Bukefalos 28 år!

Tappar all bjudning på tävling! =(

Gavi

Trådstartare
Jag har en 6-åring som brukar gå mycket fint på träning, men på tävling försvinner all framåtbjudning och jag får lägga all min kraft på att han inte ska stanna mitt i ritten. Formen blir ofta också för låg. Jag brukar var helt slut efter en ritt, trots bra kondis. Mycket frustrerande! Problemet uppstår främst efter att man lagt spöet ifrån sig på framridningen. Är det någon som har/haft samma problem och har tips på någon lösning? Är det ren olydnad eller kan en del av problemet ligga hos ryttaren? Tacksam för tips från ryttare med erfarenhet av hästutbildning!
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Jag har haft liknande problem själv tidigare.

Oftast berodde det på en kombination av inte tillräcklig styrka ännu hos hästen och att jag p.g.a tävlingsnerver ibland blev lite för passiv och långsam i min ridning. Även en tendens från hästens sida att tänka "hehe, nu har hon lagt ifrån sig den där pinnen och nu kommer hon snart inte våga/kunna göra något".
Mitt tips är att öva, öva och öva. Öva upp styrkan hos hästen, öva på att hos dig själv fortsätta rida aktivt trots att man kommer in på en bana och öva på att rida hemma utan spö ibland.

Din häst är ännu inte så gammal, så det låter mest troligt att styrkan inte räcker till. Ett program är lååångt för en yngre häst utan riktig rutin och med mycket som händer runtomkring.
Hur länge brukar du rida fram? Och vilka klasser är det du tävlar? På en yngre och orutinerad häst så kan det ibland räcka med att man rider fram så länge som det tar för hästen att värma upp och att första "sitta ner" i traven kommer när du väntar på startsignal.
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Tror inte detta är helt ovanligt.. Har själv precis börjat tävla min orutinerade häst och han är likadan, lite laddad med de andra hästarna på framridningen för att sedan bara dö inne på banan. Min är dock väldigt spänd och det är därför det blir så mkt handbroms i. Jag räknar dock kallt med att det ska gå över med lite fler tävlingar.. :p Har inga krav på honom att prestera utan försöker bara att ge honom en positiv upplevelse när vi är ute så att han så småningom ska inse att detta är riktigt kul!
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Hur rider du fram till tävling? Klarar du att rida precis som hemma, eller gör du något annorlunda? Är hästen verkligen lösgjord när du har värmt färdigt?
Det är oerhört lätt att man bli lockad till att ha för bråttom att få hästen att gå "bra" (dvs uppvisningsmässigt) och glömmer att lösgöra nog. De flesta hästar blir ju dessutom lite extra spända på bortaplan, och då gäller det att man klarar av att ta igenom lösgjordheten ännu mer effektivt och få hästen på hjälperna.

Detsamma gäller inne på banan. Hästar lär sig oerhört fort att så fort man har passerat A kan de göra litet som de vill, eftersom de flesta av oss ryttare inte kan/vill/vågar ta igenom saker och ting i programmet. Men man kanske får offra några poäng här och där och korrigera hästen, för att kunna få bättre ridning och resultat på sikt.

En häst som är lösgjord går fram.
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Jag har med min förra häst tävlat höga klasser och aldrig varit med om detta problemet. Men detta är en stor (172 cm) häst som är ganska sent tagen så han behöver helt klart mer styrka och kondition. Jag tränar varierat och rider ofta ut i skog och mark och galopperar.

På tävling rider jag fram ca 25 min till första klassen och 15 min till andra, varav mycket i skritt. Tävlar LC/LB bara, det blev ca 10 tävlingar i fjol och hittills 4 i år. "Problemet" har funnits hela tiden. Jag tror som ni skriver att det delvis har att göra med att man inte har spöet längre. Blir liknande tendens hemma utan spö, men INTE ALLS så mycket som på tävling, där det känns som totalt motorstopp! Har försökt korrigera med skänklarna (sporrarna) inne på tävlingsbanan, men det hjälper inte, där inne tappar han helt respekten för skänkeln. Han verkar han inte alls spänd utan är lugnet själv både hemma och ute.
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Hur reagerar han om du rider utan spö hemma? Det kan ju vara bra att träna tävling hemma. Rid fram, lägg undan spöet och rid program eller delar av program. Och passa då på att ta igenom om han tjurar emot och inte vill gå fram. Jag tycker det är bättre att säga till en gång lite tydligare, och få en häst som svarar snabbt än att sitta och tjata om saker.
Att han dessutom är lite stor gör ju att han kan vara lite valpig och att det kommer fram på tävling mer än på träning. Han är väl som en tonårskille och då är det ju inte lätt med koncentration jämt:D
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

KL

Att hästen "dör på banan" beror så gott som alltid på ryttaren (som pga nervositet vid tävlingsmoment ändrar sin ridning genom att exempelvis spänna sig).

Ingen häst kan planera att "nu gick startsignalen och då börjar jag bromsa".
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Tävlade min systers ponny ett par gånger, hon gjorde samma sak, men det var en gammal räv som lärt sig vad hon kunde komma undan med ;)

Iaf så gick första tävlingen katastrof och jag fick rida på rätt ordentligt och banka till med sporrarna ibland, inte så uppskattat av domaren, fick 53% och en 4a på ryttarens inverkan :o

Nästa tävling fick vi 68% och vann :D

Men förstår om det kan vara svårare att korrigera en häst på över 170 än en på under 140...

Ett tips är att lägga och ta spöt ofta när du rider hemma och på framridningen, så att han inte vet säkert om du har det eller inte. Överlag tycker jag det låter som att hästen inte har tillräcklig respekt för skänkeln, eller helt enkelt inte fått lära sig den på rätt sätt.

Lycka till!
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Jag tror samma som Gabby, han har inte respekt för skänkeln o jag hade provat att byta sporrar. T ex ett par trissor som han får lära sig att gå fram för o inget spö överhuvudtaget. Är ju ganska kass att använda en sak som man sen inte får ha på tävling.
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Känner så väl igen mig i din beskrivning:) Har liknande problem med min häst som 8 år...:) Själva programmet o rörelserna är inte problemet utan det är att handbromsen slår i så fort vi närmar oss de vita staketen....:/

I mitt fall handlar det om att jag blir alldeles för passiv i ridningen o för försiktig på tävlingsbanan....när jag blir nervös blir jag passiv i ridningen vilket resulterar i att handbromsen slår i....:) Min tränare försöker intala mig att se tävlingen som dagens träning, och att offra ett par starter för att korrigera hästen....
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Som många beskrivit är det ett vanligt "fel" att ryttaren blir för passiv inne på banan. Hästen kommer så småningom utnyttja detta och sätta in det som en olat, jag sitter på en sådan häst :grin:

Han är kanonfin på framridningen, men dör i collectingring och totaldör inne på banan och svårast är galoppfattningarna, främst från skritt :( På god bättringsväg! Det är bättre att offra ett par starter för "fulridning" som förgående skrev och få hästen uppmärksam även inne på banan och förhoppningsvis bryta en ev olat. Om hästen inte går fram eller lyssnar, säg till den en gång tillräckligt för att få hästens uppmärksamhet, strunta i om det är synligt. Det är bättre att få hästen framme och uppmärksam inne på banan än att smyga runt banan med krampande ben. I längden tror jag allafall att det är bättre.
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Håller med flera här, rid utan spö helt hemma och rid med ett par sporrar med trissor istället och lär den att det är skänkeln den ska lyssna på, den är inte lydig nog där. Har själv haft det problemet och har kvar det fortfarande, börjar dock bli bättre... jag rider alltid alltid med spö hemma och aldrig aldrig med sporrar. Gissa vad som händer på tävling? Jo, den myglar lite mer lite i taget tills det kommer ett pet med spöet... >< för spöet är 'högst' och inte skänkeln. JAG måste träna på att det ska vara tvärtom! (så att hästen vet det med).

Sedan så brukar det krävas rätt mycket rutin och en inställning, som flera säger, att det gör inget om det råkar se fult ut inne på banan.. Bättre att det blir fult ett par sekunder (1 eller 2 punkter) med en 'ponnybank' och rädda flera sekunder (och punkter) framöver. Det ska inte vara uppvisning för utomstående utan träning för er båda. Du rider ju dessutom storhäst, så du kan tävla med trissor med.

Ännu ett tips som du kan tänka på även hemma är att när hästen inte svarar fram så får du inte länga ut, inte lätta i rumpan, inte länga ut tygeln, då blir den lång och ännu svårare att få fram. Våga hålla kvar och våga sitta kvar.

Rid programridning, både för dig själv och riktiga, så att du får träna i att rida just utan att kunna korrigera genom att ändra vägarna, utan att du blir skicklig på att utnyttja dom tillfällen som programmet ger (ex, hörnen!) bli bättre på halvhalt, bättre på att rida igenom böjningen, lära sig att man inte kan sluta rida bara för att det är givna linjer.

Träna mera tävling med andra ord! = )
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Håller inte alls med dom flesta här! Var nyligen och gjorde första starten på en av mina unghästar och fick precis känslan som TS beskriver. Märktes direkt på framridningen att han liksom "inte var där". Då har man ju iallafall fortfarande spöt, vilket gör att problemet inte blev lika påtagligt som inne på banan. Hästen är mkt lyhörd för skänkeln annars och kan också problemfritt ridas utan spö. Själv har jag tävlat mkt och har inga problem med passiv ridning o.d på banan. Om problemet hos TS var som det var för mig så spelade det ingen roll om man kickade med skänkeln utav bara...för det blev INGEN som helst reaktion!!!! Känslan var att hästen skulle tvärstanna OAVSETT vad man gjorde. Kände mig helt maktlös.
Imitt fall var det dessutom så att denna dagen blåste det såpass mkt att vid ett stackars ekipages ritt så blåste delar av staketet in på banan...
Min häst brukar vara rejält fjantig vid blåst, men han gick som i trance utan att reagera på ngt. Har precis som ngn annan skrev räknat med att detta kommer att försvinna när hästen får lite mer rutin från tävlingsplatser, men det låter ju lite oroväckande att Ts har startat en hel del utan förbättring:crazy:
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Hur gammal är din unghäst och hur brukar han reagera när han blir nervös?

För en del yngre hästar kan det bli paralyserande med allt som händer runtomkring på en tävlingsplats (det hände ofta när jag var ute och tävlade 4-åringar), speciellt när det blåser blir det ju extra mycket. Alltså, det blir så många intryck att hästen låser sig i huvudet och blir frånvarande.

Jag är ännu övertygad om att det mesta släpper med mer rutin (och därigenom mer styrka), oavsett om det är mer rutin för häst eller ryttare som gäller. Många är alldeles för rädda för att låta de första tävlingarna för orutinerade vara mer att få prova på och att programmet kan få gå sisådär.
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Jodå, jag har varit med om flera unghästar som varit tokspända och tex inte velat fatta galopp osv, men detta var faktiskt något helt extremt.

Är såklart medveten om att det kan få gå "lite sisådär" första gångerna, även om det känns mindre kul.

Ville e.g mest ge en annan bild en vad flera i tråden verkar inne på som tex:

Att hästen "dör på banan" beror så gott som alltid på ryttaren

eller att det skulle bero på att hästen inte är van vid att gå utan spö, för dålig kondis, för mkt framriden o.s.v

Det finns hästar som kan reagera så här när dom är "mentalt blockerade". Dom flesta inser ju att en häst som tex kastar sig, bockar eller inte vill gå ut på spåret, är spänd. Men det blir ju inte lika uppenbart på en häst som ser stencool men seg ut.

Det skulle vara väldigt intressant att veta om det finns hästar som inte blir bättre med det här? På samma vis som det finns hästar som visar upp andra "symptom" på tävlingsbanan som är svåra att få bukt med.
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

När min en häst blir så rädd att han inte vet vad han ska göra blir han helt paralyserad och liksom sjunker in i sej själv.
Då kan det ta upp till 45 minuter innan man får någon som helst kontakt med honom.

Tyvärr har han av tidigare ryttare fått en mycket negativa upplevelser vad gällande tävlandet...
Så när han numera kommer in på en tävlingsbana, dressyr eller hopp spelar ingen roll, blir han segare än ett gammalt tuggummi och helt okontaktbar.

Men så fort vi kommit ut från tävlingsplatsen blir han sitt vanliga pigga glada jag.....

Så för en äldre häst som haft tidigare ägare är det inte säkert att "samma" resultat med tröghet m.m. beror på samma orsak...

Jag har löst det så att han numera slipper tävla, synd för han är riktigt duktig i dressyr men jag vill inte att han ska bli så rädd någon mer gång....
Trots att jag har haft honom i 8.5 år och det har blivit bättre............

Kanske inte något egentligt svar till TS utan mer för dom andra som läser tråden och har äldre hästar med samma resultat.......
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Jag har också varit med om hästar som "går in i sig själva" pga rädsla och därför tappar sin bjudning. Det blir som någon skrev en blockering.

Dock var den hästen inte så för jämnan utan bara ibland.
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Han blir sådan numera enbart på tävling.

Går vi bort till tävlingsbanan och övar utan publik, transporter m.m. går han lika bra som hemma. Oavsett om det är hoppning eller dressyr.
Men lägger man till allt som gör att det är en tävling stänger han genast av sej så fort han hör/ser att det är tävling på gång.

Det är jättetråkigt för det vore så skoj att få visa vad han verkligen kan.....
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Tack för ett intressant inlägg! Är lite nyfiken på om du försökt vänja honom, med att starta ofta eller lade du ner det ganska snabbt?
 
Sv: Tappar all bjudning på tävling! =(

Min häst blir sån såfort jag blir nervös och spänner mig. Försök slappna av och inte tänka tävling.

Och, prova att rida utan spö hemma!!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
M
Utrustning jag har precis inskaffat ett bettlöst träns, ett bitless bridle till fullblodet eftersom han har fått stora sår i munnen. rider...
Svar
6
· Visningar
1 942
Senast: Digbil
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 517
Senast: Seabaz
·
P
Hästvård Kan nån hjälpa mig att se saken ur ett annat perspektiv. Eller tänka utanför ramen. Har ett 18-årigt halvblodssto och vi har ett...
Svar
5
· Visningar
1 252
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp