Bukefalos 28 år!

Tappat päls på frambenen.

Zizzy

Trådstartare
Fick ett samtal om en valp som tappat päls på övre delen av frambenen, likadant på båda benen, endast framsidan.
Inget kli, inte skrovlig i huden, inga hudförändringar alls bara tappat pälsen.
Uppkommit på bara några dagar, helmysko!:confused:
Vad i hela friden kan detta vara?

Jag som har stor Demodex skräck målar ju genast upp värsta scenariot för valpis..
Men det låter ju inte riktigt som det ändå?

Matte hade först en tanke på att valpis skavde av pälsen med tuggben, men efter ha studerat valpens beteende känns detta otänkbart.
Det märkliga är ju att det är lika mycket på båda frambenen och så jämnt fördelat?:confused:

Veterinär är så klart kontaktad, men ingen verkar vilja spekulera i det alls innan besök..
Ägaren hade frågat olika vettar om de kunde skrapa för Demodex, en vette tyckte det var onödigt och ville sätta in behandling direkt! (:eek:)
En vette erkände att han inte hade kunskap om Demodex och den tredje sa att Demodex är jätte svårt att diagnostisera.
Någon av dem sade att det kan vara orsakat av något baktriellt?
Hunden befinner sig i Luleå, så jag själv kan inte rekommendera en veterinär.

Just i detta nu ringer hon runt lite till Sveriges stora kliniker för att få tips och råd, och jag vänder mig till allvetande Bukefalos. :D
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

i gammelstad (luleå) och öjebyn piteå kan du rekomendera henne... har bra erfarenheter av dem. i piteå gav de en diagnos som ingen annan veterinär hade sett, då hade hunden haft ont i 6 månader å levt på kortison och febernedsättande för att ingen annan veterinär var kompitent attstäla rätt diagnos...
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

De har inte täcke som är lite för stort på hunden så det skaver när den rör frambenen? Min hund får jättesnabbt skav om hon har ett täcke på sig som inte sitter som det ska.
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

Okej, ska bannimej be henne kika in i denna tråden! TACK!:bow:
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

De har inte täcke som är lite för stort på hunden så det skaver när den rör frambenen? Min hund får jättesnabbt skav om hon har ett täcke på sig som inte sitter som det ska.

Alltså detta låter ju mest logiskt faktiskt, att jag inte tänkte på det och frågade!
I och med att det är så jämnt fördelat!

Jag har fått skav vid svansen om täcket varit för långt..
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

Alltså detta låter ju mest logiskt faktiskt, att jag inte tänkte på det och frågade!
I och med att det är så jämnt fördelat!

Jag har fått skav vid svansen om täcket varit för långt..

...har du svans..? :p
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

:D

Såg en bild av Zizzy (eller ja.. som jag antar att en Zizzy ser ut i alla fall..) ute på stan, med rumpan utanför täcket och dessutom glatt viftandes på svansen :rofl: :eek: :rofl:
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

Är pälsen borta helt, eller liksom "av" halvvägs?
Kan de se om omgivande päls är "skadad" typ ruggad eller så?

Demodex verkade ju orsaka att håret trillar av helt, om jag förstod det rätt?
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

Nja så här ser jag ut, men inte har jag någon svans. (som jag sett iaf:angel:)
(fb bild)
7723_145634049231_594674231_2689625_2273813_n.jpg
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

Är pälsen borta helt, eller liksom "av" halvvägs?
Kan de se om omgivande päls är "skadad" typ ruggad eller så?

Demodex verkade ju orsaka att håret trillar av helt, om jag förstod det rätt?
Ja Demodex gör ju att hårstråt trillar av, ska fråga henne när hon hör av sig igen.
Kanske abra jag som är supernojjig, behöver ju inte alls vara Demodex, men jag är som jag är och målar alltid fan på väggen, för då kan det bara bli bättre. :p
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

Ungefär som jag trodde då, minus smycken som inte fanns med i min mentala bild av en Zizzy :D
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

Vad bra. :D

Jag har alltid helt fel tankar om hur folk ser ut. :angel:

Ush nä, hur lyckades offtopic?

Aja jag bryr mig inte, har ju fått lite tips!
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

Min första tanke är kontaktallergi. En av mina hästar fick så en gång av ett liniment. Tappade päls men såg i övrigt inte irriterad ut. Jag tvättade av ordentligt med tvål och vatten och sedan var problemet borta och håret växte snabbt ut igen.
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

Det var också en tanke som slog mig, men vad nuddar bara övre delen på frambenen?:confused:

Mycket märkligt detta..
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

Någonting som hunden har kommit åt genom att stå mot något eller liknande. Fått något skvätt på sig. Svårt att spekulera utan att veta hur fläckarna och hundens omgivning ser ut.
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

Min valp som drabbades av demodex tappade pälsen så. Sen hade han visserligen fläckar över hela sig också men det började med frambenen för att sen snabbt komma på huvudet och sen resten av kroppen.
 
Sv: Tappat päls på frambenen.

Täcke eller sele som antingen skaver eller så är i ett material som inte hunden tåler.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en travare i stallet som tappar all päls. Han har inte tappat på hela kroppen utan endast där det är tunnast hud. På hela halsen...
2
Svar
20
· Visningar
4 934
Senast: Jossantt
·
I
Hästvård En ponny i vårat stall har problem med hud och päls. Tänkte kolla ifall någon annan varit med om detta. Han får under vinterhalvåret...
Svar
3
· Visningar
1 223
Senast: ida.kar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp