Bukefalos 28 år!

Tankar om drömgården.

Sv: Tankar om drömgården.

KL
EJ tillåtet att erbjuda sina egna eller andras gårdar.
MVH
moderator
mysko
 
Sv: Tankar om drömgården.

KL
EJ tillåtet att erbjuda sina egna eller andras gårdar.
MVH
moderator
mysko

Jag fiskar inte heller efter reella erbjudanden utan tråden är mer ett uttryck för tankar om och kring en egen drömgård. Vissa verkar tro att jag ska köpa nåt nytt typ nu med en gång, helst igår. Så är det inte det är snarare fröet till att något måste hända snart som har börjat gro.

Vi har alltså kommit så pass långt att vi har börjat formulera lite lätt vad det är vi vill ha och lite smått titta på hemnet. Kanske köra förbi gårdar som verkar intressanta för att reka omgivningar. Vi har inte ens kommit så långt att vi kontaktat mäklare för att skärskåda något objekt närmare i sömmarna.

Så allting är väldigt luddigt ännu. Det är ju heller inte så att vi kan lägga upp 2,5-3 miljoner på bordet heller sådär rakt av. Det är kanske tur det för då hade vi ju kunnat hamna i impulsköpsfällan.

Just nu är det tankar, drömmar, planering. Många saker som ska klaffa både när det gäller boende och annat.

Som det är nu så har vi visserligen en gård som inte riktigt passar till 100 % MEN vi bor ju ändå hyfsat bra här, så vi sitter ju inte direkt i sjön. Det finns tak över huvudet och vinterhagar och utmärkta sommarbeten hyr vi ca 15 minuter med bil bort av en annan bukefalist. ( Bukevärlden är bra till mycket minsann:D).

Vår lilla vita trelängade gård ( som om den hade haft halmtak nästan hade sett ut som en av Ilon Wiklands illustrationer till bröderna Lejonhjärta) är ju egentligen rätt så gemytlig. Hade den haft ett större kök, ett större vardagsrum och två mindre rum till som kunde varit gästrum och hobbyrum ( Jag syr och jobbar med läder mycket som hobby) så hade bostadshuset varit perfekt. Och hade en större del av stallet haft godkänd takhöjd för hästar hade det varit ännu bättre. ( Nu har jag minigrisarna och lite smådjur i låga stalldelen). Ja och sen -hade tomten varit 1-2 hektar till och stora vägen legat 120 meter bort istället för ca 60 ja då hade vi aldrig övervägt en flytt ens. Hade vi haft större tomt hade vi ju kunnat bygga till det som vi ville ha i byggnadsväg, men mark kan man ju inte bygga.

Ja vi får väl se vad som händer......
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar om drömgården.

Men spelar det så stor roll om man flyger?
Det är ju inte många minuter mera i luften.

Det är väl minst dubbelt så långt att fluga till Stockholm från Holland jämförelse med till Kastrup och det tar väl 2 timmar fr Kastrup har jag för mig. Och sedan har vi ju majoriteten av våra vänner här nere i Skåne. Samt en större del av det föreningsliv vi engagerar oss i. Som inte finns på så många platser.
 
Sv: Tankar om drömgården.

Finns det inte direktflyg?

Man får ju fundera på hur många miljoner det är värt med rätt område jämfört med rätt gård.
I Bortre Uppland kan man hitta en gård för under miljonen.
2,5ha, stall och ordentligt hus.
 
Sv: Tankar om drömgården.

Men 2,5 ha är ju verkligen minimalt, får ju knappt plats några hästar där...?
 
Sv: Tankar om drömgården.

Det stället jag tänker på har nog inte lånat någon gammal ponny de har väldigt gott om egna så är nog inte samma finns gott om ställen med ridhus här i krokarna då alla bygger egna nästan.
 
Sv: Tankar om drömgården.

Vi är inte lika beroende av ett riktigt kort pendlingsavstånd till Lund längre eftersom ingen av oss pluggar längre. Däremot vill vi inte ha typ 5-10 mil extra mot där vi bor nu att köra till Hyllie station ( sambon jobbar utomlands och ankommer och avreser via Kastrup). Så en 2-3 mil extra till Malmö är ok men norra delarna av Skåne är inte jätteintressanta.

Den skånska synen på avstånd!:rofl:

Lite synd, för annars hade avfolkningsbygderna i nordöstra Skåne varit intressanta-
 
Sv: Tankar om drömgården.

OJ! Jo, det är klart, det GÅR ju :) Välplanerat & väldränerat. Men TS ville ha "hyfsat med mark", vilket iof är väldigt individuellt vad det innebär :)
 
Sv: Tankar om drömgården.

Det stället jag tänker på har nog inte lånat någon gammal ponny de har väldigt gott om egna så är nog inte samma finns gott om ställen med ridhus här i krokarna då alla bygger egna nästan.

Så jäkla gammal var han ju inte. B-ponny i sina allra bästa år- under tio. Och det var ett ställe som har ridhus och viss ridskoleverksamhet som ligger rätt nära just den gården.
 
Sv: Tankar om drömgården.

Den skånska synen på avstånd!:rofl:

Lite synd, för annars hade avfolkningsbygderna i nordöstra Skåne varit intressanta-

Visst men jag vill liksom inte behöva köra bilen i flera timmar för att kunna träffa mina närmaste släktingar och bästa vänner. Att köra långt till jobb är en sak, men ska man sen kvista iväg en sväng extra om kvällen en lika lång körning till? Näpp. Jag vill inte leva som en eremit.
 
Sv: Tankar om drömgården.

OJ! Jo, det är klart, det GÅR ju :) Välplanerat & väldränerat. Men TS ville ha "hyfsat med mark", vilket iof är väldigt individuellt vad det innebär :)

Japp och jag vill minst ha ca 3 Ha ( förutom marken där husen och trädgården är). Vilket räcker någotsånär till en 2-3 hästar.
 
Sv: Tankar om drömgården.

Hej!

Norra delen av Österlen, hyfsade priser för att vara Skåne. Kuperat landskap varierat med öppna fält och lövskog. 10-15 min med bil till pågatåg som tar en timme till Malmö och c:a 75-80 min till kastrup.
Till stranden tar det ca 10 -20 min med hästtransport. :D

Rolle
IpL
 
Sv: Tankar om drömgården.

Har helt missat att du haft någon yngre ponny på senare år, trodde det handlade om den gamla du ofta berättat om i trådar. De jag tänker på har ingen ridskoleverksamhet så då är det med säkerhet inte samma ställe, ridhusen ligger som sagt tätt här i området snart har varenda lite större gård eget ridhus.
 
Sv: Tankar om drömgården.

Fast finns det verkligen så mycket gårdar? Jag hittar ingenting i skåne och det lilla som finns innebär typ 1-2 hektar mark om ens det för 3-4 miljoner och då måste man renovera stall och/eller bostad. Det går ju inte ha flera hästar på så lite mark.
 
Sv: Tankar om drömgården.

Det finns massor av gårdar som är till salu dock ligger de flesta inte ute på annonssidorna nu vid denna tiden iom att marknaden redan är död och vid denna tiden är marknaden även när den är normal sämsta tänkbara tiden att sälja gårdar bara att annonsera ihjäl objekten att ha dem ute just nu. Vänta tills våren kommer då kommer det rassla till när alla läggs ut igen. Letar man så ring runt till mäklarna så vet de åtskilligt fler objekt än de som är officiellt ute på annonssidorna.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 085
Senast: MML
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
13
· Visningar
582
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 660
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp