Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Nu är det varmt!!! Jag tycker det är jätteskönt, OM man inte måste göra en massa. Ligga på stranden under en parasoll är helt ok:)

Idag har jag städat, ok eftersom vi har tempererat inomhus, handlat, ok, svalt i matbutiken, och hästarna har fått komma in och äta och vila. Svalt i stallet. Sen ska jag och en väninna rida en sväng, och det lär bli varmt, men de ska bara gå en lugn runda, så vi kommer mest att "åka häst", så de får röra på sig lite:) Stora svarta gick en tvåtimmarsrunda med dottern igår, så han kan behöva mjuka upp lite idag:)

Inte så farligt med insekter, hästarna har flugtäcken och luvor på sig och verkar klara sig bra.

Sen blir det grillning hos grannen:d
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Go kväll i stugorna!
Sitter med ett glas rött och kikar på OS-invigningen som så många andra runt om i världen. Skål på er :D

Annars så har dagen varit ett enda jagande efter en ny munkorg till Ina som haft sönder den hon haft och det var inte det lättaste. Gg i Borlänge hade.............men inte hennes storlek, Nylanders ridsport hade nån sort som var allt annat än reducerande. Ringde Gg i Smedjebacken och jo dom hade så det blev till att fara vidare dit och hämta hem en...............som var för liten. GAHHHHHHH :mad: Har åkt mer än 15 mil för denna munkorg och det slutade med att jag beställde en på nätet från Bö**es så nu håller jag tummarna för att den passar när den kommer.

I morse var Winnie svullen runt ögonen trots att hon har en yvig lockig pannlugg så hon fick en flughuva och den tyckte hon var helt okej. Ska åka och byta munkorgen i morron mot en huva till Ina, hon är oxå utsatt för flugor och då har hon ändå en pannlugg som når ända ner till mulen :eek:

Båda kusarna har valt att stå inne i ligghallen hela dagarna pga av en total invasion av broms och andra skitinsekter som kom med solen och värmen så i natt får dom gå ute i stora hagen och beta, annars går dom i bantningshage om nätterna.

Nä nu ska jag kika vidare på invigningen.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Någon invigning blev det inte för mig. Bad, gräsklippning och bakning stod på mitt schema igår och idag blir det kalas:)

Ja här är det också massvis av insekter:crazy: men hästarna klarar det ok, vår nya familjemedlem har flugtäcke och flughuva då hon är känsligast, mot framför allt broms. Är det någon vet något medel som verkligen hjälper mot broms?
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Många tycker att UltraShield hjälper, men jag vet inte jag ... Här är det bara stallvistelse som hjälper för dem som är mest känsliga, verkar det som. Hemskt med dessa blinnknaggar, som de kallas här, de förstör verkligen en stor del av sommaren!

Hjälpte en väninna med insittning av hennes treåring i går- jag stod på marken och hon satt. Det har gått så bra med allt ända fram till igår. Hängt från båda håll, stått i stigbygeln från båda håll, gått varv på varv med henne hängande och stående, och han har inte brytt sig alls.... Så plötsligt, när hon hade rest överlivet (det hade vi också övat ett antal gånger) och tagit några steg blev han rädd. Kastade sig bakåt, tappade balansen och gick omkull .... hon ramlade förstås baklänges av honom och slog höften och ena sidan av käken rejält. Jag lyckades hålla kvar honom, vet inte om det var därför han inte hamnade över henne som jag var rädd för, men han fick repet mellan frambenen och stod och darrade medan hon satt och kved på marken.

Usch, vad rädd jag blev! Det slutade väl, hon kom på benen, omtumlad och mör, och satt upp en gång till. Den här gången stod vi stilla dock ...
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Usch då, tur att det gick bra!

Red en härlig runda igår vid 17-tiden tillsammans med en väninna. Trodde det skulle vara varmt, och det var det, men skönt varmt:) insekterna höll sig hyfsat lugna. Idag blir det nog en runda till paddocken och träna lite på min sits. Det blir iaf bättre...
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Oj så långt bort vi har kommit :(
Fick ju hämta hem oss från andra sidan....
Har inte något nytt att säga!
Ligger i soffan och försöker få ork att ta mig till affären och ta ut pengar till bäste hovis.

Fast jag måste ju berätta att jag var hos Tajger förra veckan och hälsade på :D Fick en massa god mat och dryck som fixades av hennes duktiga make :laugh:
Vi han även med en sväng i skogen på dom fina pållarna!
Nästa dag kom även Karin på besök och kul att träffa en tant till :love:
Så tack snälla Tajger för eran gästfrihet.

Nu har jag inget val mer utan måste rulla ur soffan och ta tag i dagen :o

Ha det gott alla tanter och gubbar!
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

cornelia, jag bara undrar, hasten ar ju endast 3 ar och ar det en arab vet du likaval som jag att "huvet" inte ar redo for situps. hastens huvud alltsa..lol..
jag har alltid kort in dem som 2 1/2 aringar och sen har de fatt ga med sackar pa ryggen och sadel fram till de ar 4, visst, sta bredvid pa pall och ligga over och sant, men det verkar som de inte klarar att ha ngt "hogre" an de sjalva. Sen helt plotsligt nar de ar 4 sa slar det runt och de far lite vett mellan oronen.. Madeira som ar ett ar forsenad pga fol, ar hur enkel som helst att jobba med nu. Vi kan till och med ge oss ut i skogen (en liten bit) och hon ar hur bra som helst.. aven da vi sag en alg 50 meter langre fram.. jag vande da det var kossa med kalv... i alla fall, det ar en fraga och inte kritik. dock ar ju araber i allmanhet "senare" av sig an andra raser och kan dock vanta.. det ar som de sjalva vet att de inte ar redo..

nyheter pa torpet.. ja red i paddock i morse och forstas var det kletigt.. far nog ta och grava ur och lagga grus och sand.. men madeira gjorde bra fran sig och lyssnade.. hade trans med bett och sen repgrimma med tyglar, fungerade toppen.. hon svarade ocksa pa benhjalper och svangde sa fint.. lite svart med att ta alla 3 stegen i backningen men hon kom pa vad jag ville hon skulle gora.. sen var det presenning. tog ett steg, ett till och sen rakt over.. det finns hopp om den hasten..
var ner till betet igar och halsade pa pojkarna. valdemar ser jattefin ut i kroppen, ingen grasmage och slim och snart. mirri ar lite rund men bada har jobbat pa musklerna. dock hade valdemar svullna ogon sa fick skjolja med salinesolution och sen ge terramycine (ogonmedicine). satte pa ett flyveil pa honom och forhoppningsvis blir han battre.. de blir sprutade med US forstas, mn hade glomt "swat". det ar en flugmedel i kram form som man kan satta runt ogon och sant. De skall fa komma hem i mitten/slutet av manaden och sa blir det traning.. Mirri blir korhast och valdemar om han mar bra far skutta i skogen med madeira.. och Tulda.. hon kommer hem 11 augusti.. om jag nu kunde fa lite solsken och varme sa vore det toppen.. behover inget mer vata.. hastar kommer att vara pa diet fram till hosilage tidenborjar.. urk, jag ser $$ springa ur bank konto.. Tack och lov har jag fri span i vinter, raspan och det gar ju.. blanda med halmpellets,om det finns nagra sa fryser inte badden..
nu ar det dags att mocka igen.. tank att det aldrig tar slut det dar....
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hur går det med på och av nu för tiden? Eller upp och ner om man så vill :-) You know what I mean.... Eller använder du lyftkran?

Just nu funkar det bra för mig både upp och ner (med pall båda vägarna förstås) - fast fortfarande kan jag bli sittande en stund för att samla mig när jag sitter av (det är just avsittningen som är/varit (?) mitt hjärnspöke) så min noja kan mycket väl komma tillbaka igen. MEN. Jag förtjänar i alla fall ett par bananer!
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Lite snabbt svar bara, sen ska vi inte diskutera specifikt araber härinne mer;), hästen i fråga är inte min, jag bara hjälper till med "handräckning" eller vad man ska säga.
Min egen fyraåriga hingst hanteras just så som du beskriver och är snart redo, tror jag!:banana:
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hur går det med på och av nu för tiden? Eller upp och ner om man så vill :-) You know what I mean.... Eller använder du lyftkran?

Just nu funkar det bra för mig både upp och ner (med pall båda vägarna förstås) - fast fortfarande kan jag bli sittande en stund för att samla mig när jag sitter av (det är just avsittningen som är/varit (?) mitt hjärnspöke) så min noja kan mycket väl komma tillbaka igen. MEN. Jag förtjänar i alla fall ett par bananer!

Ibland ska man bara hålla käften! Idag låste sig höften igen när jag skulle sitta av - fast nu kände jag att det var på väg så det blev iaf ingen revbensknäck denna gång! Lyftkran? JA TACK! :crazy:
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

KL*

Nu var det ett tag sen igen :o

I alla fall så är ridningen i full gång och det går super! Har i stort sett ridit 5-6 ggr i veckan de veckor jag har barnvakt, och inga tveksamheter eller vändningar alls.
Vi har utökat stigen i skogen och t o m kommit vilse :)

Från idag :

33202619.jpg


Och en från skogen :

33202640.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Vad fina ni är:)
Usch vad otäckt att komma vilse, jag är en riktig fegis när det gäller att rida ut, mest för att jag är så dålig på att hitta:o
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Haha , fast vi var egentligen inte vilse så att vi inte hittade hem, utan mer att vi inte hittade tillbaka till stigen som ledde ut från skogen bara. I värsta fall hade vi fått rida tillbaka till där vi red in men det är brant och jag föredrar den vägen i uppförslut men inte i nerför. :)

Annars föredrar jag att rida i skogen, man slipper folk, bilar och värsta bromsen. Hästarna har fullt upp att kolla marken så de stressar inte i onödan. Hittills har vi inte sett en enda älg och det gör inget heller :)
Gäller att passa på innan jakten börjar för då vågar man inte vara där längre
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Kl

Först tar vi det roliga! Systerdottern fick sin andra flicka i tisdag så nu har lilla stallhjälpen blivit storasyster. Bara lillan växer till sig lite ska hon också " tränas " till stallsflicka:lol. Den äldre, 2 år i nov, är nästan alltid med och matar och sätter ut och in hästarna. Så rider hon shettisen, som är riktigt på alerten nu efter att ha blivit skodd och repat sig från skadan.

På lördag och sen den 8.9 ska shettisen vara på ponnyridning.

Fodermärren som betäcktes i fjol var ju tom så hon betäcktes igen , med samma hingst , på nytt. I går var hon på UL och var tom, igen. Så nu är hon hos hingsten på nytt. Håll alla tummar och tår nu så det lyckas!
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hej Carre, det var bara roligt att träffas! Hoppas det blir fler gånger:)
Moholmarabs, kul att det går bra med Madeira. Hoppas du får en ny kompis i nya gula som kommer:)
Lobell, hon är så fin din dam!
Ponnytant Var rädd om dig!
Grattis gammoster! Bra att du lär upp lite nya hästtjejer!

Här har det inte blivit så mycket hästande de senaste dagarna, har varit bortrest. Fast stora svarat var med på hoppträning med dottern, det gick bra:) Lilla brun skrotar mest, snart dags att kolla upp honom igen, tycker inte han blir riktigt bra:(

Sista helgen på semestern, har lite jobbångest. Och mellandottern har gett sig iväg på tågluff, alltid lite oroligt. Jaja, håller tummarna att hon och kompisen får en bra och rolig semester:)

Rid lugnt!
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Neh hua när jakten börjar... :cool:

Ja det har sina fördelar att rida i skogen, skönt och lugnt men jag är lite av en fegis så håller mig bara till kända stråk:D
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Rider du western eller gillar du bara utrustningen?:)
Mycket fina bilder, vad fin man din pålle har.
Våran stora dam har väldigt lite av man och har dessutom kliat av sig när hon haft täcke på sig:( men hon är såklart vackrast ändå:love:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
41 397
Senast: lytesout95
·
Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 503
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
919
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 758
Senast: FreSus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp