Bukefalos 28 år!

Tappar hull vid konvalescens

Tillis

Trådstartare
Min häst har nu vilat i sex veckor pga en segdragen kotledsvrickning. Han har stått på box nattetid samt liten sjukhage dagtid.
Han har vanligtvis svårt att hålla hull, men innan skadan var han riktigt fin (efter uträknad foderstat).

Det är ett fullblod på 163 cm, 500 kg. Han har under hela sin vila gått på
10-11 kg hö (inte fått i honom mer)
0,6 kg kornkross,
0,8 kg Krafft Groov
40 g Krafft Röd
½ mått foderkrita (Biofarmabs)

Mitt hö har följande värden:
Smrp 53
Mj 8
Ca 2,5
P 2,1
Mg 0,7

Vad ska jag göra för att stoppa hans viktminskning? :confused: Innan vilan gick han på 120 Mj, och en kvot på drygt 7. Då var han på gång att ta sig och bli riktigt fin.
Han är avmaskad och tänderna är ok.
Jag kan inte smäcka på honom en massa energi så han blir laddad. Kan olja vara ett alternativ?
Alla tips och uträkningar som kan hjälpa oss tas tacksamt emot!! :bow:
 
Det är inte så att det är musklerna han tappat? Mitt fullblod tappar väldigt fort muslker och ser eländig ut pga det om han står.
 
Nej, det är revbenen som börjat synas. Musklerna har faktiskt inte försvunnit så himla mycket än (peppar, peppar)...
 
Krafft Rehab

Nu har jag inte räknat nåt på din foderstat om det skulle passa eftersom jag inte har tillgång till mina papper. Men Krafft har i samarbete med Helsingborgs djursjukhus tagit fram ett foder för konvalecenter, krafft rehab. Lite energi och mycket protein. Innehåller ingen havre alls.
Kanske vore värt att testa ?
 
Re: Krafft Rehab

Fast det är ju inte protein hästen behöver utan just energi om den börjar bli smal över revbenen. Hon har ju redan en massa protein i foderstaten.
 
Hej!

Är väl jag som räknat åt dig förut va? :)

Tycker du kan höja grooven lite faktiskt. Och alternativt ge lite lucern också, trots att du har mkt protein i höet. Brukar vara hullgivande ändå, trots lägre energiinnehåll.

Hoppas han snart är bra igen!

MVH Nina
 
Japp, det är du som har räknat åt mig tidigare! :) :bow:
Jag provar att höja grooven så får vi se vad som händer.
Hur mycket vågar jag lägga på tro?
 
Korn är svårsmällt för många hästar, en del hästar får använda all sin energi åt att spjälka kornet varpå ingen energi blir kvar till hullet. Det är även en av anledningarna till att många hästar blir lugnare på korn.

Han får ju ganska mkt. korn, så du kan prova att ta bort detta och öka på grooven eller byta ut groov till breed så tror jag nog att han kommer gå upp och hålla sig i hull.
Ren olja kan du också lägga till om du vill.

MVH/
 
Hmm... Varför Breed? :confused: Vad jag kan förstå så ligger den bara lite högre i energi (10 mot Groovens 9), men mycket högre i protein (200 mot Groovens 90). Eller har jag skrivit upp fel..?
Jag tycker inte det känns bra att stoppa i honom en massa mer protein än nödvändigt eftersom han nu inte rids.
 
Helt rätt!

Men det är ett foder som är lättare för hästen att spälka och ta åt sig då det endast innehåller 50g stärkelse.
Detta i sin tur kan innebära att hästen klarar av att hålla hull må bättre. Vilket i sin tur även hjälper musklerna då de slipper slaggas igen så mkt. då han inte rör på sig så mkt.

MVH/
 
Jag snattar lite tråd här och passar på att fråga vart man kan hitta uppgifter om mängd stärkelse och lätthet att smälta olika foder? Typ nån tabell eller bok?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 300
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Nu behöver jag lite hjälp igen!!! Jag har som sagt en arabtös -92. hon har haft fångkänning förra sommaren (innan min ägo), men jag...
Svar
5
· Visningar
1 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp