Bukefalos 28 år!

TAP - Temporary Attitude Persuader.

Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Problemet är att du inte ens har en aning om vad det går ut på. Du ser en häst som jagas runt samtidigt tycker du longering och löslongering är helt okej trots att det har ännu mindre syfte.
På samma sätt står det vem som vill fritt att visa mig ett schysst exempel på TAP. Jag tror inte att det heller kommer att ske.
Det kan vara för att det är ren tortyr för hästen, den metoden är så fel som det kan bli, anävnder man skarpa bett till att dra ner hästen fysiskt, det finns ingenting bra med den metoden och den kan heller inte bli smärtfri för hästen oavsett.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Jag tror att detta handlar om samma sätt att lägga omkull hästar som var uppe i en tidigare tråd? Då svarade jag i alla fall som följer: (orkar inte skriva om allt detta, kräver för mycket tankeförmåga för stunden)


"Jag kan ju inte veta säkert, men vad det ser ut som att händer när han tvingar omkull hästen är att han triggar frysmekanismen. Hästar liksom de flesta andra däggdjur och vi människor har tre sätt att reagera på fara: Slåss, fly eller frysa. Att "frysa" innebär att stänga av och "spela död". Den här reaktionen triggas när bytesdjuret ligger omkull, slaget av rovdjuret, och varken kan fly eller slåss längre.

En funktion av frysmekanismen sägs vara att det ger bytesdjuret en till chans att överleva. Om rovdjuret inte dödar bytesdjuret direkt eller börjar äta direkt, händer det att rovdjuret drar iväg bytet till ett säkrare ställe att äta på eller till sina väntande ungar. Då händer det också att rovdjuret lämnar bytet en kort stund för att hämta ungarna. Då har bytesdjuret en chans att "vakna till" och springa iväg.

En annan funktion sägs vara att bytesdjuret inte känner smärtan och skräcken lika starkt eller inte alls, alltså en sorts kroppens egen smärtlindring och flykt från det oundvikliga. Det är detta som händer även oss människor när vi utsätts för övergrepp som vi inte kan komma undan ifrån. Många har beskrivit hur de upplevt detta t.ex. när de utsatts för sexuella övergrepp - de har "försvunnit" från kroppen, sett sig själva utifrån, inte känt smärtan. Detta kallas att dissociera.

Så här långt är det alltså hälsosamt och adaptivt att gå in i frystillståndet. Det finns dessutom biologiskt inbyggt i oss och djuren hur vi ska komma ur detta frystillståndet: vi ska springa, skaka - ja, fly och göra oss av med den energi som frystes inne. Dessa reaktioner har man sett även hos björnar som bedövats, märkts och sedan släppts fria. Om man inte får en chans att gå igenom de här energifrigörande faserna efteråt, blir man som en levande död, kvar i traumat, avtrubbad eller hyperkänslig på grund av traumatiseringen.

Detta menar en del var vad som hände de hästar som förr "tämjdes" genom att bindas fast i en påle tills de utmattade föll ihop och knäcktes. Eller för all del, som Henry Blake beskrev, hur han satte sig på huvudet på en häst som gått omkull och satt där tills den var foglig igen. De tvingas in i frystillståndet och får aldrig komma ur det igen.

Dessa hästar upplevs sen som snälla och fogliga.

Jag skulle kunna dra vad som händer fysiologiskt och i hjärnan, men det är för sent, jag måste läsa på lite i såna fall. Min främsta källa är "Waking the Tiger - Healing Trauma" av biologen Peter A. Levine, samt "The Tao of Equus" av Linda Kohanov (som mest beskriver Levines arbete)."
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Nej jag håller inte med. Att manipulera en häst till ett bra samarbete går knappast. och jag ger hästen ett val, alltid! Jag vägleder hästen, visar vad jag vill. ibland tar hästen nått initiativ, då kan jag haka på, nu rider vi den här slingan tex, lr oj vad intressant att undersöka den här stenhögen.. osv. min häst gillar iaf sånt, det går inte att tvinga honom då blir han sur och inte alls lika medgörlig. Däremot får han inte göra vad som helst och det vet han. Han får prova och jag säger till och sen inget mer, ingen är perfekt, vare sig häst lr människa. Men det är om man begränsar sin häst som den tappar gnistan om man är rädd för att det ska hända massa sker, innan de ens hänt, ja då har man ju skapat sig ett problem istället. Bättre att fokusera på det man ska göra och ta tag i problemen när de dyker upp istället. då får man hästar som kommer när man ropar i hagen och ser belåtna ut när man släpper in dem igen (utom då jag inte gjort så mkt, då tittar han läääänge efter mig och ser ut att fundera varför jag inte var här längre tid, han vill göra saker, använda huvudet).
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Nej jag håller inte med. Att manipulera en häst till ett bra samarbete går knappast. och jag ger hästen ett val, alltid! Jag vägleder hästen, visar vad jag vill. ibland tar hästen nått initiativ, då kan jag haka på, nu rider vi den här slingan tex, lr oj vad intressant att undersöka den här stenhögen.. osv. min häst gillar iaf sånt, det går inte att tvinga honom då blir han sur och inte alls lika medgörlig.
Så du menar att om du låter hästen välja och hästen väljer att inte lämna stallplanen eller väljer att inte gå in i manege/paddock eller väljer att mitt under uteritten gå hem, då låter du hästen göra det och går hem till stallet istället? Om du köper en ny häst och hästen testar dig och vägrar lämna stallplan eller vad som helst, låter du då hästen få som den vill från början? Även om man kör tekniken att vänta ut hästen som jag föredrar, så är det inte särskillt snällt egentligen för den har bara ett val att välja och det är att förr eller senare samarbeta. Och hästar vill ju gärna samarbeta, dom bara testar oftast om det är värt att bråka eller om det är värt att samarbeta och följa.

Min häst går heller inte att bli arg på och tvinga för då kastar han helt enkelt av mig, däremot så är han lätt att lura, lätt att få på andra tankar, fast ibland måste jag säga till honom när han går över gränsen för annars blir han farlig. Han behöver någon som är konsekvent så han vet vad han ska göra, då är han som lugnast och presterar som bäst.
Däremot får han inte göra vad som helst och det vet han. Han får prova och jag säger till och sen inget mer, ingen är perfekt, vare sig häst lr människa.
Med andra ord så har hästen inte så mycket val, den testar och sen ger upp när man visar att den ska göra något annat. Med andra ord den ger upp och gör det du vill för att den har lärt sig att du har sista ordet. Det är så jag och min häst har det också, han får gärna ta initiativ och prova saker men vill jag och måste jag gå någon annan väg så gör han som jag vill. En lydig häst helt enkelt.
Bättre att fokusera på det man ska göra och ta tag i problemen när de dyker upp istället. då får man hästar som kommer när man ropar i hagen och ser belåtna ut när man släpper in dem igen (utom då jag inte gjort så mkt, då tittar han läääänge efter mig och ser ut att fundera varför jag inte var här längre tid, han vill göra saker, använda huvudet).
Det är för att dom har lärt sig att tycka om arbete, min häst måste arbetas och tänka mycket för att få utlopp för sin kreativitet, annars så river han både hage och stall. Enda som kan få honom att trivas i hage utan arbete är om det är en stor flock och stor stor varierad hage, då är inte arbetet lika viktigt även ifall han fortfarande tycker det är kul att komma ut. Men det är ju ett inlärt beteende det också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

haha, nej riktigt så mkt får han inte bestämma, då skulle vi ju inte komma nånstans ;). Ja man vill väll ha en lydig (lr vad man nu kallar det) häst, men helst för att den vill det, inte för att den måste, förstår du hur jag menar?

I början av sommaren förstörde han ena sidan av ligghallen när jag var bortrest några veckor, så då mådde han inte speciellt bra. men det märkliga är att så fort jag dök upp igen så sken han upp, jag kunde faktiskt knappt fatta att han varit så bråkig medans jag var iväg, men jag hörde ju när de andra berättade och såg sen själv ligghallen.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

haha, nej riktigt så mkt får han inte bestämma, då skulle vi ju inte komma nånstans ;). Ja man vill väll ha en lydig (lr vad man nu kallar det) häst, men helst för att den vill det, inte för att den måste, förstår du hur jag menar?
Jag förstår precis.
I början av sommaren förstörde han ena sidan av ligghallen när jag var bortrest några veckor, så då mådde han inte speciellt bra. men det märkliga är att så fort jag dök upp igen så sken han upp, jag kunde faktiskt knappt fatta att han varit så bråkig medans jag var iväg, men jag hörde ju när de andra berättade och såg sen själv ligghallen.
Låter lite som min häst, är det någon som gör nåt i stall eller hage så är det han, sånna hästar kräver ju lite mera än andra. Jag hoppas ju nu på lösdriftet att han ska vara mera tillfreds och inte hitta på allt för mycket konstigt.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Det kan vara för att det är ren tortyr för hästen, den metoden är så fel som det kan bli, anävnder man skarpa bett till att dra ner hästen fysiskt, det finns ingenting bra med den metoden och den kan heller inte bli smärtfri för hästen oavsett.

Men nog tror jag att det finns människor som skulle säga att du säger så därför att du är okunnig och inte förstår vad metoden går ut på.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Men nog tror jag att det finns människor som skulle säga att du säger så därför att du är okunnig och inte förstår vad metoden går ut på.

Nej jag håller inte med där. Den metoden är omöjlig att göra på ett smärtfritt okränkande sätt för hästens del.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Nej jag håller inte med där. Den metoden är omöjlig att göra på ett smärtfritt okränkande sätt för hästens del.

Så därför skulle ingen, som förespråkar metoden, kunna säga att du är okunnig?

Men du är däremot så kunnig att du kan säga att jag är okunnig därför att jag inte gillat de exempel på join up som jag har sett här på buke? Trots att du inte vet vilka exempel jag tänker på, ens?
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Så därför skulle ingen, som förespråkar metoden, kunna säga att du är okunnig?
Klart att dom som hävdar att metoden fungerar säger att jag är okunnig, dom vill väl försvara sig. Men metoden och bara namnet på metoden visar ju hur otroligt sjukt det är.
Men du är däremot så kunnig att du kan säga att jag är okunnig därför att jag inte gillat de exempel på join up som jag har sett här på buke? Trots att du inte vet vilka exempel jag tänker på, ens?
Jag har väl heller inte gillat alla join up videor som visats. Långt ifrån att jag gillar allt jag ser, men grundprincipen i metoden är bra. Den bygger ändå på hästarnas mer eller mindre naturliga instinkter.

Du vet ju inte ens vad join up innebär eller vad den går ut på, du påstår tillomed att hästar aldrig jagar undan varandra eller kör bort varandra osv. Jag uttalar mig sällan om metoder jag inte förstår men sånna här metoder som TAP som enbart går ut på att få hästen att ge upp genom att dra ner den med skarpa bett, det finns ingenting som är bra med det på något sätt.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Problemet är att du inte ens har en aning om vad det går ut på. Du ser en häst som jagas runt samtidigt tycker du longering och löslongering är helt okej trots att det har ännu mindre syfte.

Fast syftet med longering är ju inte att hästen ska ge sig. Det är ju inte så att den får springa i lina tills den ger med sig. Och det är ju en jätteskillnad - ungefär som skillnaden mellan att jag själv springer en kilometer för tränings skull, eller om jag har nån som tvingar mig att springa tills jag ber om förlåtelse och säger att allt är mitt fel.

De round-ups jag har sett har varit fruktansvärt tuffa psykiskt för hästen, och otroligt fokus på att hästen ska "ge sig". Normal träning handlar inte alls om att hästen ska ge sig - när jag rider vill jag inte alls att hästen ska ge sig, jag vill att hästen ska behålla sin vilja och tycka det vi gör är kul.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Intressant läsning det där måste jag säga. Låter väldigt "logiskt" det du skriver tycker jag.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Och det är ju en jätteskillnad - ungefär som skillnaden mellan att jag själv springer en kilometer för tränings skull, eller om jag har nån som tvingar mig att springa tills jag ber om förlåtelse och säger att allt är mitt fel.
Förstår verkligen hästen skillnaden mellan beteende och beteende? Förstår hästen skillnaden på att den "körs iväg" pga att den är respektlös jämfört med longering när man faktiskt kör runt hästen som redan oftast har respekt och agerar rätt gentemot männskan och där dessutom inte männskan lyssnar när hästen visar att den vill komma tillbaka utan fortsätter att tränas av männskan som bara fortsätter att driva på den?
De round-ups jag har sett har varit fruktansvärt tuffa psykiskt för hästen, och otroligt fokus på att hästen ska "ge sig". Normal träning handlar inte alls om att hästen ska ge sig - när jag rider vill jag inte alls att hästen ska ge sig, jag vill att hästen ska behålla sin vilja och tycka det vi gör är kul.

Join up innebär väldigt enkelt att är hästen respektlös vill man inte ha hästen där, man driver iväg den, precis som vanliga flockar gör mot medlemmar, såfort hästen visar tecken på att vilja komma tillbaka så bjuder man in den. Kan ta ett par varv max, inte alls brutalt. Inte det jag sett irl alls. Däremot när folk inte förstår hästens signaler och fortsätter driva på, det är då det blir orättvist mot den.

Det har ingenting med träning att göra för övrigt, det är någonting man gör en gång och sen räcker det. Det är ingen träning. Jämföra det med ridning förstår jag verkligen inte hur man kan göra.

Att tro join up är en träning man gör är fel. Det handlar om respekt och förtroende, hästen måste respektera männskan precis som männskan måste respektera hästen.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Förstår verkligen hästen skillnaden mellan beteende och beteende? Förstår hästen skillnaden på att den "körs iväg" pga att den är respektlös jämfört med longering när man faktiskt kör runt hästen som redan oftast har respekt och agerar rätt gentemot männskan och där dessutom inte männskan lyssnar när hästen visar att den vill komma tillbaka utan fortsätter att tränas av männskan som bara fortsätter att driva på den?.

Ja, därför att i longering så gör ju hästen rätt när den springer i linan, och får beröm. Man visar hur den ska göra, och berömmer när den gör rätt. Det är inget straff för hästen att bli longerad, det är en uppgift att lösa som den får beröm för när den gör rätt. Det är helt enkelt en övning man lär hästen, precis som man lär den att stå still när man sitter upp eller att lyfta hoven när man ber den.

Men när man gör en join up så är ju det enda sättet för hästen att göra rätt att visa underkastelse. Den får ju inte beröm för att den springer runt, utan den tvingas springa tills dess att den visar underkastelse. Join up är en dominanshandling, där det beteende man vill få fram är just underkastelsen, inte att den ska lära sig att springa i cirklar.

De join ups jag har sett så har man inte alls nöjt sig med att driva iväg hästen när den är respektlös, utan tvingat den att hålla sig i rörelse tills dess att visar underkastelse. Om hästen t ex väljer att gå iväg och ställa sig att vila i ett hörn är det inte ok, utan då driver man på hästen så att den tvingas springa igen. Om det bara handlade om att visa hästen att man inte vill umgås med den när den är kaxig skulle det ju räcka att bara säga till den att då får du inte vara med mig, och lämna den fri att stå och filosofera nån annanstans istället.

De som jag har sett göra join ups har gjort det en gång, för att sätta respekt i en häst som de uppfattar som dominant, och tvinga den att ge sig och underkasta sig. Det ser inte trevligt ut alls att tvinga hästen att springa tills den ger sig.
 
Senast ändrad:
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Det är helt enkelt en övning man lär hästen, precis som man lär den att stå still när man sitter upp eller att lyfta hoven när man ber den.
Dominans där med, du ger ju knappast upp när hästen inte gör som du vill utan fortsätter tills den formar sig efter vad du vill. Ska den springa för att du känner att du vill träna så ska den.
Join up är en dominanshandling, där det beteende man vill få fram är just underkastelsen, inte att den ska lära sig att springa i cirklar.
Som sagt, är inte all hantering av hästar dominant?

Om hästen t ex väljer att gå iväg och ställa sig att vila i ett hörn är det inte ok, utan då driver man på hästen så att den tvingas springa igen. Om det bara handlade om att visa hästen att man inte vill umgås med den när den är kaxig skulle det ju räcka att bara säga till den att då får du inte vara med mig, och lämna den fri att stå och filosofera nån annanstans istället.
Och gör hästen samma sak i longering låter du den stå där? Knappast, då driver du den vidare tills den gör som du vill. Ger inte hästen upp tex i ridningen också när du driver fram den, när hästen tycker någonting är jobbigt och man pressar hästen etc, när den helst inte vill komma in från hagen, varenda gång hästen gör någonting som den egentligen inte vill så ger den ju upp på ett sätt. Vill den inte stå still på stallgången osv, vill den ha maten först säger ofta folk att då får den minsann sist, är inte det att vänta på att hästen ger upp sin vilja då?

Samma kroppsspråk och allt i både longering och join up och hästen blir förvirrad. I join up får hästen beröm när den kommer fram till att det är bättre att samarbeta och komma överens. Och lämnar du hästen så lär ju inte sig hästen heller att beteendet inte är acceptabelt. Hästar vill samarbeta och man måste bara ge dom en chans att komma på det själva. Hellre att dom kommer fram till det själva än att man tvingar sig på dom fysiskt med utrustning osv.

Jag slår vad om att om du longerar din häst utan inspänning att hästen sänker huvud osv, vinklar in örat, visar med andra ord att den "ger sig" som du vill kalla det. Lyssnar du på det då eller fortsätter du att träna den för att du tycker att den ska springa runt runt även om hästen visar det på första varvet? Tror knappast det.

Hästen springer runt när du longerar pga att du driver på hästen och hästen försöker springa därifrån men kommer ingenstans pga linan vilket gör att den springer runt. Hur snällt och ickeförvirrande är det?

Jag gillar inte longering, det sliter både fysiskt och psykiskt. Sen såklart lär man hästen att den ska göra det och hästen blir lite avtrubbad och accepterar din träningsmetod.
De som jag har sett göra join ups har gjort det en gång, för att sätta respekt i en häst som de uppfattar som dominant, och tvinga den att ge sig och underkasta sig. Det ser inte trevligt ut alls att tvinga hästen att springa tills den ger sig.
Om man ser det som underkastelse eller inte är väl upp till var och en men samarbete är ett måste när man umgås med hästar. Hästar i flock kör också iväg andra hästar som inte visar någon respekt, dom får välja att antingen vara utanför och ensamma eller komma tillbaka till flocken och uppföra sig. Och eftersom hästen faktiskt är ett flockdjur och vill vara med dröjer det inte länge innan hästen accepterar.

Att man använder en corall är ju för att det ska gå fortare att nå fram, annars kan man väl om man vill stå i en stor hage också, fungerar likadant där men då får man nog räkna med att det tar ett tag. Precis som det kan ta för en häst att accepteras av en ny flock.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Du vet ju inte ens vad join up innebär eller vad den går ut på, du påstår tillomed att hästar aldrig jagar undan varandra eller kör bort varandra osv.

Nej, jag påstår att de inte fortsätter att jaga varandra runtrunt på det vis som sker i de filmklipp med join ups som visats här. Därutöver tror jag inte att du vet särskilt mycket om vad jag kan om hästar eller inte.

Men det är ju intressant att försvar av TAP måste vara just försvar, medan försvar av join up är rationellt, kunnigt och upplyst.

Vi är helt överens i vår bedömning av TAP.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Nej, jag påstår att de inte fortsätter att jaga varandra runtrunt på det vis som sker i de filmklipp med join ups som visats här. Därutöver tror jag inte att du vet särskilt mycket om vad jag kan om hästar eller inte.
Dom jagar undan hästen dom inte vill ha i flocken, Hästarna nöjer sig med att jaga undan dom ganska så långt och hålla dom utanför flocken ett tag. Nej jag vet inte vad du kan om hästar men om du aldrig sett hästar jaga undan respektlösa individer, det tror jag inte på eller så har du aldrig haft någon flock.

Och igen nej, jag gillar inte när join up utförs på fel sätt, likadant som att jag inte gillar dressyr utföras på fel sätt eller något annat utföras på fel sätt.
Men det är ju intressant att försvar av TAP måste vara just försvar, medan försvar av join up är rationellt, kunnigt och upplyst.
Det är skillnad med TAP metoden för den går inte att göra smärtfri, den går ut på att orsaka hästen smärta.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Jag håller med om att allt vi gör med hästarna är för att vi vill. Man kan försöka rättfärdiga det hur mycket man vill. Men vi mer eller mindre tvingar hästar till diverse märkliga saker. Sen kan man göra det på mer eller mindre otrevliga sätt. Och hästarna kan komma att gilla det vi gör med dem.

Men mest hade de förmodligen gillat att få gå själva med en jätteflock.

Att tro att vi inte dominerar är att lura sig själv. Sen kan man göra det på ett sätt som hästen uppfattar som trevligt eller otrevligt. Men bestämma över hästen måste vi om vi inte vill utsätta oss eller hästen för fara i de onaturliga miljöer och aktiviteter vi sysslar med.

/Tua, som dels rider dressyr och har häst på box. Hästarna lider inte. Men visst dominerar jag genom mina handlingar ibland. Annars hade hästen ställt mig i en låda och bett mig bära dem, ställt mig i en gräsruta och sen tagit in mig, gå när de kände för det etc.
Nu står jag där och rengör såret som gör ont fastän de ber mig sluta etc. Jag dominerar och bestämmer. Men jag gör det för deras eget bästa för det mesta. Det jag gör för min skull: rida och ens ha dem. Det gör jag så de lider så lite som möjligt och förhoppningsvis har kul tom. Men jag är fortf den som bestämmer. Även om vi leker och skojar mycket. Och jag försöker ta hänsyn till deras känslor och lyssna till dem. Men jag bestämmer=dominerar.

Dominans är inte fult. Att förnedra, vara inkonsekvent, otydlig etc däremot är det. Man kan bestämma utan att vara hemsk. Precis som de flesta föräldrar gör med sina barn. Man låter dem tro att de själva bestämmer, uppmuntrar etc för det mesta. Men är det riktigt, riktigt farligt får man förklara att det här är fel. På ett sätt barnet förstår.
Precis samma med djur. Man får förklara så de förstår. Men det man förklarar är ju i stort sett alltid varför de ska göra som JAG eg vill. Om jag än lyckas lura dem att de vill samma sak för det mesta.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

När jag tränar en häst så försöker jag ju motivera den, säga att "Var med mig, för jag gör kul grejor som du kan hänga med på! Vi kommer ha kul tillsammans!". Det är något annat än att säga "Var med mig, för annars kommer jag tvinga dig att trava och galoppera tills du kommer till mig och gör som jag säger."

Är hästen respektlös så brukar det räcka långt att vara noga i det lilla, markera var gränserna går och att hästen får backa undan. Inte att utsätta den för obehag tills den ger upp och kommer till mig. Försöker den bitas eller sparkas så säger jag åt den att backa, och när den gör det är jag nöjd. Den behöver inte komma krypande efter mig dessutom.
 
Sv: TAP - Temporary Attitude Persuader.

Precis som med repgrimma, skarpa bett etc så ska joinup användas med klokhet av de som kan läsa djuren och som vet att inte missbruka det.

Är det så att en tjej som gör sitt bästa med sin häst inte får in den från hagen och jagar och jagar och grinar och grinar så kan jag tycka att om man lär henne styra var hästen går genom kroppsspråk så är det ett trevligare alternativ för samtliga.

Sen använder jag inte mig av joinup kanske. Utan mer av att lära tjej och häst kommunicera. Så tjejen också lär sig bjuda in hästen genom sitt kroppsspråk. Många som har det problemet är för "på" åt fel håll på hästen och driver iväg dem oomedvetet. Då kan liknande övningar vara bra. För att veta vad som driver och vad som kallar till..

För om man gullar med rösten lite men kroppen skriker "bort" så går många hästar bort trots rösten. För för dem är rösten sekundär och kroppsspråket primärt.

Så tror jag rätt många jobbar. Att nya då kanske råkar driva för kraftigt är ju samma som att nybörjare skänklar lite för kraftigt etc.
Jag skulle inte lära mig rida själv. Inte heller använda mig av såna här övningar. Men det verkar vara mer ok att laborera med sån träning själv än lära sig rida på egen hand i Sverige. Trots att hästarna nog blir lika upprörda av båda saker om det fortgår eller de är känsliga individer.
 

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 362
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp