tarminflammation hos häst

Diabetikern

Trådstartare
Min väns häst som står inackorderad hos mig står nu inne på klinik misstänkt tarminflammation/infektion

Började med att vi fick ta ut distriktarn på onsdag eftermiddag/kväll för kolik. Hästen var allmän påverkade och noppade bara i maten drack dåligt.

Tempen började gå upp så vi beslutade igår att vi åkte in med hästen till kliniken.

De misstänker tarminflammation.

För att säkerhetsställa att det inte är någon smitta ska vi tempa mina hästar. (Min ena går redan på penicillinkur pga av lymfangit och ingen av dem har haft kontakt med vännens häst) Tror inte det är något smittsamt pga av restriktionerna men tempa kommer vi göra iallafall.

Vad gör man åt det? Försöker googla på vad det kan innebära för min väns häst men hittar inget. Någon här inne som har erfarenhet?

Vad kan man göra åt det?

Hur förhindrar man det?
 
Vid tarminflammation brukar de bli kvar på kliniken ett tag för tillförsel av vätska, diverse mediciner etc. Brukar enligt min erfarenhet gå bra, men viktigt att vara under vård när det pågår. Sedan får man vara rätt noga när de kommer hem. Inte gå ut i lerig hage och få i sig en massa "skit" t ex. Men det kommer ni ju att få råd om när det är dags. Lycka till med hästen!
 
Vid tarminflammation brukar de bli kvar på kliniken ett tag för tillförsel av vätska, diverse mediciner etc. Brukar enligt min erfarenhet gå bra, men viktigt att vara under vård när det pågår. Sedan får man vara rätt noga när de kommer hem. Inte gå ut i lerig hage och få i sig en massa "skit" t ex. Men det kommer ni ju att få råd om när det är dags. Lycka till med hästen!

Hästen kommer få komma hem idag fick jag precis reda på.

Som tur är har vi ganska bra hagar.
 
Ok, fick ni veta exakt vad det var?

Jag har inte hört något än. Ska hjälpa henne att lasta och köra hem nu efter jobbet så hoppas få reda på mer då. Tänker hemråd mm

Min väninna åkte av hästen ganska nyligen (gått troll hos oss alla är skadade på ett eller annat sätt just nu) så under allt detta hoppar hon själv på kryckor och en hjärnskakning

Ville kolla här om det är fler som haft det på sina hästar för jag har *peppar,peppar* inte haft det på nån av mina.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
912
Senast: netschjen
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 290
Senast: bobbbo
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp