel. Har dock aldrig använt det själv så om det är bra eller dåligt kan jag inte svara på.

(och av ren nyfikenhet, vad är det för ras?)
 
Sv: Tandsten

Hon är mycket svår med att få att äta båda vanlig mat och godis. En dag går en sak bra men inte nästa dag.

Hon är en blandning mellan chhihuahua och pekingese. :love:

Men jag är så himla supernervös för imorgon. :(
 
Sv: Tandsten

Hon är mycket svår med att få att äta båda vanlig mat och godis. En dag går en sak bra men inte nästa dag.

Hon är en blandning mellan chhihuahua och pekingese. :love:

Men jag är så himla supernervös för imorgon. :(

Då blir det knepigt, annars tänkte jag att man kunde stoppa ett tomt litet märgben med favoritgodiset, torka det i ugnen och sen låta hunden knapra ur innehållet. Men om hon är så kräsen kan det ju bli svårt.

Håller tummarna, det går säkert jättebra!
 
Sv: Tandsten

Tack! Och som tur var kollade jag tidsbokningslappen för det är på onsdag hon ska dit. Nu kan jag vara supernervös en dag till. Vad kul.....
 
Sv: Tandsten

Jag borstar tänderna på mitt odjur :) Han tuggar ogärna ben så tandborstningen håller tänderna fina. Jag försöker borsta varje dag.

Jag använder en "tandkräm" som heter bucadog. Egentligen ska man ge den direkt i munnen eller i fodret, men den smakar gott så det är egentligen bara för smaken jag använder den.
 
Senast ändrad:
Sv: Tandsten

För tyvärr är det ofta så att små hundar har dålig andedräkt även när de är fina i munnen, deras munnar sitter ju ganska nära magen så att säga...

Det har nog inte så mycket med närheten till magen att göra. Barn luktar inte mer illa ur munnen än vuxna för att det är närmare magen... Det har med bakterier att göra att det luktar illa och ibland kan en tonsillit vara boven i dramat.
 
Sv: Tandsten

Vägrar den alla sorters tuggben, även märgben och liknande? Ja, man kan borsta tänderna på hunden, hur ofta det behövs beror nog på hur tänderna ser ut och hur lätt hunden får tandsten. Använder du produkten som nämnts i tråden så mjukas det upp och är lättare att få bort.

Hoppas allt går bra för din vovve!

Ska tandborstningen ha effekt är det varje eller som minst varannan dag som gäller. Säger experterna dvs föreläsarna på djurtandvårdskursen.
 
Sv: Tandsten

Ska tandborstningen ha effekt är det varje eller som minst varannan dag som gäller. Säger experterna dvs föreläsarna på djurtandvårdskursen.

Se där, då var jag felinformerad :). Har för mig att jag läste lite flyktigt på nätet nån gång att ett par gånger i veckan räckte, är inte tillräckligt insatt då jag inte borstar tänderna på mina egna.
 
Sv: Tandsten

Ja nu är vår lilla valp hemkommen. Vi har inhandlad dubbelsidig tandborste och tandkräm.
Idag skall tandborstsrutinerna sättas igång. Hon är uppfödd på B.A.R.F-mat och det fortsätter vi med.
Mycket ben ingår i hennes meny vilket rensar ur men hon kommer ändå att bli borstad och pillad i mun.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 290
Senast: Takire
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551
Hundhälsa Var i veckan hos veterinären för tandstensborttagning, och läget var värre än vad jag trott:cry: Hon hade extremt mycket tandsten, alla...
Svar
19
· Visningar
6 616
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hittade ingen bra rubrik, men har ett litet lyxproblem... Min valp på ca 6 månader, väljer att inte tugga ben/större godisbitar, utan...
Svar
18
· Visningar
12 560
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp