Bukefalos 28 år!

Tappat extern hårddisk i golvet....

Smurfmodesty

Trådstartare
Mmm inte min bästa dag idag :(

Lyckades tappa min externa hårddisk i golvet idag, ett litet fall på ca 20 cm. Men tydligen tillräckligt :crazy:
Datorn hittar den inte när jag kopplar in den, och den låter konstigt.

Hur stora odds är det att den går att laga?
Brukar det vara dyrt att lämna in för felsökning, så det är lika bra att köpa ny eller?

Som tur var tog jag en säkerhetskopia av fotona bara för 2 v sen.. Kände jag det på mig kanske??? :angel:
Men man har ju annat man helst skulle velat fått ut från den....

Tips någon???:eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Tappat extern hårddisk i golvet....

Om själva hårdisken är skadad finns det specialföretag som oftast kan återställa data men det kostar!
I burken sitter dock en helt vanlig hårdisk ansluten med helt vanliga kontakter, har du tur så har det helt enkelt blivit glapp i någon av dessa.
PL
 
Sv: Tappat extern hårddisk i golvet....

Om själva hårdisken är skadad finns det specialföretag som oftast kan återställa data men det kostar!
I burken sitter dock en helt vanlig hårdisk ansluten med helt vanliga kontakter, har du tur så har det helt enkelt blivit glapp i någon av dessa.
PL
Instämnmer helt med Peter, om hårddisken var avstängd när du tappade den så tål den ganska mycket våld utan att skadas. I drift är den betydligt känsligare.
Om du hyfsat enkelt kan öppna lådan och kontrollera kablarna till hårddisken så gör det. Visar det sig att du behöver assistans med kvalificerad dataräddning som peter nämnde så PM:a mig.
 
Sv: Tappat extern hårddisk i golvet....

Tyvärr var den igång när den åkte i golvet.
Öppnade den och kikade lite, men vågade inte öppna hela vägen in till diskarna. Det är en LaCie. Såg inget konstigt utåt sett iallafall.

Själva innehållet är inte hela världen om jag blir av med. Självklart vill jag ha kvar det, men känns mer jobbigt om den är paj så den inte kommer gå att använda mer.
 
Sv: Tappat extern hårddisk i golvet....

Tyvärr var den igång när den åkte i golvet.
Öppnade den och kikade lite, men vågade inte öppna hela vägen in till diskarna. Det är en LaCie. Såg inget konstigt utåt sett iallafall.
Menade inte att du skulle öppna själva hårddiskenheten och blottlägga skivorna, bara öppna ytterhöljet och kolla kabelanslutningarna mellan hölje och diskenhet. :)
Själva innehållet är inte hela världen om jag blir av med. Självklart vill jag ha kvar det, men känns mer jobbigt om den är paj så den inte kommer gå att använda mer.
OK. Om disken var igång, och om datorn trots kollade kablar inte hittar disken, och om disken dessutom låter annorlunda än förut så skulle jag själv inte våga använda den till något viktigt. Jag skulle byta disken.
 
Sv: Tappat extern hårddisk i golvet....

Ja just nu går den ju inte att använda till något, för den funkar ju inte :p
Ska ta med den in till en datafirma imorgon och rådfråga dom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 550
Senast: Calmiche
·
S
  • Låst
IT & mobiler Har nyligen tappat min hårdisk i golvet...kul...nej... det är en maxtor 500 GD extern hårddisk....Undrar hur stor chans är det att...
Svar
1
· Visningar
1 391
Senast: gern
·
IT & mobiler jag har fått problem med min externa hårddisk, en iomega på 250 gb (tror jag) som är ca ett år gammal. datorn hittar den men så fort...
Svar
4
· Visningar
3 311
Senast: LLaika
·
D
Utrustning Jag köpte i fjol en Ifor Williams -03 från ett företag. Är helnöjd med transporten fram tills för ett litet tag sedan. Det började med...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 347
Senast: dsara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29
  • Livförsäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp