Tappar bakdelen

dotzie

Trådstartare
Jag rider ett welshsto som tappar bakdelen på de större volterna...
Bara i de pyttesmå volterna håller hon sig ställd hela momentet igenom.
Vad gör jag för fel? Hon liksom blir "rakställd" och genar genom volten.

Tacksam för svar, då jag behöver rätta till detta.

Sv: Tappar bakdelen

Ingen?? Det hade varit bra om ngn svarade ikväll då jag kanske ska rida imorgon...:S

böj mer! :) Även om det känns konstigt så måste hon böja mer. Därför det fungerar på de mindre volterna för där får du henne mer ställd och böjd. På stora volten behöver du få igenom böjningen i hela hästen, inte bara i huvudet.

lycka till!

Om hästen blir för rak är det så enkelt som vanimelde skriver, men det man kan tänka på är att det inte bara är nacken som ska vara ställd utan rumpan (höfterna) och bogarna ska också följa det böjda spåret, och ryggen ska ha en jämn böjning.
Det ÄR svårare på en stor volt. Testa gärna att böja hästen på ett rakt spår (s.k. "böjd rakt fram", tänk mittemellan öppna och sluta) om du fixar det utan att hästen bara böjer halsen/nacken så kommer du fixa att böja hästen på en stor volt. Tänk lite in med hästens innerhöft och håll kvar bogarna på voltspåret så de inte trillar in när höfterna är på plats.

Hade en häst för några år sedan som tappade ena bakbenet, men bara i ena varvet bara för att han var så mkt svagaré och mindre musklad i den sidan:( blev bättre efter konternuelig träning;)

Glöm svaret:D Jag missförstod din fråga:rofl: :rofl: ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 460
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 617
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 613
Senast: Emuliiaa
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 149
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31