Tappskokompetens?

Ja? Och då tycker jag det är märkligt att du vågar dig på att slå på skor på din egen häst innan du har en endaste liten helgkurs eller vad som helst innanför västen.

Ordagrant sa du "Med bara en helgkurs skulle jag inte känna att jag verkligen har kompetens nog" och det tolkade jag som att du inte tyckte att du skulle ha kompetens nog till att slå på en tappsko efter "bara" en helgkurs (rätt svårt att tolka på nåt annat sätt) - ändå var det just det du gjorde, slog på tappskor "stup i kvarten" bara att du gjorde det utan nån som helst utbildning.

Om jag tolkat fel så gjorde jag väl det men din reaktion tyder mer på att jag tolkat rätt.

Over & out.

Ps. Att rikta skor ingår inte för att få tappskokompetens.
 
Ps. Att rikta skor ingår inte för att få tappskokompetens.

Det är orealistiskt, en "tappad" sko är i 9 fall av 10 deformerad. Då kanske du förstår varför jag inte tycker att en helgkurs inte räckte för mig om jag vill kunna sätta på justa skor som är plana och passar.
 
Nej just det, det är ingen risk. Men du kanske låter glada autodidakter öva på dina?

Du tycker alltså på allvar att det är bättre att folk står hemma och övar på sina egna levande hästar än att de går en kurs och lär sig hur man ska göra?

Är det du som anser dig själv vara ovanligt korkad eftersom du inte anser dig värd ett intyg på att du kan slå på en tappsko efter genomförd kurs eller ifrågasätter du kompetensen hos alla oss som faktiskt gått kurs?
 
Jag har inte skrivit en enda stavelse om andra än mig själv.


När jag började slå på tappskor fanns inga kurser att tillgå.

jag har tills nu inte ifrågasatt kompetensen hos dem som gått kurs, men kan göra det fr.o.m nu när jag lärt att riktning av skor inte ingår i dessa kurser. Hur många tappskor går att slå på utan att först riktas??????

Men självklart är det bra att gå kurser och lära sig så mycket som möjligt om så mycket som möjligt. Jag har gått en massa andra kurser.

Jag tycker också att det är OK att gå egna vägar så länge ingen blir lidande av det.
jag hade lyssnat, tittat, frågat och varit behjäplig bra länge innan jag tog itu med tappskoeriet.

Du blir upprörd, du känner inte mig och har bara bokstäver att haka upp dig på.
men OK du skall få sista ordet, vilket du uppenbarligen vill ha
 
Jag är inte ett dugg upprörd - är man det automatiskt om man ifrågasätter någons BOKSTÄVER eller är av en annan åsikt?

Och hade du bara sagt detta "Jag tycker också att det är OK att gå egna vägar så länge ingen blir lidande av det. jag hade lyssnat, tittat, frågat och varit behjäplig bra länge innan jag tog itu med tappskoeriet" lite tidigare hade jag lagt ner för länge sen.

Sen tycker jag det är en viss skillnad på att rikta en sko och att få ordning på en tappsko så den får sin ursprungliga form.
 
Gick naturbruksgymnasium så kursen ingick... Men annars skulle jag nog föreslå privatlektioner eller nåt sånt... för de första gångerna glömmer man, eller åtmindstone jag, vissa saker till nästa gång så då är det ju bra om man kan repetera några gånger... med lite mellanrum, för det tar ju kanske en månad eller så innan man får användning av sina kunskaper... men fy tusan vad smidigt det är att kunna....
 
På naturbruksgymnasiet där jag gick fick vi gå skoningskurs och sko skolans travhästar.

/Malin
 
Jag kan sko, men har inga papper på det.
Behöver jag ett papper, så får jag väl se till att "sko upp" för någon som kan ge mig ett papper.

Och nu menar jag sko, hel häst inte "tappsko".

Men jag är inte autodidakt.
Mina hovslagare har lärt mig, för de är för lata för att åka på tappskor eller "nödskoningar". Vi brukar ha telefonkontakt om jag känner mig osäker på hur jag skall göra. Jag började att fixa med skoningar för c:a 20 år sedan. Och det har nog hunnit att bli en och annan skoning sedan dess. Jag kan t.o.m. sko med sula eller få på ett tappat PG-beslag.

Jag har också skaffat och flitigt studerat i den literatur som finns på marknaden. Bl.a. så har jag den lärobok som hovslagarskolan använder.
 
Gick kurs för flera år sedan på Jägersro. Kämpade i fyra dagar tror jag med kadaverhovar. Läraren såg dessutom till att demolera hästskorna fullständigt innan vi fick rikta och slå på dem igen. Otroligt lärorikt dock.
 
Jag fick den när jag gick gymnasiet, himla smidigt. Men det var 7 år sen och jag har inte spikat i en hästhov sen dess. Blev dock tvungen att göra det för 1,5 vecka sen för att undvika tappsko och jag var rejält nervös men kunskaperna satt där och allt gick bra!

Är jättebra att kunna, man slipper ringa hovslagaren och jäkta honom, blir både billigare och mindre risk för magsår när man går och oroar sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
366
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: BernT
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 378
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 118
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp