Tänkte bara berätta att min valack

Sv: Tänkte bara berätta att min valack

Vilka underbara bilder! Skönt för honom att få vara lite häst också, om än så lite. :idea: Men visst går tiden fort? Snart får han väll börja promenixa lite? PEPP! :idea:

2 veckors boxvila (ute box) har börjat ta ut sin rätt på min. Hon har börjat stå och hoppa rakt upp ner, bockar och försöker galopera så gått det går. :o Ökad grovfodergiva (uppe i 14 kg nu...) och mera sysselsättning har fått henna att hålla sig i skinnet någorlunda, men det är jobbigt att se henne. Innan har hon följt en som en hund i grimma och grimskaft, nu är det träns och kedja som gäller när vi går, och ändå dansar hon sina rundor. Bara 1 vecka kvar till återbesök.

När det går så långt brukar jag alltid ha över dem i normal hage istället. För det sliter så enormt mkt mer när de inte håller sig i skinnet, varken i sjukhagen eller på promenaden.
Jag åkte på ett par onödiga återbesök med min dam just för att hon blev totalt överladdad av att inte få röra sig normalt. När jag sedan följde mitt sunda förnuft mer än rekommendationerna så var det inga problem att läka ut.

Håller tummarna fortfarande för er också!

KL

Ja, det de där fina korten var igår.:love:

Idag hände det som inte fick hända.

Kolik, han har stått still nu i tre veckor, och jag har varit superpetig med att ge honom olja och små portioner.

Som att välja mellan att hängas eller skjutas. Vilket ska jag offra, benet eller magen? Å andra sidan så går det åt :devil: vilket jag än väljer, om det vill sig illa.

Som tur var så upptäckte jag det innan det blev akut kolik, så jag fick ut vet som gav kramplösande och sedan slangade med paraffin och vatten. Ringde ATG för att kolla av att jag MÅSTE få börja röra på honom oavsett skadan.
Så idag så går jag med honom 15 min var tredje timme. Blir han sämre så är det Ultuna eller Strömsholm. Men allt släppte efter behandlingen.
Jag får börja gå med honom framöver 10 min 2-3 ggr dagligen.

Jag hoppas att det hjälper.

Hur ska jag kunna sova?:(

*kl*
På mimus egen begäran så flyttas nu tråden till hästvård.

/B_A_L, moderator på dressyr

Gud vad jag lider med dig!! Har koliken släppt?

Min häst (vet ej om du kommer ihåg att jag skrev tidigare i tråden?) Ultraljudades ua. och var jättefräsch, men på träningen i helgen vart hon halt igen på samma ben. Behöver jag säga att jag oroar mig sjuk? Ska in på Torsdag igen, är super rädd för vad de ska hitta och nästan lika rädd att de inte ska hitta nått...:crazy:

Har du förresten prövat att ge din linfrö?

Jag har tänkt på dig och undrat hur det gått.

Ja, koliken släppte redan efter vet slangat honom, och jag forsätter nu att ge honom småhöportioner varannan timme + tar ut och gå ca 10 min. Han låter bra i magen. Men jag är fruktansvärt orolig.

Jag ger mina hästar linfrökaka dagligen. Svårt att veta vad som orsakat kolikanfallet, men iom att jag inte har honom på halm nu, så petar han ju i sig lite torv, och det har oroat mig. Han har iofs ett hönät med halm i att pilla med, och så hänger jag in lite kvistar.

Håller tummarna för dig på torsdag. Jag tycker du ska röntga och kolla griffelbenet i så många olika vinklar du kan. Det kan var jättelurga vissa sprickor och frakturer. Dessutom är dem inte alltid halta.

Usch vad jobbigt med koliken. Förstår din frustration. Skönt att du får röra på honom i alla fall, jag tror säkert benet håller för det! Men hur ordnar du med att gå med honom var 3:dje timma? Jobbar du inte? Låter strängt, men vad gör man inte. :love:

Saigon:
Tro mig, jag har övervägt det. Men så länge hon håller sig så "lugn" som hon gör nu så är det att föredra. Hon var nämligen som frisk en riktig marodör i hagen, har aldrig sett en häst busa och springa så mycket som denna. Helt oprovocerat, för att det är roligt. Nya små sår varje vecka i hagen, gått ner i spagat osv. Hon är väll en sådan häst som en del människor inte ens låter gå ut. ;) Skulel det bli så att hon får behandlas om får jag ta ställning till det då tillsammans med vet.

Oj denna tråd har jag helt missat, beklagar verkligen inte kul med senskador särskilt inte på de äldre jag håller alla tummar att det läker som det skall.
Reagerade på en sak på bilderna, får han verkligen vara utan stöd (linda eller stödskydd?) vet när min gamling hade en ordentlig senskada som ung så fick han inte gå en meter utan rejält stöd.

En sak jag tycker du skall kia närmre på /läsa mer om är magneter, har ju själv upplevt mkt positiv respons på både pållarna och mig själv vad gäller muskulära saker, men en sak som gång på gång framhävs med magneterna bland de som sysslar med det är förmågan att snabba på läkningen av senskador, gaffelband och dylikt, så det kan ju vara värt att kolla har som sagt inte någon egen erfarenhet av den användningen men det är tydligen det magneterna är mest kända för.

Vad gäller magen så hade jag om jag var du gått över till vanliga kokta linfrö istället för linfrökakan, slemmiga och gosiga så har de större förmåga att smörja tarmarna. Vetekli tycker jag också har bra effekt när hästarna står stilla upplever att de blir mindre gasiga i magen av vetekli, gaser är ju någoot de ofta har lite jobbigt att göra sig av med utan hjälp av rörelse.

Ja, jag håller med om linfrö, jag ska köpa det idag.

Ang att lindabenen så verkar det var "förlegat" gällande senskador.

Jag har honom lindad nu när jag går med honom i alla fall.

Jag har funderat mycket på laser, magneter och BoT.

Men just nu har jag BoT på nästan hela dygnet. Det är så svårt att veta vad som är bäst.

Nä, usch säg inte så! Är det lika dålig prognos på det som det låter?

Vad gäller linfrökakan (är väl samma som pellets typ?) Så gav vi våra hästar det men när min "kolikhäst" hamnade på kliniken tyckte man där att det var mkt mer effektivt att köpa hela linfrön som man skållar. De kan tydligen inte säga säkert att kakan/pelletsen bilder tillräckligt mkt slem i magen då det redan är så urpressat och under mkt hög värme. dessutom läste jag i en tidning (dock för människor) att när linfröet blivit krossat/pressat behåller det sin "godhet" endast i några få timmar - i kylskåp! Kan iallafall varmt rekommendera att skålla linfrön även om det är lite omständigare!

Tack för stödet föresten!!

Åh, mimus! Jag har missat denna tråden helt. Håller alla tummar för dig och din fina häst och skickar många styrketankar och hopp om en lycklig utgång!

Han ser så fin ut på bilderna! mvh/T_B :)

(Men jag som är lite rädd av mig blir lite orolig att han kan fastna i staketet - lösa trådar kan linda sig runt benen... )

Tack för att du tycker han ser fin ut.

Det är ingen fara med tråden för hans del. Den sitter högt upp och han har bara en tråd på två sidor och en övre + snedtråd på de andra sidorna. Anledningen att det ser svajjigt ut är att det är berg under och man får inte ner stolp på där.
Däremot är det lite rörigt på den sidan shettisen går, för han lkryper under, men där är det el. Och som jag skrev.

Jag sitter och vaktar när dem är där.

När han för hoppningsvis kan stå i utebox, så ska jag bygga en med trästaket under tak på baksidan av stallet. Där kommer jag våga lämna om jag får godkännande av vet.

Här. Det kommer att vara säkrare.
PICT0127.jpg

Åh, mimus! Jag har missat denna tråden helt. Håller alla tummar för dig och din fina häst och skickar många styrketankar och hopp om en lycklig utgång!

millus, tråden har tidigare varit på dressyrgnägg.

Tack för dina tummar, du anar inte hur värdefulla dem är.:love:

Nej, det är inte alls så farligt som det låter, men det kan vara svårt att upptäcka. Min blev ju akut halt för 3 år sedan, åkte in och röntgade + ul och de hittade inget. Jag fortsatte rida enl vet s inrådan 3 dagar senare när han var ohalt, men efter 2 månader fick han ett litet överben som ömmade. Då åkte jag till kliniken igen och röntagde. Den vet hittade en utläkt fraktur på griffelbenet, och hittade även frakturen på de gamla plåtarna som den första vet missat.
Griffelben har som jag uppfattat det allt oftast en god prognos. Jag hade gärna sett att det var ett sådant vi drabbats av, i stället för senorna...

Lider med dig, vet hur oerhört jobbigt och tärande det är att ha sin bästa vän sjuk.

När mitt sto fick ett allvarligt fånganfall med såväl hovbensrotation och hovbenssänkning blev hon ordinerad mycket lång boxvila:crazy: Det kändes naturligtvis jättejobbigt förutom all oro och ovisshet.

För att få tiden att gå snabbare försökte jag hela tiden bestämma vad jag skulle göra med min häst nästkommande dag. Ha en plan. Göra upp små mål hela tiden. Och så vips hade det gått en vecka och ännu en...veckorna blev till månader.

Jag var också allvarligt oroad för kolikrisken:crazy:, min häst gick ju på "Butta" vilket inte är snällt mot magen heller. Konstigt nog klarade hon sig från det. Kanske för att hon fick Protexin. Ett litet tips.

Skickar en massa styrkekramar!

*KL*

Nej men vad fasen! :(

Håller alla tummar för att allt löser sig!

Klia lite mule från skåneland :love:

Tur i oturen att du har bra förutsättningar. Blir ju en toppen-utebox! OCH tur att det inte är sommar=bromsar och annat otyg.....

- Vad märkligt med gaffelbenet som du skrev om! TUR att det gick bra.

Såg att du tänkte köpa nytt täcke... Kan berätta att jag spenderat en del kronor på BoT och det verkar vara till hjälp för min kille... passade på att köpa sulor till matten också, och jäklar vad sköna de är! Jag får nog börja tro på produkterna, jag som alltid är skeptisk till såna där nya påfund att klå fattiga hästägare på pengar...... :smirk:/:cool:

KL

uppdatering om någon vill veta.

Konvalecensen har gått bra hittills. Han är lugn och skötsam och lätthanterlig. Koliken har inte kommit tillbaka.

Åb idag var lite positivt.
Han är ohalt i skritt, markera lite i trav. Oöm vid palpering.
På ul kunde jag nu vara lite mera aktiv och hänga med iom att jag inte stod och grinade som förra gången.

Vet var optimistisk och sa att vi har skött oss mkt bra, pållen och jag.
Skadan på ytliga böjsenan var så gott som läkt.
Man kan nu se än tydligare på förstärkningsbandet att det nästan är helt av på ett ställe, men det HAR börjat återbildas fibrer.
Förstärkningsbandet är mera skadat än gaffelbandet.
Gafflebandet har en trasig struktur som också visar tecken på att fibrerna påbörjat läkning.
Var av en av dessa skador är allvarlig, med två strukturer så pass skadade så är det värre och man kan inte sia om framtiden alls...

Rehab schemat ser nu ut så att han har fortsatt boxvila, vet tyckte att iden med uteboxen under tak var ypperligt bra. Dessutom är det sandbotten där som är drenerat.
Han får under inga omständigheter halka, så blir det mjukt eller lerigt så får han inte gå ut i sin lilla uteboxhage han har nu.
Han får heller inte skutta eller hoppa omkring eller slå sig mot benet för återfalls risken är stor.

Däremot ska han börja ledas för hand 30 min/dag, gärna uppdelat på två ggr. Viktigt är att jag inte smyger runt med honom och tar ministeg, utan han ska gå ordentligt så senorna får gymnastisera och att inte ärrvävnaden läker fast på något sätt.

Detta är schemat fram till januari, då ska vi tillbaka för vet vill göra en ny bedömning om man kan öka på skritttiden.

Vad roligt!! Grattis!:banana:

Du ser, det är NU du ska börja gå för att hålla ärrvävnaden mjuk, när det börjat bildas nytt. (Har för mej att du undrade över det tidigare)

Härligt att höra! Och visst har tiden gått snabbt??
Jätte gott att höra att läkningen sker som den ska, en eloge till dig och din grabb. :bow:

Jag TRAVADE min idag. Vilken härlig känsla. :love: har varit orolig hela veckan jag skrittat då jag har tyckt att hon gått emot, men idag svävade vi. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka