Tar du med dig passet när du transporterar? *spinoff*

break_a_leg

Trådstartare
På Jordbruksverkets hemsida kan man läsa att:
Du måste kunna visa upp passet

När hästen är uppstallad eller på bete ska hästhållaren kunna visa upp hästpasset direkt. Vid transport ska hästpasset alltid vara med. När hästen förflyttas till fots, till exempel vid ridning, ska du kunna visa upp hästpasset inom tre timmar.

Så handen på hjärtat, har din stallägare tillgång till din hästs pass? Tar du med dig passet om du åker iväg och tränar, ex fem minuters transportväg bort?

Sv: Tar du med dig passet när du transporterar? *spinoff*

JAg gör det om jag bara kommer ihåg det och jag har tillgång till passen på alla hästar som finns här som stallägare.

Passet förvaras i sadelkammen, som är låst. Det är "order" från stallägaren. Det var något med travhästarna, så alla var tvungna att kunna visa upp pass vid inspektion. Så passet ligger i stallet. Åker jag långt är passet med. Åker oftast för veterinär eller tävling och behöver kunna visa vaccinationsintyg = pass.

Nix, min stallägare har inte tillgång till min hästs pass. Det ligger hemma. Däremot har jag fått höra (på Buke) att kontrollanter tidigare godkänt kopior av passet. Dvs inte dubbletter, utan att jag drar papperskopior på hela hästens pass och har tillgängligt för stallägaren. Så länge alla dessa sidor hålls uppdaterade.

När jag transporterar hästen är passet med.

*delvis kl*
Stallägaren har tillgång till vårt pass(inlåsta). Enligt vår stallägare tillåts inte kopior av passet vid kontroll. Om det är sant vet jag inte...

Jag kan inte påstå att vi tar med passet för att åka iväg och träna 5-10 minuters bilväg bort. Men på tävling/andra resor (som brukar vara till vet) är passet med.

Stallägaren har inte tillgång till några pass,kollektivstall och stallägaren är ingen hästmänniska som är i stallet. Däremot bor jag på samma gård så passen finns här jämt om det skulle behövas eller också ligger de inlåsta i sadelkammaren.
Har inte med passet om jag ska iväg till ridhuset 5 minuter bort heller, skulle det nu frågas om det så går det att hämta det på ett par röda och risken att jag skulle tappa bort det för träning är alldeles för stor:shy: Åker jag långt eller tävlar är det med.

kl

Passet ligger i pappas bil så om vi använder den så är ju passet med. Använder vi min bil så får jag väl flytta över det. Jag tänker aldrig lämna det i stallet, stallägaren har inte frågat efter det heller.

Stallägaren har inte tillgång till passen, de finns hemma hos mig 15 min bilresa från stallet. Däremot har jag alltid pass med när hästen transporteras men jag tränar inte utan avlar så det blir bara ett par resor om året.

jag har endast kört till vet eller tävling så har haft pass med mig :p, (bortsett från 2 träningar 20 min hemifrån)

tänker aldrig!! lämna ifrån mig passet till stallägare! passet har jag alltid i min tävlings mapp i låst låda på kontoret, har hört allt för många skräck historier här på buke om stallägare som hållit kvar passet när man ska flytta, stallägare som sålt hästen osv. till stallägare som helt enkelt tappat bort det.

Jag tar med passen vid transport de gånger jag lyckas komma ihåg dem.
Har passen inne i huset, i särskilda pärmar. Behöver hitta ett sätt som underlättar mitt minne vad gäller att dra med pass på träningar.
har eget stall så frågan om stallägare är inte relevant.

Det tar tid att få in nya rutiner.

I 3/4 fall är passen där hästarna står ;)
Det 4e fallet är min egna som jag har inackorderad ca 20 min från där jag bor.
Det stallet har ca 30 hästar och INGEN har sitt pass i stallet.
Däremot som ni säger vet jag att så ska va fallet och får de inspektion så ska de ju rent krasst kunna visa upp alla hästars pass. Nu har de dessutom haft inspektioner flera gånger men eftersom jag inte blev efterfrågad att lämna passet när jag kom så misstänker jag att "vår" kontrollant uppenbarligen låter det bero (vilket jag samtidigt INTE tror för den människan är ökänd).
Men med tanke på att det är allt från skogsmulle till tävla varje helg ekipage som står där så skulle det inte riktigt funka med att stallägaren ska ha passen.

Tävlar jag åker ju passet med. Ska jag till veterinär så åker de oftast inte med. Och har nog aldrig haft de på träning, många ställen har ju att de vill att hästen är vacc men som sagt ingen som egentligen kollat att det verkligen är så (nu är ju så fallet =) )

Jag transporterar inte min häst sådär väldigt ofta men har varit väldigt noga att ha med passet när jag väl gör det. Stallägaren har inte tillgång till passet men skulle h*n fråga skulle jag ta en kopia, orginalet vill jag ha ansvar för själv.

Våra pass ligger i stallägarens hus i ett kassaskåp. Ska vi iväg på klinik etc är det alltid med :)

Passen till mina hästar ligger hemma bland andra "Viktiga papper"! Transporterar hästarna inte så där jätteofta, men måste erkänna att när jag gör det så ligger passen kvar hemma...:o

Jag har mitt pass hemma, har det inte heller med till och från träningar.
Däremot till tävling och veterinär har jag passet med, men det är ju bara för att jag behöver visa upp det där...

Är inte speciellt orolig för att behöva visa upp passet för tant inspektör, då hon har sina hästar i samma hage som min och är väl medveten om att allt står rätt till med min häst och papper, då är det sämre med hennes egna papper ;)

Stallägaren har passet iom att hon äger hästen:)
Tar ej med passet då vi endast åkt till ridhuset ca 5 mins körväg från stallet. Åker vi längre så kanske de följer med, kommer alltid med till veterinären.
:)

Passet bor i bilens handskfack så ja - det är alltid med vid transport.

Däremot så undrar jag hur man ska definiera "hästhållaren"? Vi har ingen "stallägare", stallet hyrs i sin helhet av kollektivets förening och ägaren av gården har inget med vår hästhållning att göra.

Jag antar att vi hästägare borde förvara passen i något gemensamt utrymme men undrar vem som skulle hållas ansvarig?

Vi har kopior av passen liggandes i stallet. Vid transport försöker jag att ha med det om jag kommer ihåg. :)

Just nu har stallchefen mitt pass då de fixar vaccin osv, annars har jag det hemma. Jag vill ha 100%ig koll på var det är och att det hålls i ett bra skick, samt att jag inte vill behöva jaga efter henne så fort jag vill ha det.

Transporterar jag har jag det alltid med mig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag behöver tilläggsregistera min connemara för att stallet jag är uppstallad i ska kunna registera honom hos jordbruksverket. Om jag...
Svar
9
· Visningar
1 165
Senast: Hipphopp
·
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 288
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 831
Senast: Korven
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka