Bukefalos 28 år!

Tappar all bjudning på tävling! =(

Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Vi tänkte han skulle vänja sej om vi testade med att tävla oftare och oftare, men tyvärr blev han segare och segare i stället så vi då ner hela tävlings- och träningsköret på bana och ridhus :(
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

skulle gissa på att både du och hästen spänner er. Detta hände alltid mig och min ponny vid början av vår tävlingsstart tilsammans dock kunde man inte har spö på henne. men samma sak där nästan galet pigg och glad på framridning mjuk och fin men väl inne på banan låste det sig.

försök att gasa upp din häst lite så att du får upp framåtbjudningen lite mer. traggla inte för mycket utan håll dig till enkla lösgörande uppgifter.:laugh:
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

KL

Puttar upp en tråd då jag *äntligen!* lärt mig i praktiken hur jag ska göra när hästen segnar på banan. Släpp för fa.. inte tygeln :P

Ponnyn som jag tävlat började segna av på tävling i våras och har gradvis blivit lite värre efterhand. I helgen var det två dagars (6-års championat) och första dagen så var hon helt "haallåå...?". Dag 2 höll jag bättre fast vid min taktik, släpp inte tygeln!

Istället för att göra som jag brukar (lätta lite i sätet och i handen och driva) så tänkte jag istället håll kvar(!) och rid in bakbenen! Istället för framåt ska jag rida IN bakbenen alltså. Mycket bättre resultat av drivningen = )

Det blev inte fantastiskt (varken ritten eller framåtbjudningen) är är iaf lite stolt att jag TILL SLUT fattat i praktiken! Hoppas att detta kanske ger hopp eller så åt någon mer! = )

pricken1.jpg
X D
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

KL

Det enda raka är att lägga bort spöet helt o hållet. När du rider hemma och den inte svarar fram direkt ska den ha några rejäla kickar med skänkeln. Jätteviktigt att man lättar helt med handen och berömmer när den far iväg i galopp. Svarar den inte tillräckligt snabbt kan man även snärta till med tygeln.

Är man tillräckligt konsekvent med det här arbetet kommer man snart vara kvitt beroendet av spöet och det är förbaskat skönt.

Har själv en häst som tappade nästan all energi när jag la bort spöet så jag valde att ta bort det helt och istället lära hästen att gå fram för skänkeln och inget annat. Rider med små, korta kulsporrar hemma och sätter sen på sporrar med trissor på när det är tävling för lite extra skärpa.
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

*KL*

smiter in från körning, då jag har samma problem med min ponny. Han "dör" inne på dressyrbanan. Ofta känns han super när vi kör fram, jag brukar försöka ha ungefär samma upplägg som när jag kör hemma. Och när vi kommer in på banan så är det handbromsen i under hela programmet. Petar jag till med pisken gör han ett halvhjärtat "hoppsastep".

På eftermiddagen när det är dags för maraton eller precision taggar han till och ger järnet.

Jag ska väl tillägga att jag blir rätt nervös inför tävling (och speciellt inför dressyr numer eftersom hela programmet går i slow motion)

Är det bara och kämpa på och hoppas att tävlingsnerverna ger med sig, för jag antar att det är det som är problemet, eller har ni några andra tips?
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Tack, kändes precis som du skrev detta till mig! :D

Min pålle har också "dött" inne på banan, varit tokspänd och tittig. Han har inte varit ute så mkt än och det har så smått blivit bättre, de två sista tävlingarna har han i alla fall inte varit tittig, dock går han inte ett steg framåt av sig själv..

Omedvetet har det blivit så att jag varit rädd att bromsa honom fram, så jag har fått dålig kontakt istället med glappande tyglar och hästen för lång/låg i formen. Jag ska verkligen tänka på detta du skrev till nästa gång - håll kvar! och driv in bakbenen!
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Bra att det hjälpte någon!

Tänkte även på att varje gång hon inte svarade framåt så går hon emot hjälperna - på samma sätt som när hästen stretar mot innertygeln! (hon går emot din innerskänkel och trampar ju inte in med inre bak). I dom lägena släpper man ju inte, drar hästen i inner så släpper man ju inte allt och gasar istället, så varför göra det i detta läget? : P Samma lösning, krama på inner, stadig kontakt på ytter(!) (även ytterskänkel behöver finnas på plats) och få igenom skänkelns inverkan (forma runt inner). Då driver man ju IN bakbenen (hästen mjuknar i sidan). Fånga upp på ytter och få att mjukna i inner - eftergiven häst. Framåtbjudning kommer med lösgjordhet :idea:
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Jamän, exakt! :idea:

Problemet med min är att han - förutom att han inte går framåt - gärna krullar ihop sig och jag tappar kontakten, men varför ska jag släppa tyglarna för det liksom.. Lösningen är ju detsamma - jag måste hålla kvar och driva honom in i handen. :)
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Delvis KL

När man har en häst som dör inne på banan så ligger den viktigast pusselbiten i att klura ut VAD det är som gör att de dör.

I vissa fall beror det på att ryttaren är för passiv. I vissa fall på att ryttaren är för nervös och rider väldigt annorlunda mot vad de gör hemma (ofta hårt/spännt, oförlåtande/hetsigt).

I vissa fall beror det dock på att hästen är nervös eller tycker tävlingsmomentet (ensam inne på banan) är j-vligt tråkigt. En del är sluga och har lärt sig att det går att komma undan.

Beror det på att hästen är blockerad pga nervositet så är det viktigt att bryta den onda cirkeln för hästen. Det blir då tex inte en bättre upplevelse för hästen att ryttaren bankar på med skänklar och rider allmänt "hårt" inne på banan. Utan tvärtom behöver man fokusera på att göra ritten inne på banan till något som hästen upplever som trevligt/roligt. Viktigt är det då också att ryttaren är helt avspänd och inte det minsta nervös så att hästen kan ta stöd i ryttaren och känna att ryttaren har koll på läget. Dvs tänka lite unghästridning även om det är en äldre häst.

Om problemen däremot inte beror på att hästen är blockerad så gäller det för ryttaren att ändra sin ridning. Att tex "gasa upp" hästen precis innan man går in (med snabba växlingar av rörelser och tempo/gångart) kan räcka en lång bit in i programmet om problemet bara består i dålig bjudning. Består problemet i att hästen har lärt sig att komma undan, ja, då gäller det att bli en aktiv ryttare som vågar fortsätta ställa krav på hästen inne på banan.

Så det finns tyvärr ingen universallösning som fungerar på alla hästar (som vanligt) utan den viktigaste biten för att komma tillrätta med problemet är att analysera mkt noga vad problemet egentligen består i.
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Håller med om allt du skriver..

Vad gäller min häst så vet jag att det beror på att han är spänd, han är fortfarande orutinerad på det här med tävling. Han har ju liksom blivit "blockerad" o det känns som det inte har spelat någon roll om jag släppt en bomb på honom så skulle han fortfarande inte ha reagerat. Jag har också hittills fokuserat på att ge honom en positiv upplevelse, pratat och klappat och inte haft några andra krav än att vi ska ta oss runt programmet. Men de sista två tävlingarna har han varit mkt bättre, har inte varit sådär tittig och stannat som han gjort tidigare, även om jag känner att han fortfarande är lite spänd. Så nu tänker jag att det faktiskt är dags att jag vågar prova på att "rida" lite mer. Vet ju med mig att jag släppt honom lite mkt framtill för att undvika att JAG också är där och bromsar. Men såklart vara lyhörd på hur han reagerar och fortfarande ha fokus på att ge honom en trevlig upplevelse. För det ska ju vara kul att tävla!
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Detta låter precis som jag och min häst..
Min häst är också 6 år gammal, 174cm, har gått några MSV B, men orkar inte riktigt hela programmet. Tappar framåtbjudning och bärighet ett tecken på att styrkan fattas för att han ska orka ett MSV B program i rätt form och samling helt. Jag tror att det gäller att ha god tid på sig, att skritta fram en bra stund och mjuka upp hästen innan man travar och galopperar. Att man känner att man kan öka på och att hästen verkligen svarar framåt, men också kunna samla ihop. Att man försöker tänka bort alla andra och bara fokusera på sig själv och sin häst. Försöka rida så likt som man gör hemma, inte stressa upp sig för att man är på tävling. Och din häst är bara 6 år, den behöver tid på sig, bara ut och tävla och ge den miljöträning så tror jag det bara släpper en dag.
Mitt släppte verkligen i helgen iallafall när jag vann LA:3n på 69%! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
M
Utrustning jag har precis inskaffat ett bettlöst träns, ett bitless bridle till fullblodet eftersom han har fått stora sår i munnen. rider...
Svar
6
· Visningar
1 942
Senast: Digbil
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 517
Senast: Seabaz
·
P
Hästvård Kan nån hjälpa mig att se saken ur ett annat perspektiv. Eller tänka utanför ramen. Har ett 18-årigt halvblodssto och vi har ett...
Svar
5
· Visningar
1 252
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp