Bukefalos 28 år!

Tankar om drömgården.

KungTulle

Trådstartare
Vi har en längre tid börjat fundera på att skaffa annan gård med lite mer mark och större boningshus. Efter att ha bott i snart 20 år på avstyckad gård. Men här i Skåne så blev ju huspriserna enormt dyra redan när det kungjordes att Öresundsbron skulle byggas och än värre blev det när den stod klar.

Vårt eget hus tex skulle kosta 4- 5 gånger så mycket idag i jämförelse med vad vi betalade när vi köpte. ( Om man jämför med vad två andra grannar sålt för som haft ungefär likvärdiga fastigheter med tanke på byggnader och tomtmark).

Men det är ju ingen tröst precis om man inte skulle flytta tex till Norrland. För alla andra hus härnere har ju också ökat duktigt i pris.

Däremot har jag sett att det under 2012 varit ute lite gårdar med en 3-4 hektar där priserna varit under tre miljoner och ibland under två också. Det är ju glädjande eftersom det gör chansen större att vi hittar nåt som vi har råd med..

Men oftast är det nog så att billiga gårdar har saker som GÖR dem billiga.

Som nu när jag hittade en gård som verkade vettig, hyfsat med mark, boningshus större än vårt, någotsånär vettigt prisläge och geografiskt läge, visserligen inte så stora stallbyggnader som vi har nu och särskilt stallet ser lite väl scruffy ut på bild.

Så jag körde ut igår för att leta upp stället och ta en liten kik av ren nyfikenhet innan vi ev kontaktar mäklaren. Jag visste att det låg en stor kraftledning nära för det syntes på bilderna och var utmärkt på kartan och kraftledningen kunde jag nog stå ut med om det bara var den, men i sydöst var hela horisonten späckad med vindkraftverk. Alltså inte bara ett, två eller tre utan MASSOR!

Iofs svårt att avgöra hur mycket man ser om man inte är inne i husen eller går runt på tomten ( och det kunde jag ju inte göra sådär helt apropå eftersom det bor folk där).

Jag skulle inte ha brytt mig om det var ett eller två vindkraftverk, eller om det bara var kraftledningen men att ha kraftledning på ena sidan och så vindkraftverken i den mängden på den andra. Och eftersom fastigheten ligger i en lång ganska hög backe så blir utsikten lång också och därmed stör kraftverken mer.

Sen om gården varit i skick med bra stallar etc så hade man kanske också kunnat bortse lite från omgivningarna, men som det är nu verkar det vara mycket att göra med stallet innan där kan bo djur.

Sen hittade jag ett par ställen på hemnet där stallen är fantastiska, boningshuset i fint skick etc men där tomterna är mindre än vad vi har nu.

Ja det är nog tipsvinst som gäller om vi ska kunna köpa drömstället. Men det är ju också svårt när man inte tippar..:angel:
 
Sv: Tankar om drömgården.

Vi hade också önskat lite mer mark, men mest saknar jag roliga ridvägar. Problemet är att vi trivs så förbaskat bra med huset, och har världens bästa grannar, så det är ju inte bara att flytta, man vet ju aldrig vad man får...

Apropå vindkraftverk ska de bygga sådana en bit upp i skogen ifrån oss, jag håller tummarna för att de behöver bygga massa fina grusvägar när de sätter upp dem. Inte självisk alls:angel:
 
Sv: Tankar om drömgården.

Hej!
Vi letade aktivt i ca ett år innan vi hittade rätt ställe!
Det är som du säger, antingen ingen mark till eller i stort renoveringsbehov.
Men fortsätt hålla utkik på hemnet. Rätt som det är, dyker det upp!
Och ett tips: det finns många ställen som ser fantastiska ut på bilderna, men bedrövliga i verkligheten. Vår gård såg inte rolig ut på bilderna, men jättefin i verkligheten. Så var inte rädd för att åka och titta på de gårdar som ser trista ut på bild :) Lycka till!
 
Sv: Tankar om drömgården.

Såvida inte de försäljningar du har som jämförelser skett de senaste månaderna så kan du aldrig räkna med att få ut de pengarna, det finns inget på den stendöda bostadsmarknaden som rasat så kraftigt som gårdarna här nere, rättare sagt det går inte alls att sälja gårdar överhuvudtaget finns inga spekulanter alls ens på fina ställen som nästan bortskänkes. Driftkostnaderna är så höga idag och bensinen så dyr det tillsammans med att färre och färre har råd att ha häst gör att marknaden för hästgårdar har tvärdött och priserna rasat rakt ner i botten. Priserna är väldigt långt under vad de var för ett par år sedan. Har sett en del gårdar ute till under halva priset av vad de kostade då. Bra läge att köpa om man inte redan sitter på en gård som skall säljas, men sitter man tex i lägenhet är det helt klart läge att fynda om man klarar de höga driftkostnaderna som dyr el och höga bensinpriser medför.
 
Sv: Tankar om drömgården.

Tvärt om.
Nu så går det att få tag på bra gårdar till vettigt pris om man inte vill bo storstadsnära.
Titta på Kronofogdens sida över exekutiva auktioner.
I Norduppland och i Sörmlands glesbygder är de inte dyra alls.

Priserna kommer nog också att falla i takt med att folk måste söka sig till städerna för att försörja sig.
 
Sv: Tankar om drömgården.

Såvida inte de försäljningar du har som jämförelser skett de senaste månaderna så kan du aldrig räkna med att få ut de pengarna, det finns inget på den stendöda bostadsmarknaden som rasat så kraftigt som gårdarna här nere, rättare sagt det går inte alls att sälja gårdar överhuvudtaget finns inga spekulanter alls ens på fina ställen som nästan bortskänkes. Driftkostnaderna är så höga idag och bensinen så dyr det tillsammans med att färre och färre har råd att ha häst gör att marknaden för hästgårdar har tvärdött och priserna rasat rakt ner i botten. Priserna är väldigt långt under vad de var för ett par år sedan. Har sett en del gårdar ute till under halva priset av vad de kostade då. Bra läge att köpa om man inte redan sitter på en gård som skall säljas, men sitter man tex i lägenhet är det helt klart läge att fynda om man klarar de höga driftkostnaderna som dyr el och höga bensinpriser medför.

Fast för oss spelar det inte jätteroll om om vi inte får sålt vår egen gård med en gång eftersom vi kan hyra ut den i så fall, för även om det är svårt att sälja gårdar finns det gott om folk som vill hyra. Och vi har en rätt stor bekantskapskrets så vi skulle troligen kunna hyra ut till nån vi känner som vi vet är hederlig och skötsam och som betalar hyra och inte vandalisera våra byggnader.

Och eftersom i köpte för så länge sedan så kommer vi ändå få ut betydligt mer än vad vi själva gav även om det skulle vara flera hundra tusen mindre än vad granngårdarna gick för.

Driftskostnaderna på en gård är liksom inte så jättehöga, vi betalar mycket mindre i drift på själva huset än vad det kostar att hyra en lägenhet i närmaste samhället av samma storlek. Det som kostar är att betala av på lån.
 
Sv: Tankar om drömgården.

I Norduppland och i Sörmlands glesbygder är de inte dyra alls.

Priserna kommer nog också att falla i takt med att folk måste söka sig till städerna för att försörja sig.

Nu letar jag i Skåne. Men även här ser man ju priserna sjunka. Vi hade hoppats att få köpa loss ca 2,5 hektar ( eller mer) av marken som hörde till vår gård förr nyligen när granngården såldes, men det var traktens storbonde som fick köpa. ( Våra pengar var uppenbarligen inte lika mycket värda som storbondens). Så nu är chansen för evigt över att få mer mark till vår gård för han är inte intresserad av att släppa en kvadratmeter. Så det är därför som det känns som det är läge att leta annat. Dessutom har den trevligaste av alla grannarna flyttat för en tid sedan, visserligen är de nya som flyttat in snälla de med och våra allra närmaste grannar är helt fantastiska, men grannen som flyttade kändes nästan som nära släkt om ni förstår. Så det har blivit mindre och mindre anledningar till att vilja bo kvar.

Vi är inte lika beroende av ett riktigt kort pendlingsavstånd till Lund längre eftersom ingen av oss pluggar längre. Däremot vill vi inte ha typ 5-10 mil extra mot där vi bor nu att köra till Hyllie station ( sambon jobbar utomlands och ankommer och avreser via Kastrup). Så en 2-3 mil extra till Malmö är ok men norra delarna av Skåne är inte jätteintressanta.

Men det är bara att hålla ögonen öppna för rätt tillfälle kan ju komma när man minst anar det.

Vad jag vill ha är alltså nåt som kostar max ca 2,5 mille.
Boningshus på kanske 100-150 kvadrat.
Stallbyggnader som räcker till några hästar och lite mindre djur.
Ekonomibyggnad där sambon kan ha sin älskade smedja.
Och så minst 2,5 hektar mark ( helst snarare minst 3).
Inte superrenoverat nyligen, men i skick där det räcker att tapetsera och måla lite innan inflytt i boningshuset.
Helt ok med äldre standard på tex badrum och kök bara det inte är fallfärdigt.
Jag tar hellre ett välhållet 1950-tals kök än ett smäckrenoverat kök från tex 1990-talet.

Hade det funnits en lada/maskinhall på minst ca 15 x 15 meter hade det varit guld för då hade jag kunnat rida lite nätt även när det är som halast och kallast/blåsigast utomhus).

Vi bor just nu ca 50-60 meter från en stor väg med mycket trafik och byggnaderna ska inte vara närmare vägen än vad vi har nu( om vägen är lika stor och trafikerad). ( Pga av katterna, ju närmare vägen husen är ju större risk för överkörnnig).

Den gården jag var och kikade på med kraftledningen stämde rätt bra in på min önskelista förutom att där inte är nån lada och möjligen en liten aning för långt till Hyllie. Och förra året var det en gård som nästan exakt passade in i min önskelista som låg mellan Eslöv och Stehag. Så det trillar ju in lite då och då.
 
Sv: Tankar om drömgården.

Där är det dessutom bara några minuter till närmsta ridhus tror jag vet dock inte säkert om de tar in utomstående annars finns ju skönabäck ytterligare lite bort där vet jag några som rider som inte står där. Dessutom kuperat i området och mestadels smågrus vägar och mkt traktorvägar att rida på, yrade runt där för ett tag sedan när jag skulle ta en genväg och hamnade lite fel.
 
Sv: Tankar om drömgården.

Måste det vara Skåne?

( sambon jobbar utomlands och ankommer och avreser via Kastrup).

Man kan ju flyga till både Arlanda och Skavsta.
Och där så kan ni hitta betydligt mera gård för oändligt mycket mindre pengar.
Och så är arbetsmarknaden riktigt bra.

Om du får en redig gård för runt miljonen, kan det inte vara värt att röra på sig då?
 
Sv: Tankar om drömgården.

Men det är ju ingen tröst precis om man inte skulle flytta tex till Norrland.
Nu vet jag inte var du anser att gränsen mot norrland går ;) men jag vet att man kan hitta färdiga hästgårdar i Småland för betydligt mindre än den summa du önskar...
Vår gård, förvisso med inte helt färdigt stall men med 10 ha åkermark och lite skräpmark, paddock och fullt beboeligt stort hus, är värderad en bra bit under 2 miljoner. Och då bor vi ändå rätt "centralt" sett till pendlingsavstånd till jobb. Bosätter man sig mer mitt i skogen kan man få ännu mer för pengarna.
 
Sv: Tankar om drömgården.

Det trodde jag också..?
Nu har jag ju förvisso flyttat, men fram tills i somras bodde jag i Vallentuna (Arlanda/Roslagen-trakterna), och där är gårdarna inte billiga. Vallentuna ligger förvisso bara några mil från Stockholm, vilket förstås påverkar, men även snäppet längre norrut har det kostat en hacka. Fanns det ett stall - det räcker att det är användbart, behöver inte vara lyxigt eller nyrenoverat - kunde man räkna med att få betala rätt mycket mer än om stallet inte funnits. Inte alltid gårdarna/husen låg ute för så himla mycket, men de gick för desto mer i slutändan. Min mor har större delen av mitt liv kikat efter en mindre gård för runt miljonen, men inte hittat något inom den prisramen..
 
Sv: Tankar om drömgården.

Nu vet jag inte var du anser att gränsen mot norrland går ;) men jag vet att man kan hitta färdiga hästgårdar i Småland för betydligt mindre än den summa du önskar...
blev nyfiken och kikade på blocket, hittade en hästgård i södra Småland för 500.000.....
Man kan åka en hel del för de överskjutande pengarna
 
Sv: Tankar om drömgården.

Men hur tänkte du bo i Skåne utan att se vindkraftverk?

Vi bor mitt i en megapark typ, tycker de är så fiiina :love: Jag beundrar dem vare dag och rider under flera olika grupper. Vi har superlång utsikt (mil) och det är mängder åt typ 3 håll. Och vi har en kraftledning rakt över tomten :p
 
Sv: Tankar om drömgården.

Men hur tänkte du bo i Skåne utan att se vindkraftverk?
:p


Typ där jag bor nu. Finns inte ett enda vindkraftverk i sikte och planeras inga heller. Sedan kan man ju alltid bosätta sig kring Blentarp ( om man har råd) för det området har kommunalpolitikerna undantagit från deras vindkraftsplan. Ja ni kan ju gissa i vilket område i kommunen större delen av kommunalpolitikerna bor...:angel:

Jag tänker inte köpa nån gård där jag riskerar att få ett eller flera verk mycket nära gården. Så det gäller att kolla över karta över närmaste omgivningarna och markera alla områden som har hus på så stora avstånd att det går att sätta in ett vindkraftverk där emellan sig. Och undvika dom som pesten. Samt förstås kontrollera hur kommunernas vindkraftsplaner ser ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar om drömgården.

Där är det dessutom bara några minuter till närmsta ridhus tror jag vet dock inte säkert om de tar in utomstående

Tror det är samma ställe som min ponny fick kolik på när han vart utlånad och fick bli avlivad. Även om jag inte har några bad feelings mot de som har det stället så skulle jag inte vilja åka dit och använda deras ridhus. Alldeles för färska och svåra minnen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 660
Senast: kma
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp