Tar hästar efter varandra?

B

**BORTTAGEN**

Hej, jag undrar om nån vet om hästar tar efter varandra..? Min häst står brevid en häst som är "grinig" i boxen, de går oxå ute tillsammans i hagen och är "bästisar", han blir alltid orolig när hans kompis lämnar hagen eller boxen. Båda hästarna är 4 år. Nu har även min häst börjat visa tecken på att va lite grinig...
Att han blir grinig kan även bero på att han inte får godis, som jag började ge honom för ett tag sen då jag va tvungen att lära honom sätta på träns o grimma, så nu har jag slutat med att ge honom godis iaf så får man se om han blir bättre, mindre grinig.
Men det jag är orolig för är alltså om min häst kan ta efter sin bästis med att va grinig..
:confused:
 
Det är klart de kan ta efter andra hästar, det beror på hur tråkigt de har också. Men om den andra hästen alltid gör likadant och din häst ser det så kan det "smitta". Inte lika stor risk med olater, men beteenden som surhet och så kan de ta efter. Ibland blir det ju så att den andra hästen svarar den sura med att sura tillbaka också.
Kanske du kan sätta något mellan boxarna i framkant i alla fall så de bara ser varandra i bakre delen av boxen, om du har galler mellan.
Kan ju lugna ner beteendet lite om de inte ser varandra lika bra.
 
Tackar för snabba svar! :bow:
Vill gärna veta mer så om fler vet/har erfarenhet så skriv gärna!
 
Javisst tar hästar efter varandra! Speciellt yngre hästar tar efter äldre. Det finns ju experiment som man har gjort med djur där man lät ankungar umgås med endast människor och de började uppföra sig mer som människor (så mycket det nu går :)) än som ankor. Det kallas för något särskilt inom psykologin, men jag kommer inte ihåg det nu. Betingning kanske? (Min psykologilärare hade INTE blivit glad på mig nu!)
 
Oja de tar lätt efter varandra, speciellt om de ser att ett beteende lönar sig.

Ponnyn har lärt sig rollbacks på egen hand :D
 
Prägling :). Betingning handlar också om inlärning, men inte genom härmning. Man pratar t ex om obetingade reflexer (som att en hund ökar sin salivutsöndring innan den börjar äta) och betingade reflexer (som Pavlovs hundar, som genom att alltid få höra en ringklocka innan de fick mat till slut överförde reflexen från att utlösas när de såg maten till att utlösas när de hörde klockan).

När det gäller hästar som tar efter varandra: en stämning, som den tjuriga hästen i boxen bredvid, tror jag att hästen kan ta efter - kanske inte mest som härmning, utan för att den tjuriga hästen i boxen bredvid utgör ett störningsmoment i stallmiljön för din häst som då också blir upprörd. Stallovanor som krubbitning och vävning smittar dock inte - om flera hästar i samma stall börjar med detta är det ett tecken på en otillfredställande stallmiljö, inte på att hästarna 'tar efter' varandra.

Hästar som uppenbart härmar varandra, som lil-sis skriver om har jag aldrig sett - men det vore häftigt :).
 
Min travare lärde sig att stå kvar i boxen när jagförsökte lära shettisarna det :love:

Betenden böhöver inte bra vara härmning kan oxå vara resultatet av hanteringen, det är nog det första man ska tänka på.. leta felen hos sig själv.. :crazy: svårt att göra men offtast är det ju en själv hästens beteende grundar sig i
 
Jag red ofta tilssammans med en tjej på en Fjording förut. Efter att hon satt upp så vände hästen alltid bak/upp huvudet och förväntade sig godis, vilket han alltid fick. Jag ger aldrig min häst godis så. Men när vi ridit tillsammans 4 gånger ställde sig min häst också så och hoppades på godis.. Han har "härmat" andra saker också. Så jag tror garanterat att de kan ta efter varann.
 
Ja absolut. praktiserade på en ridskola ett år och där kunde ALLA hästar som stog i spiltor knäppa lås sej på vaten kopparna så vi hade två hakar åt olika håll, och dom nya lärde det sej fort för många elever sate bara på ena haken i grimman.

Dom är inte duma (som synd är i bland)

Kram
 
Hihi, du får komma ut och hälsa på :) Hon spenderar mkt tid bredvid ridbanan och ser ju då när de andra hästarna får beröm. Tyvärr lär hon sig rena dumheter lika fort.
 
Ja, det vore roligt att se henne (och hennes härmningar :)) IRL :). Just för tillfället pendlar jag dock så långt om dagarna att jag har allt för lite tid för de egna pållarna, men någon gång ska jag väl förhoppningsvis få mer tid :).
 
Prägling :). Betingning handlar också om inlärning, men inte genom härmning. Man pratar t ex om obetingade reflexer (som att en hund ökar sin salivutsöndring innan den börjar äta) och betingade reflexer (som Pavlovs hundar, som genom att alltid få höra en ringklocka innan de fick mat till slut överförde reflexen från att utlösas när de såg maten till att utlösas när de hörde klockan).

Just det! :D
 
ju yngre hästarna är dessto mer tar de efter varandra.
En unghäst i mitt stall hade aldrig rullat sig innan han kom till oss. Han fick gå ihop med en liten skitgris och vips så har vi fått en ny skitgris. Ägarinnan var inte lika glad - hon hade nog hellre velat haft en häst som aldrig rullade sig. :D Nu ligger han mest ner hela dagarna i de värsta pölarna :rofl:

Min häst älskar hoppning och på hopplektionerna så följer han de andra hästarna i minsta steg. Man kan nästan se hur han tänker. Han tycker däremot inte dressyr är lika viktigt så där struntar han helt i andra hästar ( om det inte handlar om bus på ridbanan till min stora förtret..)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 445
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp