Tankar om avel

Sv: Tankar om avel

mina tankar om inavelsgrader...
egentligen spelar det ingen större roll hur stor inavelsgrad de enskilda avelsdjuren har, så länge de inte är släkt med varandra blir det ingen hög grad hos kullen. blir faktiskt smått förskräckt när folk närmast skriker "INAVLAD" om en hund och vägrar ens överväga honom för avel, trots att han har "alla rätt" med mentalitet, funktionalitet, hälsa och utseende, och när den tilltänkta tiken över huvudtaget inte är släkt med honom. det visar en stor bristande kunskap vad gäller genetik och grundläggande nedärvning, och är något jag anser alla som vill föda upp hundar SKA kunna (inte på molekylnivå, skks uppfödarutbildning är tillräckligt för grundläggande kunskaper).
med det här vill jag absolut inte verka nedvärderande eller "besserwissrig" ( tjusigt ord :) ), utan mer reflektera över vad man ofta ser i olika inlägg av personer som inte är så vana vid avelstänk (och jag ingår själv i dem, det erkänner jag villigt), där man (självklart) enbart vill ha mh-testade, friröntgade osv osv djur utan att riktigt förstå vad de olika testen och meriterna egentligen innebär (tex "enbart hd A", trots att B också är "ua" om man sätter sig in i det hela osv)
jag ser det som varje uppfödares ansvar och skyldighet att sätta sig in i sin ras och dess ärftliga sjukdomar osv, och är glad att se att det är fler än jag själv som funderar och frågar i god tid före. lycka till med att hitta din hane ("min" exporterades till england för ett halvår sedan *suck*), och ha roligt och diskutera med olika uppfödare medan du letar, det är otroligt bra med många kontakter :)
 
Sv: Tankar om avel

Men det är ju det här jag inte riktigt förstår: Väljer jag en hane som är väldigt inavlad till min tik, även om inavelsgraden på valparna blir 0,0% så är ju fortfarande en stor bit av deras stamtavla som är inavlad. Valparna blir ju inte helt fria från inavel.
Att det finns någon enstaka hund på hannens stamtavla som poppar upp två gånger kan jag inte göra något åt och visst är alla hundar inavlade mer eller mindre, men jag får obehagskänslor i magen när vissa hundar har kusin parningar och andra släktskapsparningar bara inom sina 6 generationer. Och det har många "kvalitetshanar"...

Jag har faktiskt upptäckt att hundar som har en högre andel inavel i sina linjer (de 6 generationer man kan se på avelsdata dvs) har också oftast minst en PRA hund i sina linjer (oftast- gäller inte alla). Jag har ännu inte hittat en hund som har en väldigt låg inavelsgrad i sina 6 generationer och som också har PRA i släkten, men jag har hittat fler som har sjukdomen i släkten när inaveln är hög.
Nu ska jag inte säga att det är sanning, jag har ju inte tittat på alla hundar som finns, men jag har tittat på ca. 20 olika hanar och även ett par tikar och det är den gemensamma nämnaren jag sett hittills.

Fertilitet oroar jag mig också för vid inaveln. Men hittills har det blivit svårt att kartlägga för mig, det är inte så uppenbart synligt. Det verkar vara så olika mellan hanar och vilken hane som får fler valpar med en tik verkar mera bero på kombinationen hane/tik än om hundarna är mer inavlade.
 
Sv: Tankar om avel

Men det är ju det här jag inte riktigt förstår: Väljer jag en hane som är väldigt inavlad till min tik, även om inavelsgraden på valparna blir 0,0% så är ju fortfarande en stor bit av deras stamtavla som är inavlad. Valparna blir ju inte helt fria från inavel.

Om du väljer en helt obesläktad hane till din tik, även om han skulle vara VÄLDIGT inavlad, så blir valparna utavlade - inte inavlade på minsta vis. Om du går längre tillbaka i stamtavlan på din tik än de sedvanliga 5-6 generationerna så kan jag garantera att det förekommer en hel del inavel/linjeavel där också, det var väldigt mycket vanligare förr, inte minst när man ville renodla en raskaraktär.

Observera att jag inte försvarar inavel, jag tycker att det är jättebra att du försöker få så låg inavelsprocent som möjligt, men jag tycker samtidigt att man inte behöver vara livrädd bara för att inavel förekommit tidigare i leden.
 
Sv: Tankar om avel

Om du väljer en helt obesläktad hane till din tik, även om han skulle vara VÄLDIGT inavlad, så blir valparna utavlade - inte inavlade på minsta vis. Om du går längre tillbaka i stamtavlan på din tik än de sedvanliga 5-6 generationerna så kan jag garantera att det förekommer en hel del inavel/linjeavel där också, det var väldigt mycket vanligare förr, inte minst när man ville renodla en raskaraktär.

Observera att jag inte försvarar inavel, jag tycker att det är jättebra att du försöker få så låg inavelsprocent som möjligt, men jag tycker samtidigt att man inte behöver vara livrädd bara för att inavel förekommit tidigare i leden.

Jag är fullt medveten om att det finns säkert massor med inavel i hennes stamtavla! Men då handlar det om äldre än 6 generationer eftersom det är inget som hoppar upp i avelsdata. Och det känns mycket bättre än att ha en tik där mormor parades med sin kusin eller brorson. Eller kanske till och med närmare, som jag sett, där mamman korsades med systersonen.

Jag återkommer med mer frågor snart, har inte tid just nu på jobbet ;)
 
Sv: Tankar om avel

Du behöver ju inte nöja dig med 5-6 generationer.
Med förra BCn roade jag mig med att ta fram stamtavlor på samtliga hundar bakom honom, kom så långt att det blev tomma rutor, dvs okända anfädrar/mödrar o där tog det stopp.
 
Sv: Tankar om avel

Du behöver ju inte nöja dig med 5-6 generationer.
Med förra BCn roade jag mig med att ta fram stamtavlor på samtliga hundar bakom honom, kom så långt att det blev tomma rutor, dvs okända anfädrar/mödrar o där tog det stopp.

Det kommer att bli ett projekt sen. Jag gjorde detta på förra hunden, då gick jag väldigt många generationer bakåt, precis som du tills det helt enkelt blev blankt på namnen. Men jag har inte hunnit med ett sådant projekt än. Mest för att det förra gjorde jag mer på skoj och detta gör jag på blodigt allvar ;) :D
Använder ett family-tree program nu och försöker hitta så många bilder som möjligt för att komplettera det. Har sökt upp runt 7-8 generationer hittills, men det blir mer sen :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 372
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 824
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 713
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 648
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp