Tappat muskler, bomlös sadel?

ylvalill

Trådstartare
Min häst har varit konvalecent i ca 2 månader men ska nu sättas igång igen. Tyvärr har han tappat väldigt mycket muskler över rygg och rumpa. Innan konvalecensen red jag honom mest i min bomlösa sadel (en Sensation G4) men nu när han har tappat så mycket blev jag lite tveksam, bör jag satsa på att rida med bomsadel tills han har musklat sig lite mer kanske? Han är nu betydligt "takigare" över ryggen än tidigare så kanske ligger den bomlösa an mot ryggraden? Tycker det är så svårt att avgöra.

Har inte ens testat hans vanliga sadlar än kan jag tillägga, så jag vet inte om jag har några alternativ, men ville ändå kolla lite hur man bör resonera kring detta. Ska skaffa en ordentlig tomkörningsgjord också och variera med tömkörning, men veterinären tyckte trots allt att jag skulle försöka komma igång och rida också så snart som möjligt så hon kan inte ha tyckt att det var någon jättekatastrof med ryggmusklerna, men skillnad är det definitivt.

Sv: Tappat muskler, bomlös sadel?

Tappar hästen muskler beror det till största delen på för lite protein i fodret, inte utebliven träning till följd av skada/vila. Så öka proteinmängden i fodret så blir det bättre.

Men ligger sadeln mot ryggraden bör du inte ha den.

Sv: Tappat muskler, bomlös sadel?

Jag hade ridit i den bomlösa. Är du osäker så padda upp med mer ilägg så ryggraden inte kommer åt sadeln.
Blir svårare att passa in en bomsadel om han ändrat sig så mycket i ryggen. Sen är ju tanken att han ska ändra sig och det är svårare med en bomsadel som passar nu men inte sen.
// Linda

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 228
Senast: iNHALE
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 278
Senast: lillamy73
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 292
Senast: Tossa90
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 822
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka