Tänkte bara berätta att min valack

Sv: Tänkte bara berätta att min valack

Vet du om han pratade om förstärkningsbandet?
Jag vet så lite om just dena del i hästens ben.

Håller tummarna att pålle blir bra igen!

oktober -04 stoppade min pålle in en pinne i sitt ben i hagen. Det blev en resa akut in till djursjukhuset för spolning då vet. befarade kotsenskidan, dock var således ej fallet :bow:

När de efteråt ultraljudade senorna så syntes det att djupaböjsenans-förstärkningsband var skadat. Inte mkt men det var svullet. Blev helt friskförklarad i juni -05! Så jag har bara positiva erfarenheter om förstärkningsbandsskador

Vad trist Mimus. Lider med dig.
/molle

Intressant.
Vet du om han pratade om förstärkningsbandet?
Jag vet så lite om just dena del i hästens ben.

Jag är villigt att ge hur mycket tid som helst.

Sa han huruvida hållbart det är. Min erfarenhet är just att de härskadorna på senor kommer tillbaka.

Men visst känns det som en ljusglimt att läsa.:)
Jag tror jag åldrades 5 år i går.........

Han sa så här..anledningen till att senskador i allmänhet kommer tillbaka är att hästen har stått för stilla under läkningsprocessen vilket gör senan i fråga oelastisk vilket i sin tur gör att en ny skada på senan uppkommer. Rörlighet under konvalescensen (givetvis kontrollerad rörlighet) är väldigt viktigt. Kruxet är ju bara att det är svårt att få kontrollerad rörlighet på en häst som spricker av energi pga av att den är skadad och inte får röra sig fritt. :crazy: Han nämnde inte förstärkningsbanden i synnerhet utan pratade senor i allmänhet. Böjsenor.

Han sa så här..anledningen till att senskador i allmänhet kommer tillbaka är att hästen har stått för stilla under läkningsprocessen vilket gör senan i fråga oelastisk vilket i sin tur gör att en ny skada på senan uppkommer. Rörlighet under konvalescensen (givetvis kontrollerad rörlighet) är väldigt viktigt. Kruxet är ju bara att det är svårt att få kontrollerad rörlighet på en häst som spricker av energi pga av att den är skadad och inte får röra sig fritt. :crazy: Han nämnde inte förstärkningsbanden i synnerhet utan pratade senor i allmänhet. Böjsenor.

Ja, jag vet att böjsenor ska läka under rörelse. Gaffelbandet är det längre konvalescent på.
Min får inte röra sig alls nu på 4 veckor. Men det kan ju bero på att det var så pass många olika skador.

Alla ni som skriver.:love:

Hästen min mår rätt bra, han vverkar ha accepterat att livet ser ut så här just nu. Jag lider men jobbar på det......

Gjorde en pytteliten hagbox, direkt utanför stallet. Han har varit där sammanlagt tre timmar idag, och det har gjort honom gott. Jag vågar inte lämna honom där, men fram över så vågar jag nog det.

Idag har jag funderat ut lite planering hur jag ska lösa hans utevistelse, han är ju känslig i luftrören och behöver egentligen vara ute mera. Men jag har alla tre dörrar öppna i stallet och så får han stå på torv tills vidare.

Bakom stallet har jag tak, där är det förvaring, men det är bra sandbotten där, så jag skulle kunna sätta upp lite plankor och göra en riktig utebox på ca 4*5 kvm.
Då ser han ut över alla hagar och har koll, jag kan även göra en lite box eller en hage brevid till hans kompis.
Skulle kunna vara ett bra alternativ till boxhagen. Och så blir det ju lite variation också + att det är lugnt där bakom.

En eloge till dig som ficar och donar så till din häst! Det är inte alla som bryr sig om att spika och dona för att hästen ska få det så bra som möjligt. :love:

Så väl som du tar hand om honom och månar om hans själv kommer läkningen gå så bra det bara går!

Jag blir glad av att läsa vad ni skriver!:):love:

Det känns bra att jag har honom stallet nära mitt hus, bara en ca 400m, men det är tillräckligt långt för att inte våga lämna honom.

Sedan ligger ju det behandlingshem jag jobbar på i anslutning till mitt stall, så det är toppen att dels gå ner med barnen och underhålla honom inne då och då, han älskar barn. Och dels att jag ka ta ut honom på lunchen.
Det är tur att jag vaktar honom ute i hans lilla boxhage jag gjort, för i går blev han rädd för "ingenting" och började skaka i hela kroppen. Han vart jättesrtessad, men jag kunde fort lugna ner honom och ta in honom.

Jag märker att det är inte lika deppigt för mig att se honom ute.

Och nästa vecka så kommer jag seriöst fundera på hur jag ska göra uteboxen på baksidan. Blir det skitväder med snö, regn och blåst, har han det bättre och tryggare där, än i den lilla boxhagen med elband.

Du vet att vi tänker på dig.:love:

Jag hade absolut byggt en box på "baksidan", så han kan få skydd ordentligt, och vara ute i "ur o skur"...

ta hand om dig själv också;)

Du vet att vi tänker på dig.:love:

Jag hade absolut byggt en box på "baksidan", så han kan få skydd ordentligt, och vara ute i "ur o skur"...

ta hand om dig själv också;)

Jag känner era tankar.:love:

Jobbar hela helgen och sitter och skriver utlåtanden, lider över ett fantastiskt väder och där står han inne i stallet. Men, men det är bara att acceptera. Ska gå ut och beta honom om en stund, maken till snällar häst får man nog leta efter.:love:

Sedan så har jag gjort en "kovändning" i att ta hand om mig själv.
Det är på torsdagar som jag tidigare åkt och tränat, men nu blev den kvällen ledig, och det är på torsdagar min gamla Gospelkör övar. Dem har tjatat i 10 år sedan jag slutade, och förra veckan gick jag dit, besluten att börja igen för att släppa på trycket och skingra tankarna lite..

Det är så roligt.

Sedan har jag ju min lilla "argbigga" som stundtals går som en helt fantastisk dressyrhäst, vilka förutsättningar hon har, och som periodvis vägra lämna gårsplanen.......:devil:

Kämpa på, rätt av dig att ta upp gamla intressen så du får andra ljusstunder i din vardag!

Idag fick jag äntligen sova ut efter att ha varit uppe klockan 5 varje morgon hela veckan för att hinna priomenera hästen inna jobbet. Min har blivit en helt fantastiskt snäll häst sedan behandlingen och jag får inte ihop det. Hon borde vara vansinnig. Han din älskling fått upp humöret än?

Vad skönt att det är bra med din pålla och att hon är lugn, det ger ju bättre förutsättningar i läkprocessen. Förstår att det är jobbigt att gå upp så tidigt, men man har ju inget val ibland.

Min gosse håller också humöret uppe och är väldigt lugn i sin lilla boxhage. Han är rätt nöjd med att få stå där dem få timmarna om dagen som jag kan passa honom, men jag märker att han är trött på kvällen, för han lägger sig och sover någonstans efter 19 tiden och fram till jag kvällsfodrar.

Vet inte om det av av anstränging eller spänning.

Jag ska försöka ta mig råd och köpa honom ett BoT innetäcke. Han har ju så lätt att få spänningar i kroppen och jag ser ju hur han avlastar vf, känns ju inte så kul när jag vet att han kommer att stå så ganska lång tid framöver.

Jag ska ringa vet i morgon och fråga varför dem inte rekomenderar att man specialskor honom och bygger upp ett stöd i trakten så han får hjälp med lite avlastning.

BoT var ju en bra idé! Inte konstigt att han är har massa spänningar och är trött, tänk vilken omställning det här är i hans liv! Han förstår ju inte vad som hänt...

Igår brallade min loss när vi var ute och gick. Så då var hon precis som vanligt. :devil: Tänker skylla på det om hon inte är frisk vid återbesöket.

Märkligt att det inte rekomenderat specialskoning. Ibland tänker de inte på riktigt allt verkar det som. Jag diskuterade iof specialskoning med vet om min men han tyckte inte det var lämpigt på en sådan ung häst.

Har du en bra hovslagare själv som kan hjälpa mig med det? För hovslagare är ju många gåner guldvärda.:love: (Förutom det jäveln som gav min hovledsinflammationen då...)

Peppkramar.

Har själv en häst med senskada som numera nästan är utläkt (peppar peppar!). Visserligen mycket väntan men prognosen ser god ut och nu har vi fått börjat galoppera igen :bump:

Hoppfullt att höra om din häst!
Tack för peppkram.

Rumpnissen.
Hur har det gått för dig då? Har hon skött sig?

Jag har sakta börjat inse vidden av detta och börjat förlika mig.
Samtidigt så tycker jag att Indy repat på sig lite, han har börjat ta lite stöd på benet och häromdagen så fixade jag om lite med lilla hagboxen så han och hans kompis kan leka över staketet.

DET piggade upp honom. Han känns inte lika trött längre, och jag tyckte han började tappa massor, men jag var i väg och köpte Horse Hage till honom och tyckte det vände då. Det är inte så lätt när man inte får ge dem mat pga att dem inte rör sig. (kolikrisken)

Här är några kort från idag. Det ser lite rörigt ut med staketet, det är berg under marken + att det blåste. Men jag lämnar dem inte ensamma ute så det är ingen fara.

Indy.jpg

indy2.jpg

Också lite bus.
lek2.jpg

Vilken seger!!
lek.jpg

vilka härlig bilder, han ser inte lidande ut iaf :)
hoppas på att han blir bra!

Åh vilka söta bilder!!

Han är så fin din valack!!

Ser ut att finnas livsgnista i honom.

Vilka underbara bilder! Skönt för honom att få vara lite häst också, om än så lite. :idea: Men visst går tiden fort? Snart får han väll börja promenixa lite? PEPP! :idea:

2 veckors boxvila (ute box) har börjat ta ut sin rätt på min. Hon har börjat stå och hoppa rakt upp ner, bockar och försöker galopera så gått det går. :o Ökad grovfodergiva (uppe i 14 kg nu...) och mera sysselsättning har fått henna att hålla sig i skinnet någorlunda, men det är jobbigt att se henne. Innan har hon följt en som en hund i grimma och grimskaft, nu är det träns och kedja som gäller när vi går, och ändå dansar hon sina rundor. Bara 1 vecka kvar till återbesök.

Vad fin han är!!! :love: Riktigt jäkla snygg!
Å så söt när han och shettisen busar.

Håller tummarna för honom - fortfarande!! (såklart)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka