tankar kring sadlar med lufftbossor

proxyma

Trådstartare
Hej alllesammans, satt här och funderade på dehär med luftstoppade sadlar. Det systemet verkar ju suvernt! efterssom luft är stötdämpande och formar sig precis efter hästans rygg, så rent teoretiskt så skulle en sadel med ställbar bomvidd och med lufftbossor passa vilken häst som hällst (å givetvis en kanal som passar) och ändå så är de så många sånna sadlar som säljs då de inte passar hästen längre? hur :confused:

Sen har man en sadel med luft i så måste den ju passa ryttaren till 100 procent skulle man tex sitta för långt bak så skulle luften pressas frammåt (som om man skulle sitta för långt bak på en gummimadrass som ligger i vattnet) men tyngden skulle ju fortfarande ligga för långt bak elller?

En sak till hur mycket påverkar bommen i sadeln om man hr en sadel med luftbossor. Eller de ksk inte finns nån bom i sånna sadlar?

ps detta är bara tankar som far runt i mitt huvud och absolut ingen kritik på nått sätt, vill ju bara hitta den perfekta sadeln till min häst hahaha ;) som jag nog aldrig kommer och finna förutom i mina drömmar. dela gärna med er :idea:

Sv: tankar kring sadlar med lufftbossor

Så här gillade stallets fyra hästar luftbossor kontra ullstoppade eller latexstoppade:

ALLA fyra sa guuuäääk vad äckligt med luft :-(
Testade i nästan 1 månadstid med 2 med olika sitstorlekar, men det hjälpte inte... Inte ens fjordingen som i princip aldrig bryr sej om vad han har på ryggen tyckte luftstoppningen var det äckligaste han någonsin hade haft på ryggen...
ALLA hästarna sänkte ryggarna och trippade med både fram- och bakbenen...

Testade sen sadel av samma märke med ullstoppad:
Puuuuhhh, sa dom och höjde ryggen och trampade under sej med bakbenen som dom brukar göra...

Sadel med latexstoppning:
Samma som med ullstoppningen...

Testobjekt var 4 hästar av olika raser, 1 ponny, 1 kallblod, 1 halvblod/kallblodskorsning o 1 häst av ridhästras....

Ryttarna var 4 st allt från erfarenhet från drygt 3 år på ridskola till tävlingsryttare med erfarenhet av MSV hoppning och dressyr....

Och alla ryttarna testade alla hästarna med luft och ullstoppning, och 2 hästar testade även latexstoppningen...

Varför ? ? ?

Men jag håller med dej teoretiskt... Då bör alla hästar föredra luftstoppningen då den formar sej bättre, men den kräver ca 30 minuters ridning innan den "satt sej" med hjälp av hästens värme... Dessutom höll den värmen i luftbossorna i nästan 1 timme efter avsadling...

Detta är MIN erfarenhet i alla fall...

Luft bossor har sina fördelar, men dom passar inte alla hästar.

Dom har även sina nackdelar, och en del av dom är att:

-Luften ändras i tryck av värme/ kyla, så det kan ändra trycket på hästen.
-Luften har ingenstans att "ta vägen" när den tex. trycks iväg från en punkt, och då kan det bli övertryck på en annan punkt på hästen beroende på formen på ryggen, bossorna etc.
-många sadlar förlorar sin garanti om man sätter in luftbossor (om dom alltså inte hade det från början)
-luft är "hårt" när det inte har någonstans att "ta vägen" (om man jämför med tex. memoryfoam som kan komprimeras utan att det förflyttar någon annan stans)

Sen finns det säkert andra men det är dom nackdelarna jag har erfarenhet av.

hehe och min häst föredrar helt klart luften framför nåt annat. Han rör sig betydligt friare och mer avslappnat

Sen har man en sadel med luft i så måste den ju passa ryttaren till 100 procent skulle man tex sitta för långt bak så skulle luften pressas frammåt (som om man skulle sitta för långt bak på en gummimadrass som ligger i vattnet) men tyngden skulle ju fortfarande ligga för långt bak elller?

man får väl hoppas att sadeln är stoppade med tillräckligt med luft att den inte kan pressas bort från halva sadeln vid tryck : )

skämt åsido - det du funderar på här händer inte i en korrekt stoppad luftsadel.

Min häst har både ullstoppade sadlar och luftsadlar. Han funkar lika bra i bägge. Luftsadeln är behaglig enligt honom, och det är smidigt att slippa stoppa om varteviga år, tycker jag själv : )

har ingen erfarenhet av flair, men vad gäller cair är jag inte så imponerad. det är bara ett tunnt lager luft, längst ut. bossan är inte alls särskilt mjuk, min foam stoppade sadel är MKT mjukare. luften anpassar sig inte heller efter ryggen mer än vad en latex stoppad sadel gör, eftersom den är såpass hårt uppblåst och det ligger vanlig stoppning under. så alla dom där superlativen som bates/wintec själv reklamerar med stämmer tyvärr ej.

därmed inte sagt att det är dåligt med cair sadlar, men dom måste passas in som vilken ull eller latex stoppad sadel som helst. man kan inte tumma på passformen och tro att det inte gör nåt pga luften flyttar sig! mina hästar har inte tyckt om cair men det beror helt säkert på att sadeln i sig inte passade. om sadeln passar så spelar det nog ingen större roll om man har cair eller ull i den.

Jag har wintec cair till båda mina, den ena går med hoppsadeln och den andra med en wintec wide... och jag måste säga WoooooW, mitt sto får en helt annat känsla och rymt med luftstoppad sadel. Även min rygg (som jag har så grymt mycket problem med) mår så mycket bättre och jag sitter kanonbra i båda sadlarna...:laugh:

Ena hästen ska även få en Bates Cair dressyr framöver...

Mvh Domino_s

Jag tycker Cair är kass, men Flair imponerar. Däremot är det inte alla hästar som gillar luftstoppningen. Eller alla ryttare, för den delen...

har ingen erfarenhet av flair, men vad gäller cair är jag inte så imponerad. det är bara ett tunnt lager luft, längst ut. bossan är inte alls särskilt mjuk, min foam stoppade sadel är MKT mjukare. luften anpassar sig inte heller efter ryggen mer än vad en latex stoppad sadel gör, eftersom den är såpass hårt uppblåst och det ligger vanlig stoppning under. så alla dom där superlativen som bates/wintec själv reklamerar med stämmer tyvärr ej.

Känner inte igen ett enda ord du skriver om cair. Har en Isabel W Bates, och är absolut inte vare sig för lite eller för mycket luftstoppad, utan precis lagom, föjer hästen precis som det är avsett, utan att hamna ovanpå, och utan att bli ojämn i trycket.

ang. resten av det du skriver så är det väl SJÄLVKLART att de måste passas in precis som vilken annan sadel som helst? Jag blir helt fascinerad att någon skulle vara så , ursäkta, pantad, att man tummar på passformen för att det skulle vara LUFT i sadeln istället för annan stoppning, som om det skulle kompensera en dålig passform! Har aldrig ngnsin hört om ngn som resonerar så, och jag hoppas jag slipper höra det också, någonsin.

Senast ändrad:

ang. resten av det du skriver så är det väl SJÄLVKLART att de måste passas in precis som vilken annan sadel som helst? Jag blir helt fascinerad att någon skulle vara så , ursäkta, pantad, att man tummar på passformen för att det skulle vara LUFT i sadeln istället för annan stoppning, som om det skulle kompensera en dålig passform! Har aldrig ngnsin hört om ngn som resonerar så, och jag hoppas jag slipper höra det också, någonsin.

Den marknadsförs bl.a. med att den inte behöver prövas ut då den passar "ALLA" hästar....

det är ju helt sjukt! :mad: Det har jag helt missat.
Jag kan iof. tro det ang. wintec. Men Bates sadlarna? det är ju skandal. Har lust att maila dom. :mad:

Å andra sidan är det ju många märken som marknadsför sig på liknande sett. Hööks sadlar tex, står det ofta i beskrivningen att "har cutback, så passar alla hästar med hög manke". för att inte tala om alla bomlösa - där behöver man aldrig prova ö.h.t enligt de själva. sorgligt.

ja om den PASSAR så följer givetvis bossan hästen. men man reklamerar ju med att bossan ANpassar sig så att sadeln kan passa till alla hästar, vilket såklart är helt felaktigt. tyvärr går många på det. det verkar ju även vara ts uppfatning?

så mjuk och formbar har ingen wintec/bates jag klämt på varit, bossan är ju ändå stadig och fast. förutom en, som hade punkterat. :p

som sagt, jag har inget emot cair och misstänker att hästar som hatar cair helt enkelt hatar wintec/bates dvs själva sadeln och inte stoppningen. för sån enorm skillnad är det inte mot en bra ullstoppad/skumstoppad sadel.

ja om den PASSAR så följer givetvis bossan hästen. men man reklamerar ju med att bossan ANpassar sig så att sadeln kan passa till alla hästar, vilket såklart är helt felaktigt. tyvärr går många på det. det verkar ju även vara ts uppfatning?

så mjuk och formbar har ingen wintec/bates jag klämt på varit, bossan är ju ändå stadig och fast. förutom en, som hade punkterat. :p

som sagt, jag har inget emot cair och misstänker att hästar som hatar cair helt enkelt hatar wintec/bates dvs själva sadeln och inte stoppningen. för sån enorm skillnad är det inte mot en bra ullstoppad/skumstoppad sadel.

Reklamera betyder att man åberopar ett fel. Marknadsför heter det det du är ute efter.
som sagt, många sadelmärken/försäljare försöker sälja med precis samma stuk, så att hänga ut ett helt märke pga detta tycker jag inte illustrerar huruvida de är vettiga sadlar eller ej. att folk går på det är ju inte mer sorgligt än att de går på att det går att köpa en bomlös via postorder till alla hästar, för de passar, eller går och köper en sadel på hööks.

tråden handlar väl inte om skillnaden mellan luft och skum? så där har jag ingen kommentar alls, då jag aldrig ridit med skumstoppning. du har väl heller ingen sadel med luft som du ridit i på dina hästar, annat än vid utprovning? så du har fel ang. hur hårt stoppade de är enligt mig, för min bates är varken för hårt eller för löst stoppad, och punka är det inte på den heller : ) Om du inte anser att det är sån skillnad, vad argumenterar du mot? marknadsföringen? isåfall är de som sagt långtifrån ensamma : )

Senast ändrad:

på norska heter det reklamera, ursäkta.

jag argumenterar mot att cair stoppning anses som så anpassningsbar att deras sadlar passar alla hästar, vilket tillverkaren framhåller och tyvärr många gått på. citat ts:
Det systemet verkar ju suvernt! efterssom luft är stötdämpande och formar sig precis efter hästans rygg, så rent teoretiskt så skulle en sadel med ställbar bomvidd och med lufftbossor passa vilken häst som hällst

det är den här tankegången jag motsätter mig!

jag säger inte att dom är för hårt stoppade heller, för dom flesta hästar och användingsområden så är säkert hårdheten/mjukheten alldeles perfekt.. :) men! dom är inte alls så flexibla som dom hade behövt vara för att ha den här magiska one saddle fits all förmågan.

jag har bara ägt en cair sadel men har jobbat med att sälja dom i butik. så har klämt på några stycken kan man säga.... alla har varit lika fasta, förutom den punkterade då.

kort sagt; cair är inget undermedel, det är bara en stoppning. :)

Senast ändrad:

Nopp, mina hästar gillar deras sadlar bara dom INTE är med cair...

Plus att dom verkligen ÄLSKAR dom gamla permanentstoppade Sport-modellerna...

Så deras ogillan mot luften har inget med sadelmärket i övrigt att göra...

Jamen då håller jag med dig, nu när du förklarar hur du tänker.

dock är det ju inte sadelförsäljarens fel att TS gör en tolkning om att de borde passa precis alla. Jag håller med om att det är vansinne att marknadsföra sig så, men som sagt, de är ju långt ifrån ensamma..... är det ngn som har ngt klipp på exakt hur de uttrycker sig marknadsmässigt? skulle vara intressant att se ordagrant.

Jag tycker det är rätt stor skillnad på Bates och Wintec i det här fallet, för Wintec-materialet upplever jag som väldigt styvt och hårt, vilket gör det ännu otympligare med luft (min upplevelse).

*KL*

Sista jag var och fick sadel utprovad diskuterade vi luftstoppning. Sadelutprovaren sa då att systemet i sig är mycket bra, men att bates(som tydligen inte var bra) tyvärr har gett det ett dåligt rykte.

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 214
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 246
Senast: Glimris
·
Utrustning Igår hade jag sadelutprovaren ute för att kolla av mina sadlar. Som jag redan misstänkt så låg inte allroundsadeln helt optimalt...
Svar
0
· Visningar
816
Utrustning Det finns många "ska" och "måste" när det gäller sadelutprovning, framför allt här på buke. Det ska vara på ett visst sätt mm. Folk... 2
Svar
26
· Visningar
2 678
Senast: Loppfrö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka