tappar bjudning i skritt

Y

yes_sir

rider en unghäst, som ibland kan tappa bjudningen i skritten. trav o galopp är alltid fartfyllt, men inte skritten. vill inte rida med spö för så fort man har spö i handen (även fast det ligger tätt mot ens egen kropp? så blir hon spänd.. vill ändå kunna rida hästen utan hjälpmedel...

när hon blir sådär i skritten försöker jag driva med säte o sen med underskänklar. hon lyssnar inte då...
vad göra?? :confused: :confused:
 
Jag skulle ha testat att bara skritta korta bitar (typ 15-20 steg) med kontakt med munnen. Resten av skritten kan ju vara på lång tygel. Hade nog inte varit rädd för att dutta med spöet lite lätt på bakbenen om det hade behövts heller, det är ju bättre än att behöva använda bryska skänkel och sätes-hjälper.
 
Kanske hon blir uttråkad över att det händer så lite i skritten? Träna att skritta några steg, trava några, skritta, lägg volt osv.
 
skritten är ju den gångart som är lättast att förstöra, just för att den naturliga frammåtbjudningen inte är lika stor som i övriga gångarter. nu är det ju så att man inte MÅSTE skritta, och just på en sånhär unghäst så kanske du inte borde skritta. självklart måste du skritta på lång tygel för att värma upp/ner, men det är väl inte på lång tygel problemet kommer? skritta inte mer än nödvändigt, eller borde kanske säga längre än nödvändingt. rid hellre många men korta skrittintervaller, säg 2-3 steg om hon inte klarar mer. tappar hon bjudningen är det ju redan försent att gå upp i trav, så innan (svårt..) hon tappar bjudningen måste traven komma. när hon redan tappat bjudningen så är det ju redan försent. intervallerna kan ökas när hon blir starkare. var också noga med att hon inte "springer iväg" i trav och galopp, kontrollera tempot/takten med ditt säte, annars kan hon inte bygga muskler, om hon bara springer!
du kanske kan lätta på kraven i skritt också, formen kanske inte måste vara perfekt utan nöj dig med att hästen marcherar frammåt, 1-2-3-4. eftersom den naturliga frammåtbjudningen är minst i skritt så är det lättast att "dra" ihop hästen, även om man inte menar det. många är (utan att säga att du är det) väldigt fixerade vid halsen och i strävan efter att se snygg ut är det lätt att "overdo it" och det blir fel.
jag tycker att man måste våga vara ful! har själv haft problem med det, men man måste ta den fasen, för sen blir det vackrare, genuint vackrare då hästen går i korrekt form och inte hopdragen.

LYCKA TILL!
 
Skippa skritten!

Trava och galoppera istället och lägg in korta korta skrittpass där du ex flyttar undan en liten bit för skänkeln och sen fortsätter du trava.
 
Skippa skritten? Varför? Är det inte nyttigt med skritt? Är det inte där man måste börja med allting med en unghäst? Kan man inte öva upp skritten på nåt sätt? Har själv aldrig haft några problem med skritten på min häst o kan inte så mycket.. så det är därför jag undrar. :confused:
 
"Min" pålle tappar också bjudningen ibland i skritt :smirk:
Men det är inte alltid utan oftast när vi rider själva eller kanske bara nån mer häst på ridbanan samtidigt.När det är fler hästar och då vi rider lektion är han alltid pigg och framåt.Även i skogen.När han tappar bjudningen så travar jag istället för att skritta,eller lägger in pauser så han får skritta på lite utan att jobba. Eller om han är jätte"seg" tar jag ett spö och rider med.Böhöver dock inte använda det utan jag bara har det.Han blir då jättetrevlig att rida,kan bli lite stirrig men han har e helt underbar bjudning och det är världens "go" i honom :)

Lycka till! :bump:
 
min häst blir uttråkad lätt,så jag måste hela tiden göra nya saker på han.
ta lite markarbete ibland i skritt i träna framåt nedåt,böjning,öppna o sluta :)
 
På lång tygel kan du skritta längre sträckor, både före, efter och som pauser under passet. Skritta gärna både fram och av utanför ridbanan för ökad bjudning.
Under det aktiva arbetet under ridpasset kan du, som du tipsats om, använda skritten mest för övergångar eller förflyttningar, bara korta stunder - och ha lite längre tyglar då också än i trav och galopp.
Kom också ihåg att vara följsam i handen - hästens huvud gungar fram och tillbaka i skritt och väljer man att ha stöd i handen så får man vara noga med följsamheten.
Jobba med övergångarna skritt - trav mycket för att behålla hästen uppmärksam på dina drivande hjälper i skritten, och behålla bjudningen. Det kan även hjälpa hästen att balansera sig bättre i trav.
Du kan också använda cavalettibommar att kliva över i skritt, för att få hästen att aktivera sig lite mer i skritten.

Ta hjälp av tränare också, särskilt viktigt på unghästar.
 
instämmer... men har för mig att det finns någon/några som påstått här att man måste kunna rida hästen korekt i skritt innan man kan gå vidare med trav o galopp. kommer någon ihåg den tråden? isåfall hur kan man koppla det påståendet med detta?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
873
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 049
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp