Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Tömkörde Ffenix igår. Han var duktig men inte jag.

Tömkörning är mitt dilemma. För mycket att hålla reda på tror jag. Långa tömmar som man inte ska sno in varken sig själv eller hästen i, en lång tung pisk som jag alltid tappar eller råkar vifta till med vid fel tillfälle, svårt att få ett lagom tryck på bettet- alla rörelser blir så stora via de där långa tömmarna ju!

Vid ett tillfälle viftade Ffenix bort en broms och viftade samtidigt in ena tömmen under svansen, ända uppe vid svansroten. LÄSKIGT!:eek: sa han och knep in svansen under magen, snurrade tre varv så han stod med tömmarna runt sig som ett nystan- och så stod han bara helt stilla och lät mig trassla upp honom! Rätt tacksam över att åtminstone den ene av oss två har läget hyggligt under kontroll....

Jodå, han är mycket tömkörd, av mig och av kunnigt folk. Och nu har jag begärt hjälp av en av de kunniga, som ska ge mig ett par lektioner i detta förfarande. Jag tycker nämligen att tömkörning är ett ypperligt sätt att arbeta hästen på, gillar olika varianter av arbete från marken.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Cornelia - har du jobbat med lång tygel? Väldigt smidigt och inte en massa utrustning att hålla reda på. Bara att byta ut tygeln och börja :-)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jag googlade på lång tygel och fick en massa intressant info, så i em ska jag ta upp Ffenix till paddocken iförd grimma och långa tyglar, och så ska vi om vi kan ta oss runt fyrkantsspåret. Blev inspirerad, tack för tipset!

Igår ägnade vi oss åt att avdramatisera shabrak och sadel eftersom han har haft en stark tendens att spänna sig och tycka det är otäckt när man sadlar. Eller lägger på täcke, det gillar han inte heller.

Så jag stod och strök med shabraket över honom, båda sidor, slängde upp det på ryggen, drog det hit och dit tills han stod avslappnad och tyckte "det var väl inget!"
Sen tog vi med det upp till paddocken och använde det till att gå på. Först jag och sen han. Haha, riktigt kul att se hur han nästan stampade på det, "här har du, ditt otäcka tygstycke!!"
Efter det kunde jag dänga det där shabraket på honom utan att han rörde en muskel.

Han är till salu, men hur sjutton jag ska kunna släppa ifrån mig en sådan mysig häst vet jag inte ....
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

tant ponny, av och pa gar inte bra. jag ar fortfarande livradd, mest vid pa av kommer jag alltid.. och yep lyftkran skulle nog behovas hahaha, mne jag har gatt ner 5 kg till sa det ar hopp om mig med..

det ar val det har att vara ensam som ar mest jobbigt, maud granne har kommit over emellan, och stannat tills jag ar pa hasten och sen akt.. och som sagt av ar bara att glida, kor utan stigbyglar sa.. nya hasttjejen kommer val att hjalpa en hel del tror jag.. vi far se hur det gar med tulda. hon ar ju van att sta still och sant.. aterkommer med lyftkran rapport vid senare tillfalle..
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Vi har fått sommarbesök i stallet:) En av dotterns tävlingskompisar från ponnytiden passar sin fd tävlingsponny åt nya ägaren (Var det rörigt? ) och bor här, hästen alltså, i 14 dagar. Idag red vi ut tillsammans, fick en härlig runda när regnet gav med sig:) Ponnyn är 19 år, men i finfin form, och vi fick några härliga galopper i backarna:)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Det går lugnt och försiktigt framåt med Ffenix. jag långtyglar var och varannan dag, och vi hänger och klänger från båda hållen.

Nu har vi kommit så långt att Linda sitter på honom medan jag står bredvid, håller och guidar så gott jag kan.

625553_453393981358837_1196558958_n.jpg


551110_453394201358815_1654443008_n.jpg


293276_453395484692020_2086734662_n.jpg
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jag är en kärring på 49 år som köpte mig en ny häst i mitten på juni.
Kunde inte vara utan häst längre.
Det är en irländsk import , en valack på 14 år , som är triangelmärkt.
Men det är inget som han har problem med eller har haft problem med sen han blev T-märkt,utan han fungerar som en helt vanlig ridhäst.
Jag rider ju nästan bara i skogen med honom ändå men han går L:A i dressyr och samma i hoppning om jag inte minns helt fel,så jag är ju nästan tvungen att träna emellanåt med honom i paddocken och han är jätteduktig.
Försöker att sätta in ett kort så att ni får se hur han ser ut.
Jag har varit medlem här i flera år men har nog inte gjort allt för många inlägg utan har mest bara läst vad ni har skrivit.Och ni som har lagt ut kort på era hästar,ni har väldigt fina hästar.
Ha en riktigt bra dag i dag och en ännu bättre kväll.
Måste nog lägga upp några kort på någon sida här på nätet först för jag kan tydligen inte ta dom direkt från min dator.
Men jag ska försöka så gott jag kan.:love:
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Det ser ut att vara en pigg herre med mycket go! Jättefin är han, och ni är ett fint ekipage!
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jättefin häst! Där har du att jobba med - det syns att han är inställd på att försöka hitta rätt i signalsystemet och gärna vill "göra rätt". Misstänker att ni får lägga mycket tid på att jobba ihop er om han inte ska bli frustrerad för att han inte riktigt förstår. Vår pålle är just sådan. Fast..... jag ser ju bara denna film. Hoppas du blir stammis så att vi får följa er. :-)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hej och välkommen till en väldigt trevlig tråd! Snygg häst du har, men lite att jobba med:) Och visst stod pallen där i mitten:)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hej Tokami! Får hälsa välkommen från en urgammal och tidigare urloggad hästtant som nu har ett återfall och har för avsikt att hänga lite på Buke. :-)
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hejsan, och välkomna alla nya!!

Nu var det längesedan jag skrev, och har varit häst lös ett tag. Har ju min lilla ponny prinsessa på foder och i början av Juli åkte hon hem för att ev säljas. Sen kom jag och ägaren överens om att hon kunde få gå kvar där på bete så blev jag lite häst ledig. I helgen startade hennes dotter LD (dubbelnolla, men ej placerad) och LC (1 vägran) jag var där och tittade och tog med henne hem igen, det blir ingen försäljning än så jag har kvar henne.
Hon är IMP Irland, precis som min förra var, de är väldigt lika i sättet och temperamentet. Som en hund från marken och så fort man kommer upp på ryggen blir de super taggade.
 
Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Tack Cornelia,det värmde.
Ja han är lite att jobba med men det känns väldigt roligt för det går framåt varje gång jag rider,han är helt suverän på att lära sig.
Så nu är han mycket lugnare när jag rider(som oftast i alla fall),
men han hade lite kul igår när vi skulle fatta galopp för då gjorde han några kraftiga bakutsprång men sen lugnade han sig och kunde fortsätta jobba.
Och självklart är det en pall ni ser.
Hur skulle jag annars ta mig upp på en häst på 163 i mankhöjd när jag själv är 160 kort och stel,jag har kronisk ledgångsreumatism,så kroppen är inte alls med ibland,och sist men inte minst,varför skulle jag kämpa med att komma upp utan pall när jag har uppnått kärringåldern.
Pallen är ju det bästa av allt,näst efter hästen då är klart.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
41 395
Senast: lytesout95
·
Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 503
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
919
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 758
Senast: FreSus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp