LiviaFilippa

Trådstartare
Jag undrar om nån vet vad det kan vara för andledningar att en häst får tarm vred? Och om det finns några saker man kan göra så dom inte ska få det?
Jag har försökt läsa på men jag hittar inte svar på dom frågorna så därför jag undrar om nån här vet!
 
Jag pratade om kolik med en veterinär en gång så inte specifikt tarmvred. Hennes åsikt var ungefär att det är konstigt att inte fler hästar får magproblem eftersom deras matsmältningssystem är så "instabilt" (mitt val av ord, täcker inte riktigt).
Nej jag tror det är svårt att förebygga tarmvred. Till största delen rör det sig om ren otur att tarmen kläms och fastnar som sker.
 
Hästar har jättelånga tarmar som ligger väldigt "löst" i bukhålan, vilket gör att de lätt råkar sno runt eller kila in sig någonstans utan särskild orsak. Det kan också vara t. ex. gas i tarmarna (t. ex. om hästen petat i sig lera och blivit orolig i magen) som får tarmarna att flytta runt sig mer än vanligt. Äldre hästar har ibland godartade tumörer som "hänger" i långa stjälkar i buken, som också kan sno in sig och trassla till systemet. Det är som tur är inte särskilt vanligt med tarmvred, de allra, allra flesta koliker har andra orsaker och är mer lättbehandlade.
 
Just tarmvred är nog svårt att förebygga. Däremot kan man ju göra sitt bästa för att förebygga kolik. Se till att hästen får ordentligt med rörelse, avvägd foderstat och ordentligt med vätska t ex.
 
Hästars anatomi gör att de väldigt lätt får tarmvred. Grovtarmen är låååång och går som ett dubbelt U ungefär, och den hänger väldigt löst och sitter inte fast så bra som hos andra djur och människor. Dessutom finns det strukturer som den ganska lätt kan råka fastna i. Det är alltså inte så konstigt att hästar lätt drabbas av tarmvred.

Jag har läst lite, men inte allt, i din andra tråd och det finns inget du kunde gjort annorlunda. När det kommer till att förebygga koliker generellt brukar man säga att vätska, grovfoder och rörelse är viktigt, men vissa hästar får allvarliga koliker ändå, utan att man egentligen vet varför. Samma hästar kan kanske tidigare gått utan vatten en dag i hagen eller vilat några veckor utan att ha fått minsta lilla kolik. Det är lurigt med koliker!
 
Kort svar, små måltider och ofta eftersom alla inte kan gå på fri tillgång. OCH vatten även kalla årstider, är en grund för att undvika tarmvred. Men sedan finns en massa andra faktorer, tex mediciner som kan orsaka kolik och ger ett tarmvred. Så svaret är inte enkelt, men börja med flera måltider, och alltid vatten.
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
823
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp